جو بايدن كانديداي حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو در حالي كه روزهاي اخير نگراني‌هاي زيادي را پيرامون احتمال ابتلا به ويروس كرونا تجربه كرده پس از منفي شدن نتيجه تست كروناي خود و همسرش، تصميم گرفته سفرهاي انتخاباتي خود را از سر بگيرد. خبرگزاري سي‌ان‌ان گزارش داده است كه جو بايدن تصميم دارد با كم كردن فاصله ميان تست‌هاي كرونا به سفرهاي خود ادامه دهد. او قبل از هر سفري تست خواهد داد تا اين اطمينان حاصل شود كه سفرهاي او خطري براي اطرافيان يا ميزبانان نخواهد داشت. اندرو بيتس، سخنگوي كارزار انتخاباتي دموكرات‌ها در اين ‌باره مي‌گويد:«جو بايدن به تمامي دستورالعمل‌هايي كه از سوي متخصصان بهداشتي امريكا عنوان شده، عمل مي‌كند. ما در برنامه‌هاي انتخاباتي ماسك مي‌زنيم، فاصله اجتماعي را رعايت مي‌كنيم و به دستورات بهداشتي توجه داريم. جو بايدن نيز مرتبا تست مي‌دهد و تلاش دارد تا هر نكته‌اي را براي حفظ سلامتي كارمندان و حاضران رعايت كند.» بايدن كه روز شنبه براي حضور در جلساتي با مشاورانش به ويلمينگتون رفته بود، روز يكشنبه گفت كه يك بار ديگر در اين روز تست خواهد داد و پس از مشخص شدن نتيجه اين تست به همراه همسرش، جيل روز دوشنبه عازم فلوريداي جنوبي خواهد شد. او همچنين روز پنجشنبه با همراهي كامالا هريس، معاون اول خود براي اولين ‌بار به آريزونا كه يكي از مهم‌ترين ايالت‌هاي ميدان نبرد به شمار مي‌آيد، سفر خواهد كرد. يك مقام آگاه از كارزار انتخاباتي دموكرات‌ها به سي‌ان‌ان گفته اكنون هدف اصلي اين كارزار اين است كه سوال «چه كسي مي‌تواند شيوع ويروس كرونا در امريكا را كنترل كند؟» را به تعيين‌كننده‌ترين سوال در انتخابات سوم نوامبر تبديل و شهروندان امريكايي را قانع كنند كسي كه نمي‌تواند كرونا را كنترل كند، نخواهد توانست ثبات و پيشرفت را به اقتصاد ايالات متحده بازگرداند. به گفته او اگر اين سوال براي شهروندان و راي‌دهندگان امريكايي اهميت پيدا كند، آنگاه آنها بهتر مي‌توانند درباره آينده و رايي كه به صندوق مي‌اندازند، تصميم بگيرند.

جمهوري‌ خواهان و جاي خالي ترامپ

همزمان با حضور دونالد ترامپ در بيمارستان، كارزار او نيز كه نمي‌خواهد از غافله رقابت جا بماند، برنامه‌هايي را براي ادامه مسير تدارك ديده است. به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، جمهوري‌خواهان تصميمي براي تغيير شعارهاي اصلي كارزار يا استراتژي تبليغاتي خود ندارند؛ مدير كارزار انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا هر چند كه خود نيز به ويروس كرونا مبتلا شده به اداره امور و برنامه‌ريزي مي‌پردازد، مشاوران كار خود را ادامه مي‌دهند و در چهره آنها نشاني از نگراني به دليل بيماري ترامپ ديده نمي‌شود. اين در حالي است كه بر اساس نظرسنجي‌‌هاي اخير دونالد ترامپ همچنان در ايالت‌هاي ميدان نبرد از رقيب خود عقب است و فرصت زيادي براي جبران فاصله به وجود آمده، باقي نمانده است. تصميم براي ادامه فعاليت‌هاي انتخاباتي از سوي كارزار جمهوري‌خواهان در حالي اتخاذ شده كه تقريبا تمامي فعاليت‌هاي اين كارزار حول محور دونالد ترامپ صورت مي‌پذيرفت و او بيشترين زمان را در طول مراسم‌ انتخاباتي به خود اختصاص مي‌داد. از زمان انتقال ترامپ به بيمارستان والتر ريد در روزهاي جمعه و شنبه برنامه‌هاي كارزار انتخاباتي او از جمله سفر به ويسكانسين لغو شد و در نتيجه مشكلاتي در جمع‌آوري كمك‌هاي مالي پديد آمد كه در صورت ادامه‌دار شدن مي‌تواند براي جمهوري‌خواهان بسيار آسيب زننده باشد از همين رو جمهوري‌خواهان آماده مي‌شوند تا با چند تغيير تا زمان بازگشت ترامپ، فعاليت‌هاي خود را ادامه دهند.

مايك پنس مي‌تواند كارزار را مديريت كند؟

تغيير مد نظر جمهوري‌خواهان در حال حاضر اين است كه مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا فعاليت‌هاي انتخاباتي‌اش را افزايش دهد و سعي كند جاي دونالد ترامپ را پر كند. بر همين اساس ساعت 4 بعدازظهر روز شنبه به وقت واشنگتن، پنس با كارمندان ارشد كارزار تماس گرفت و كوشيد ضمن روحيه دادن به آنها، برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي روزهاي آينده را مديريت كند. پنس طي اين تماس تلفني گفته است:«امريكا را دوباره بزرگ كنيد» تنها يك شعار نيست بلكه ماموريتي است كه بر دوش ما نهاده شده و بايد با تمام توان اين ماموريت را به سرانجام برسانيم. هر چند كه ترديدهاي زيادي درباره توان مديريتي مايك پنس آن هم در اين شرايط بحراني مطرح مي‌شود، مت گورمن، استراتژيست جمهوري‌خواه معتقد است فارغ از توان مديريتي او و اينكه آيا مي‌تواند يا نه بايد همه فعاليت‌هاي انتخاباتي كارزار ادامه يابد. او مي‌گويد:«رهبر اصلي اين كارزار در حال حاضر در ميدان نيست اما همچنان مردم راي مي‌دهند و برخي ديگر تصميم خود را براي راي دادن نهايي مي‌كنند. در اين شرايط تمام فعاليت‌هاي كارزار از جمله گفت‌وگوي رو‌در‌رو با مردم، رفتن به در خانه‌ها، تماس تلفني و تشويق به حضور آنها در پاي صندوق‌هاي راي بايد ادامه يابد. كاركنان كارزار و مديران بايد بدون توجه به مسائلي كه در اختيارشان نيست به تلاش ادامه دهند.»

نقش خانواده ترامپ پررنگ‌تر مي‌شود

روزنامه نيويورك تايمز خبر داده است كه از جمله تصميم‌هاي ديگر جمهوري‌خواهان، افزايش نقش خانواده و نزديكان ترامپ در برگزاري مراسم‌هاي انتخاباتي و مديريت وضع موجود است. به نوشته اين روزنامه، روز شنبه در گفت‌وگوي مستقيم اريك ترامپ و لارا ترامپ با هواداران، آنها تلاش كردند تا ضمن اميدواري دادن در خصوص وضعيت جسماني ترامپ، روايت رسانه‌ها از احتمال وخيم شدن حال ترامپ را «اغراق» بخوانند. لارا ترامپ، همسر اريك ترامپ در گفت‌وگو با هواداران نامزد جمهوري‌خواه‌ها در انتخابات پيش رو كه خبرنگار نيويورك تايمز موفق به شنيدنش شده، گفته است:«رسانه‌ها از ايجاد ترس و وحشت پول درمي‌آورند. اگر جايي گزارشي در مورد حال بد رييس‌جمهور ديديد ناراحت نباشيد و نگران نشويد.» او اضافه كرده رييس‌جمهور خيلي زود خوب خواهد شد، در اوج به ميان هوادارانش باز خواهد گشت و به راحتي جو بايدن را در سوم نوامبر شكست مي‌دهد. اريك ترامپ نيز حال پدرش را در بيمارستان «پرانرژي» توصيف كرد و گفت او به آساني خواهد توانست از پس بيماري برآيد.

كارزار انتخاباتي ترامپ قصد دارد، سفرهايي را براي فرزندان و اعضاي خانواده ترامپ برنامه‌ريزي كند. تمركز اين سفرها روي ايالت‌هاي ميدان نبرد خواهد بود تا توان انتخاباتي جمهوري‌خواهان در اين ايالت‌ها حفظ شود. با اين حال اصلي‌ترين اولويت ميان وظايف خانواده ترامپ، اطمينان دادن به حاميان او درباره سلامتي رييس‌جمهور است تا دلسرد نشوند.


ترامپ ويروس كرونا را جدي مي‌گرفت مبتلا نمي‌شد

روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي اختصاصي به بررسي آنچه در ماه‌هاي گذشته در كاخ سفيد رخ داده پرداخته و نوشته است، فضايي كه دونالد ترامپ در آنجا حاكم كرده بود يكي از اصلي‌ترين دلايل شيوع ويروس كرونا ميان مسوولان ارشد كشور است. به نوشته اين روزنامه امريكايي، رييس‌جمهور ايالات متحده ماسك را به عنوان نشانه ضعف مي‌دانست و در جلسات كاخ سفيد به كساني كه از ماسك استفاده مي‌كردند، توصيه مي‌كرد آن را از روي صورت‌شان بردارند. در اين گزارش اشاره شده كه تعداد معدودي از افراد حاضر در جلسه با ترامپ ماسك مي‌زدند كه از جمله آنها مي‌توان به متيو پاتينگر، معاون مشاور امنيت ملي امريكا اشاره كرد كه حاضران او را يك «هشدار‌دهنده» و «محافظه‌كار» مي‌خواندند. يك منبع آگاه فضا را ‌طوري تشريح مي‌كند كه همه فكر مي‌كردند «اگر مي‌خواهيد رييس خوشحال باشد» بايد ماسك را در خانه بگذاريد و به محل كار بياييد. در نظرسنجي ملي جديد انجام شده از سوي خبرگزاري رويترز و موسسه «ايپسوس» اغلب امريكايي‌ها درباره ويروس كرونا ابراز نگراني كردند. ۶۵ درصد راي‌دهندگان ثبت‌نامي شامل ۹ نفر از هر ۱۰ دموكرات و ۵ نفر از هر ۱۰ جمهوري‌خواه گفتند: «اگر رييس‌جمهور ويروس را جدي‌تر گرفته بود احتمالا به آن مبتلا نمي‌شد»