در سال 2004 زماني كه كنگره براي تأييد پيروزي جورج بوش در انتخابات رياست‌جمهوري تشكيل جلسه داد، سناتور باربارا باكسر به تنهايي به سلامت برگزاري انتخابات در ايالت اوهايو معترض شد و اعلام كرد كه پيروزي جورج بوش در برابر جان كري در اين ايالت را معتبر نمي‌داند. همين اعتراض باعث شد تا كنگره مجبور شود در خصوص عدم تأييد نتايج انتخابات در اوهايو رأي‌گيري كند و در نهايت با تأييد نمايندگان دو مجلس، جورج بوش به عنوان رييس‌جمهور امريكا معرفي شد. اكنون و پس از 16 سال دونالد ترامپ تصميم دارد با اتخاذ سناريويي مشابه آخرين شانس خود را براي تغيير نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري سوم نوامبر امتحان كند. رييس‌جمهور امريكا از نمايندگان هم سو با خود در كنگره خواسته است كه به دليل تغيير در شيوه رأي‌گيري غيرحضوري در برخي ايالت‌ها به ويژه ايالت‌هاي موسوم به ميدان نبرد به نتايج انتخابات در اين ايالت‌ها اعتراض كنند. به گزارش سي‌ان‌ان، به همين منظور تعدادي از اعضاي جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان تصميم دارند پيروزي جو بايدن در برخي ايالت‌ها را زير سوال ببرند. آنها براي اينكه بتوانند كنگره را مجبور به رأي‌گيري در خصوص عدم تأييد نتايج در اين انتخابات كنند، نياز دارند كه دست‌كم يك سناتور با آنها همراه شود اما تاكنون هيچ سناتوري به صورت رسمي حاضر نشده به صورت علني از همكاري با اين گروه از اعضاي مجلس نمايندگان سخن بگويد. ميچ مك‌كانل، رهبر جمهوري‌خواهان در سنا كه پس از اعلام آراي الكتورال پيروزي جو بايدن را به رسميت شناخت و در تماس با رييس‌جمهور منتخب پيروزي‌اش را تبريك گفت از سناتورهاي هم حزبي‌اش درخواست كرده تا هر چه سريع‌تر موضع خود را در خصوص اين تلاش روشن كنند. چندين سناتور كه پيش‌تر در انظار عمومي از ادعاهاي دونالد ترامپ پيرامون سالم نبودن انتخابات حمايت كرده بودند، از عدم تمايل براي پيوستن به اين تلاش سخن گفتند و تاكنون تنها تامي توبرويل، سناتور ايالت آلاباما اعلام كرده كه هنوز تصميمش را نگرفته و احتمال پيوستن به اين تلاش براي به چالش كشيدن پيروزي جو بايدن را رد نكرده است.
شرايط متفاوت است
دموكرات‌ها و حتي برخي از جمهوري‌خواهان ارشد هشدار مي‌دهند كه شرايط كنوني با سال 2004 قابل مقايسه نيست و چنين تلاشي از سوي گروهي از جمهوري‌خواهان ممكن است چالش‌هايي را به همراه داشته باشد. باربارا باكسر، سناتور سابق ايالت كاليفرنيا معتقد است نمي‌توان زماني را كه يك سناتور به همراه يك عضو مجلس نمايندگان با ارائه برخي مدارك و مستندات خواستار بررسي دقيق‌تر انتخابات در يك ايالت مي‌شود با امروز مقايسه كرد كه طرفداران ترامپ در پي ابطال انتخابات در چندين ايالت و حتي در سطح ملي هستند.
او مي‌گويد: «در آن زمان هدف من و استفاني توبز (عضو سابق مجلس نمايندگان) اين بود كه موضوع تحت فشار قرار گرفتن رأي‌دهندگان در ايالت اوهايو زير ذره‌بين قرار بگيرد تا بعدتر شرايطي براي اتخاذ تدابير قانوني به منظور تكرار چنين سناريوهايي فراهم شود. اين يك اعتراض مشخص است اما طرفداران ترامپ مدعي هستند كه دموكرات‌ها نتايج انتخابات را از ترامپ دزديده‌اند و با سازماندهي تقلبي بي‌سابقه زمينه‌ساز شكست او در انتخابات سوم نوامبر شدند.»

شانس كمتر از صفر
با همه اين اوصاف روز ششم ژانويه، كنگره بايد به رياست معاون اول رييس‌جمهور امريكا يعني مايك پنس تشكيل جلسه دهد تا نتايج انتخابات را تأييد كند. تحليلگران سياسي و حقوقدانان امريكايي معتقدند با توجه به شرايط موجود دونالد ترامپ و هوادارانش عملا هيچ شانسي براي تغيير نتيجه انتخابات و جلوگيري از انتقال قدرت به جو بايدن ندارند چرا كه اگر كار به رأي‌گيري هم بكشد با توجه به مواضع روشن دموكرات‌ها و تعدادي از جمهوري‌خواهان، امكان پذيرش درخواست ترامپ صفر است. اما اين شرايط نيز باعث نشده كه رييس‌جمهور امريكا از تلاش دست بردارد.
به نوشته سي‌ان‌ان، تنها كاري كه از هواداران ترامپ در كنگره برمي‌آيد اين است كه تأييد نهايي پيروزي جو بايدن را براي مدت بسيار كوتاهي به تعويق بيندازند اما دونالد ترامپ شخصا همچنان اميدوار است. در هفته گذشته رييس‌جمهور امريكا تعدادي از اعضاي جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان را به كاخ سفيد دعوت كرد و از آنان خواست تا به مو بروكس، عضو جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان از آلاباما بپيوندند و با تأييد نتايج انتخابات مخالفت كنند.
به گفته يكي از حاضران در اين نشست، ترامپ به نمايندگان كنگره گفته است سناتورهاي زيادي در اين مسير حاضرند به آنها كمك كنند و اصلا نبايد در اين خصوص كه «آيا سناتوري به اين تلاش مي‌پيوندد؟» ابراز ترديد كرد. پس از اين صحبت‌هاي رييس‌جمهور امريكا، بروكس نيز تأكيد كرده دغدغه جمهوري‌خواهان بايد اين باشد كه چند سناتور حاضرند به اين تلاش بپيوندند زيرا مطمئنا سناتورهايي حاضر به اين كار خواهند بود.
سي‌ان‌ان گزارش داده است كه علاوه بر جلسه فوق، ترامپ هفته گذشته با مايك پنس نيز ديداري خصوصي داشته و از او درخواست كرده تا روز ششم ژانويه نتايج انتخابات رياست‌جمهوري و پيروزي جو بايدن در اين انتخابات را تأييد نكند تا همچنان راه براي او براي به چالش كشيدن نتايج باز باشد.
تلاش‌هاي رييس‌جمهور امريكا واكنش‌هايي تند را نيز در ميان جمهوري‌خواهان در پي داشت. آدام كينزينگر عضو جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان امريكا تلاش دونالد ترامپ رييس‌جمهور اين كشور و اطرافيانش براي تغيير نتيجه انتخابات را «كلاهبرداري تمام‌عيار» و اقدامي با هدف «جذب پول و هوادار» توصيف كرد. به نوشته روزنامه «اينديپندنت»، كينزينگر در پاسخ به تكرار ادعاي تقلب در انتخابات از سوي ترامپ، در حساب توييتري خود نوشت: «خداي من، تلاش كني كل همه جا را به آتش بكشي چون نمي‌تواني باخت را تحمل كني. هيچ شواهدي [براي وقوع تقلب] وجود ندارد و هيچ چيز نيست جز خوي تندمزاج و تئوري‌هاي توطئه. شرم‌آور است. حزب جمهوري‌خواه‌مان را بازسازي كنيم.» اين قانونگذار امريكايي در پيام توييتري ديگري نوشت: «تمام اين حرف‌هايي كه دونالد ترامپ و ديگر دغل‌بازهاي كنگره درباره ششم ژانويه مي‌زنند، توضيح ساده‌اي دارد: آنها با سرزنش هر كس ديگري و با علم به اينكه نمي‌توانند كاري پيش ببرند، فقط از اين راه پول در مي‌آورند و هوادار جمع مي‌كنند. اين مساله غم‌انگيز است و يك كلاهبرداري تمام‌عيار است.»