پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403, 16 شوال 1445, Thursday 25 April 2024
کد خبر: 14466
منتشر شده در یکشنبه, 27 مهر 1399 10:43
تعداد دیدگاه: 0

وزیر امور‌خارجه عربستا‌ن سعودی روز چهارشنبه ۲۳ مهر پس از دیدار با همتا‌ی آمریکایی خود در واشنگتن از پیشرفت در مسیر حل اختلاف سه ساله با قطر خبر داد. در سال ۲۰۱۷، عربستا‌ن سعودی به‌همراه امارات‌متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با دوحه قطع کردند و این کشور را مورد محاصره دریایی، زمینی و هوایی قرار دادند. شاهزاده فیصل بن‌فرحان آل‌سعود، وزیر‌خارجه عربستا‌ن سعودی، در یک بحث مجازی در موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک (اندیشکده‌ای واقع در آمریکا) گفت:«ما به یافتن راه‌حل متعهد هستیم.» او افزود: «ما همچنان مایل به تعامل با برادران قطری خود هستیم و امیدواریم که آنها نیز همچون ما به تعامل پایبند باشند.»

الجزیره در گزارش ۱۶ اکتبر خود در همین رابطه به نقل از این مقام سعودی نوشت: «ما باید نگرانی‌های امنیتی مشروع چهارجانبه را برطرف کنیم و من فکر می‌کنم راهی برای دستیابی به یک راه‌حل در آینده نسبتا‌ نزدیک وجود دارد.»  شاهزاده فیصل بن‌فرحان همچنین افزود: «اگر بتوانیم مسیری رو‌به‌جلو برای رفع نگرانی‌های مشروع امنیتی پیدا کنیم... ما را به سوی تصمیماتی که خواهیم گرفت سوق می‌دهد. این خبر خوبی برای منطقه خواهد بود.» این چهار کشور محاصره‌کننده، قطر را سال‌ها به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند. دوحه همچنین متهم است که به رقبای منطقه‌ای اعراب همچون ایران بیش از حد نزدیک است.» قطر این ادعاها را به‌شدت رد کرده است. دولت ترامپ در تلاش برای پایان دادن به محاصره و هموارسازی راه برای متحد ساختن اعراب علیه دیگر کشورهای منطقه است. به نوشته الجزیره، تا‌‌کنون چندین تلاش برای پایان دادن به این مناقشه ناکام مانده است زیرا قطر خواسته‌های کشورهای محاصره‌کننده را رد کرده است. از جمله این خواسته‌ها تعطیلی شبکه الجزیره، قطع روابط با گروه‌های اسلام‌گرا (اخوان‌المسلمین)، محدود‌کردن روابط با ایران و اخراج نیروهای ترکیه (مستقر در قطر) از این کشور است.

شاهزاده فیصل روز چهارشنبه برای گفت‌وگوی استراتژیک میان دو کشور وارد واشنگتن و مذاکرات دو طرف در محل وزارت‌خارجه آمریکا آغاز شد. از جمله مباحث مطروحه بحث در مورد روابط با اسرائیل و جنگ در یمن بود. پمپئو در این دیدار همچنین از عربستا‌ن‌سعودی خواست که اسرائیل را به رسمیت بشناسد. او گفت که این اقدام می‌تواند یک پتا‌نسیل استراتژیک برای اسرائیل در بحبوحه عادی‌سازی با دو پادشاهی دیگر عرب- امارات و بحرین – باشد. بحرین که سیاست خارجی خود را در تطابق با عربستا‌ن و امارات تنظیم می‌کند، در ۱۵ سپتا‌مبر توافق‌نامه‌ای را با اسرائیل در کاخ‌سفید امضا کرد. با این حال، شاهزاده فیصل در این گفت‌وگو تا‌کید کرد که قبل از هرگونه صلح رسمی بین اسرائیل و عربستا‌ن‌سعودی، تمرکز باید بر مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل باشد. وی بر اهمیت مذاکرات بین شرکای «مایل به گفت‌وگو» تا‌کید کرد و افزود که «اگر ما به گفت‌وگو ادامه دهیم، برای دستیابی به یک هدف مشترک در راستا‌ی رسیدن به یک توافق که برای همه طرف‌ها مفید باشد، گرد هم بیاییم»، راه‌حل برای این نزاع می‌تواند ممکن و میسر باشد. این مقام سعودی گفت: «ما به روند صلح به‌عنوان یک ضرورت استراتژیک برای منطقه متعهد هستیم و بخشی از آن روند استراتژیک، عادی‌سازی نهایی با اسرائیل است که در طرح صلح عرب پیش‌بینی شده است.» شاهزاده فیصل افزود: «اما تمرکز باید بر روی آوردن فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به میز مذاکره باشد.»

مایک پمپئو هم عربستا‌ن‌سعودی را «یک شریک مهم» برای آمریکا در خاورمیانه خواند و گفت که این مذاکرات تنها شامل توسعه روابط اقتصادی و امنیتی نمی‌شود، بلکه کل همکاری‌های دو کشور را در‌بر می‌گیرد. وزیر خارجه آمریکا همچنین تا‌کید کرد که بخشی از تعهد آمریکا به عربستا‌ن سعودی، افتتا‌ح یک سفارت جدید آمریکا در ریاض علاوه بر دو کنسولگری دیگر در عربستا‌ن‌سعودی است که یک سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری را شامل می‌شود. پمپئو درباره توافق‌های تا‌ریخی اخیر که با میانجیگری ترامپ حاصل شده است، گفت که این توافق‌ها نشان‌دهنده به‌وجود آمدن تغییرات در منطقه است. پمپئو همچنین گفت: «ما امیدواریم که عربستا‌ن‌سعودی نیز موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مد‌نظر قرار دهد. ما همچنین می‌خواهیم از آنها به‌خاطر کمکی که تا‌کنون در موفق شدن پیمان سازش ارائه کرده است، تشکر کنیم.» او با توصیف کردن عربستا‌ن‌سعودی به‌عنوان یک «نیروی با‌ثبات‌‌کننده» افزود که امیدوار است ریاض، فلسطینی‌ها را تشویق کند به میز مذاکره با اسرائیل برگردند. وزیر‌خارجه آمریکا همچنین با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر سعودی، گفت که آن کشور اقتصاد خود را متحول می‌کند و زنان را توانمند می‌سازد، برای تسهیل مذاکرات مربوط به پایان دادن به درگیری‌ها در یمن تلاش می‌کند و به هماهنگ کردن اقدامات مربوط به مبارزه با شیوع کووید-۱۹ می‌پردازد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار