دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد پس از سه‌ روز درمان در بیمارستان ویژه نظامی، راهی کاخ‌سفید می‌شود؛ خبری که شاخص قیمت ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا را ۸/۱ درصد افزایش داد و شاخص صنعتی داوجونز را نیز ۶۸/۱ درصد بالا برد. این دو شاخص در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به ترتیب ۷۱ و ۶۸ درصد رشد کرده‌اند. به گزارش یورونیوز، رییس‌جمهوری آمریکا در این مدت بارها در مورد عملکرد بازارهای سهام توئیت کرده و رونق آنها را دلیل اثبات موفقیت خود در افزایش رشد و شکوفایی اقتصاد آمریکا عنوان کرده است. او در نخستین دور مناظره تلویزیونی با جو بایدن رقیب دموکرات خود نیز گفت: «وقتی بازار سهام صعود می‌کند به معنای رشد اشتغال است.» در واقع به گفته کارشناسان ترخیص ترامپ از بیمارستان، ریسک‌های تعویق انتخابات و ابهامات ناشی از آن را کاهش داده و توانسته در کنار چشم‌انداز مثبت تصویب بسته محرک دو تریلیون دلاری در کنگره آمریکا بر بازارهای سهام اثرگذار ظاهر شود. این آثار مثبت البته تنها مختص بازار سهام آمریکا نبود و تمامی بازارهای مالی جهان را در روند صعودی قرار داد به طوری که روز گذشته در بازار طلای سیاه هم روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت با ۷۹/۱ درصد صعود به ۳۵/۳۹ دلار رسید و نفت‌خام برنت دریای شمال با افزایش ۵۶/۱ درصدی به ازای ۴۶/۴۱ دلار در هر بشکه مبادله شد. همچنین در بازار فلزات گرانبها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۶۸/۰ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۷۳/۱۹۱۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۴۸/۰ درصدی به ازای ۵۵/۲۴ دلار مبادله شد. در همین حال هر چند از سرعت اشتغالزایی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان کاسته شده اما اخبار مربوط به بازار کار آمریکا کماکان امیدوارکننده است: نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه سپتامبر باز هم کاهشی شد و رقم ۹/۷ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۵/۰ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول پنج ماه اخیر است. تک‌رقمی ماندن نرخ بیکاری در آمریکا از آن جهت برای بازارهای مالی این کشور اهمیت دارد که می‌تواند فشار روی دولت و کنگره را برای تامین مالی مورد نیاز پرداخت بیمه‌های بیکاری کم کند. دولت آمریکا برای مقابله با کرونا تاکنون چیزی حدود ۵/۳ تریلیون دلار هزینه کرده و مذاکرات برای اجرایی شدن یک بسته حمایتی بزرگ دیگر به اعتبار حدود دو تریلیون دلار در جریان است. تامین این نقدینگی در ماه‌های اخیر بانک مرکزی آمریکا را وادار به بازنگری در سیاست‌های نرخ بهره‌ای و تورمی خود کرده است.
بورس آمریکا
روز گذشته در وال‌استریت، تمامی شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۶۹/۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۳۱/۱۴۹ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» با ۷۳/۱ درصد صعود تا سطح ۵۲/۳۴۰۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲۵/۲ درصد پیشروی در سطح ۱۱ هزار و ۱۸/۳۲۴ واحدی بسته شد. تام لی کارشناس امور مالی در موسسه فاندزرات گلوبال ادوایزرز گفت: تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رفتار مضطربانه معامله‌گران ادامه خواهد داشت چرا که دو رقیب انتخاباتی دیدگاه‌های کاملا متفاوتی در حوزه تجاری و اقتصادی با یکدیگر دارند و در نتیجه بازارها به افزایش یا کاهش شانس پیروزی بایدن و ترامپ واکنش‌های مختلفی از خود نشان خواهند داد.
بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا نیز شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۶۹/۰ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۴/۵۹۴۲ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان هم با صعود ۱/۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۳۱/۸۲۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس نیز با صعود ۹۷/۰ درصدی در سطح ۸۴/۴۸۷۱ واحد بسته شد. در مادرید هم شاخص «ایبکس ۳۵» ۲۳/۱ درصد بالا رفت و به ۹۰/۶۸۳۷ واحد رسید.
بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا هم شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند تا جایی که شاخص «نیک‌کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با افزایش ۲۲/۱ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۱۴/۳۱۲ واحدی بالا رفت. در همین حال شاخص «هانگ‌سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۳۱/۱ درصد بالا رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۷۸/۷۶۷ واحد بسته شد. اما در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» کاهش ۱/۰ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹/۴۵۸۷ واحد بسته شد. در مقابل اما در استرالیا شاخص «اس‌اند‌پی‌اس‌اند‌ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۵۹/۲ درصد صعود و ایستادن در سطح ۵۸/۵۹۴۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن هم صعودی بود.