به گزارش اقتصادبازار و به نقل از صنعت؛یکی از مشاوران جو بایدن، ویلیام بار را متهم کرده است که با این اقدام به ادعاهای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، دامن می‌زند. در همین حال کمپین انتخاباتی ترامپ شکایتی علیه ایالت پنسیلوانیا طرح کرده و ادعا می‌کند که سیستم رای‌گیری پستی دارای نقایصی بوده است. کارزار ترامپ به دنبال جلوگیری از تایید مقامات ایالتی بر پیروزی بایدن در پنسیلوانیاست.

ویلیام بار در این نامه تاکید کرده است که تنها شکایاتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند که اتهامات جدی را شامل شوند و مستند باشند. به سخن دیگر، شکایات مبتنی بر گمانه‌زنی‌ها و بی‌مدرک در دستور رسیدگی دادستانی‌ها قرار نخواهند گرفت. افزون بر آن، دادستانی‌ها موظف شده‌اند با دقت تاثیر این شکایات بر نتایج انتخابات را مد نظر قرار دهند. به سخن دیگر شکایاتی که تاثیری بر نتایج انتخابات نداشته باشند نیز مورد پیگیری حقوقی قرار نخواهند گرفت.
ویلیام بار پیش از ارسال نامه به دادستانی ایالت‌های مختلف دوشنبه گذشته با میچ مک‌کانل رهبر فراکسیون جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرده بود. رهبر فراکسیون جمهوریخواه مجلس سنا از حق ترامپ برای پیگیری شکایات و اتهامات ناظر بر تخلفات انتخاباتی دفاع کرده است.
کارزار ترامپ: جدال قضایی تازه آغاز شده
همزمان سخنگوی دونالد ترامپ گفته دعوای حقوقی ترامپ علیه اعلام پیروزی جو بایدن تازه آغاز شده است. کیلی مکننی سخنگوی کاخ سفید می‌گوید این انتخابات تمام نشده است. او ادعاهایی در مورد فساد در انتخابات مطرح کرد اما هیچ مدرکی دال بر تقلب نظام‌مند که ممکن است در نتیجه تاثیر داشته باشد ارائه نکرد.
ترامپ هنوز شکست را نپذیرفته و پیروزی بایدن هنوز رسمی نیست چون شمارش آرا در ایالات کلیدی ادامه دارد. با این حال شبکه‌های عمده خبری و موسسات تحقیقاتی با توجه به وضعیت آرا تا اینجا او را برنده انتخابات قلمداد می‌کنند. دونالد ترامپ که از زمان اعلام برنده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اظهارنظر علنی نکرده است پیشتر بار دیگر در یک رشته توئیت مدعی تقلب در انتخابات شد و گفت دزدها هر جا که مهم بود هر رایی را که توانستند، دزدیدند؛ ادعایی که برای آنها مدرک و یا شواهدی ارائه نداده است.
ترامپ که بارها بدون ارائه دلیل و مدرک مدعی تقلب در انتخابات شده، نوشت: بهترین شرکت نظرسنجی بریتانیا گفته غیرممکن است جو بایدن در برخی ایالت‌ها بیشتر از باراک اوباما رای آورده باشد. هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد. او همچین در توئیتر نوشت: شهادت‌نامه‌های رسمی که حاکی از تقلب در انتخابات هستند باید بررسی شوند.
ترامپ به رای قاضی دادگاه عالی ساموئل آلیتو اشاره کرد که رای‌هایی را که بعد از مهلت قانونی رسیده‌اند جدا کنند که به گفته ترامپ شامل گروه بزرگی از آرا می‌شود. رای قاضی آلیتو مربوط به مهلت قانونی نبوده بلکه مربوط به جدا کردن رای‌هایی بوده است که بعد از روز انتخابات رسیده‌اند.
دادگاه عالی پنسیلوانیا مهلت دریافت رای را ششم نوامبر یعنی سه روز بعد از انتخابات تعیین کرده بود. حزب جمهوریخواه دو بار درخواست تجدیدنظر کرد؛ بار اول ناموفق بود اما بار دوم صدور حکم به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات موکول شد. دو روز پیش حزب جمهوریخواه دوباره این موضوع را مطرح کرد و قاضی آلیتو دستور داد مسوولان برگزاری انتخابات تمام رای‌هایی را که بعد از روز انتخابات دریافت کرده‌اند، جدا کنند.
به نظر می‌رسد این تصمیم برای رسیدگی به شکایت‌های احتمالی آتی باشد و بیشتر کارشناسان می‌گویند بعید است در صورت شکایت، دادگاه تغییری در نتیجه بدهد. دوشنبه گذشته هم کارزار ترامپ خواستار صدور دستور اضطراری برای جلوگیری از صدور گواهی پیروزی بایدن در این ایالت شد. جوش شاپیرو دادستان کل این ایالت اما دادخواست ترامپ را بی‌اساس توصف کرد. ترامپ همچنین نوشت در شهرهایی مثل دیترویت و فیلادلفیا مشکلاتی در انتخابات وجود داشته و اشکال سیستماتیک در معتبر شناختن رای‌ها بر کل نتیجه انتخابات اثر گذاشته است. این در حالی است که ناظران بین‌المللی و همچنین بازرسان سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی می‌گویند دلیلی برای تخلف سیستماتیک در رای‌گیری و رای‌شماری در انتخابات آمریکا نیافته‌اند. گفتنی است ایالت‌های آمریکا حداکثر تا روز هشتم دسامبر باید نتایج تاییدشده انتخابات را به اطلاع واشنگتن برسانند. در روز ۱۴ دسامبر کالج الکترال (مجمع گزینندگان) رییس‌جمهور جدید آمریکا را معرفی خواهد کرد.
چک سفیدامضای بن‌سلمان برای ترامپ
از طرفی فعال معروف عربستانی که به افشاگری خاندان حاکم سعودی می‌پردازد، اعلام کرد محمد بن سلمان تمامی هزینه‌های دعاوی قضایی اقامه‌شده توسط دونالد ترامپ جهت اثبات تقلب در انتخابات را پرداخت کرده است.
مجتهد، فعال توئیتری معروف عربستانی، گفت خط داغی میان محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان و جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ وجود دارد. او گفت: بن‌سلمان یک چک سفیدامضا به ترامپ داده است تا تمامی هزینه‌های وکلای مدافع در پرونده‌های اقامه‌شده در خصوص دستکاری و تقلب در انتخابات در ایالت‌های بسیاری و تلاش جهت پس گرفتن پیروزی از جو بایدن پرداخت شود.
پیشتر عربستان به سردی از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا استقبال کرد و سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پیام‌های تبریکی را با تاخیر برای بایدن فرستادند که برخی از تحلیلگران نیز این مساله را حاکی از «ناامیدی» و نگرانی عربستان از دولت جدید آمریکا تلقی کردند.
درخواست لیندسی گراهام از ترامپ
این در حالی است که سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی، رییس‌جمهور کنونی آمریکا را ترغیب کرد در صورت ناکام ماندن شکایت‌های قانونی‌اش، برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شود.
لیندسی گراهام که در انتخابات مجدد سنا در ایالت کارولینای جنوبی پیروز شد به شبکه فاکس‌نیوز گفت: از تلاش‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهور کنونی آمریکا برای به چالش کشیدن برخی از نتایج انتخابات حمایت می‌کنم. او اضافه کرد: نمی‌دانم آیا این شکایت‌ها نتیجه انتخابات را تغییر می‌دهد یا خیر اما مستحق بررسی مجدد است و این انتخابات به هیچ وجه تمام نشده است. گراهام در ادامه گفت: من ترامپ را به فکر کردن درباره نامزدی مجدد در انتخابات تشویق می‌کنم. این سناتور افزود: نباید اجازه دهیم این جنبش خاموش شود. باید نامزدی مجدد را بررسی کنیم و طی چهار سال آتی یک سازمان ایجاد کنیم تا اینکه این جنبش را زنده نگه داریم و نمایندگی جمهوریخواهان در جوامع اقلیت را گسترش دهیم.
گراهام تصریح کرد: اگر سنا را حفظ کنیم، می‌توانیم کمیته مشترکی در سنا تشکیل دهیم و رای‌گیری پستی و عملکردش در سال ۲۰۲۰ را تجزیه و تحلیل کنیم.
در حالی که جو بایدن رییس‌جمهور منتخب آمریکا قرار است برای تشکیل کابینه و تیم گذار خود تلاش کند، ترامپ متعهد شده درخصوص ادعاهای بی‌اساس خود در مورد تقلب گسترده در انتخابات شکایت‌های قانونی را دنبال کند. ترامپ برای تغییر دادن نتایج انتخابات با مبارزه‌ای دشوار روبه‌رو است و باید برای این کار نتیجه در برخی از ایالت‌های کلیدی را تغییر دهد.
تشکیل کمیته‌ مدیریتی اقدام سیاسی توسط ترامپ
از طرفی دونالد ترامپ به دنبال تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته‌ مدیریتی اقدام سیاسی» به عنوان یک محرک جمع‌آوری کمک مالی فدرال است که به او به طور بالقوه اجازه می‌دهد حتی بعد از خروج از قدرت، سلطه خود را بر حزب جمهوریخواه حفظ کند.
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: انتظار می‌رود خبر تشکیل این کمیته در روزهای آتی اعلام شود. چنین کمیته‌ای می‌تواند کمک‌های مالی تا ۵۰۰۰ دلار در سال را از یک اهداکننده بپذیرد که خیلی کمتر از حد کمک‌های مالی پیشتر تعیین شده از سوی کارزار ترامپ و کمیته ملی حزب جمهوریخواه است اما در عوض کمیته جدید مجاز است کمک‌های مالی را در تعداد نامحدود بپذیرد. کمیته حاکمیتی اقدام سیاسی می‌تواند مبالغ نامحدودی را صرف هزینه‌های مستقل به نفع سایر نامزدها و همچنین بودجه سفر، نظرسنجی و مشاوران کند و در عین حال قطعا وسیله‌ای خواهد بود که ترامپ می‌تواند نفوذ خود را در حزب جمهوریخواه که در چهار سال گذشته چهره آن به طور عمده تغییر کرده، حفظ کند. تیم مورتو سخنگوی کارزار انتخاباتی ترامپ گفت: تشکیل این کمیته مدت‌هاست در دستور کار بوده است. مورتو گفت: رییس‌جمهور همیشه برنامه انجام این کار را فارغ از بردن یا باختن در انتخابات داشت تا بتواند نامزدها یا مسائلی را که برای او اهمیت دارد مثل مقابله با تقلب در انتخابات مورد حمایت قرار دهد.
به نوشته نیویورک‌تایمز، این کمیته می‌تواند رییس‌جمهور آمریکا را به چهره‌ای بانفوذ در رقابت‌های انتخاباتی بعدی آمریکا تبدیل کند. مت گورمن استراتژیست جمهوریخواه در همین خصوص گفت: رییس‌جمهور ترامپ به این زودی جایی نمی‌رود. او می‌خواهد خود را به گونه‌ای وارد مناظره ملی کند که شبیه هیچ‌یک از اسلافش نباشد. بنا بر این گزارش، قبل از برگزاری انتخابات، ترامپ به مشاورانش گاهی به شوخی و گاهی با جدیت می‌گفت که اگر در مقابل جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد، در سال ۲۰۲۴ بار دیگر وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد.