متممي كه استمرار پوتين را تضمين   مي‌كند
پوتين 69 ساله كه تاكنون چهار دوره به عنوان رييس‌جمهور روسيه انتخاب شده است و دوره كنوني‌اش سه سال ديگر به پايان مي‌رسد، با امضاي متمم جديد قانون اساسي اين فرصت را خواهد داشت كه در انتخابات 2024 به عنوان نامزد رياست‌جمهوري در انتخابات شركت كند. بر اساس اصلاحاتي كه سال گذشته براي قانون اساسي روسيه پيشنهاد شد، هر چند محدوديت دوره‌هاي رياست‌جمهوري به دو دوره 6 ساله متوالي براي هر نفر همچنان پابرجاست، اما اين محدوديت درست از زمان تصويب متمم قانون اساسي اجرايي مي‌شود و مشمول افرادي كه پيش از اين در مقام رياست‌جمهوري خدمت كرده‌اند نخواهد شد، به اين ترتيب، ولاديمير پوتين و ديميتري مدودف كه از سال 1999 تاكنون روساي جمهور روسيه بوده‌اند، مي‌توانند براي شركت در انتخابات 2024 و در صورت پيروزي در اين انتخابات و در انتخابات بعدي در سال 2030 اقدام كنند.

ناوالني: در زندان به سل مبتلا شده‌ام
بر اساس گزارش روزنامه روسي ايزوستيا، روز دوشنبه الكسي ناوالني، منتقد شناخته شده دولت پوتين كه به اتهام «نقض شرايط آزادي مشروط» به دو سال و نيم حبس محكوم شده از محل نگهداري‌اش در زندان به بهداري منتقل شده است. گفته مي‌شود كه او دچار يك بيماري تنفسي شده است و مقام‌هاي زندان از او تست كوويد19 گرفته‌اند. به گفته يكي از وكلاي ناوالني كه با او از نزديك ديدار كرده، اين سياستمدار روس به يك بيماري شديد مبتلا شده و دچار نشانه‌هايي مانند تب، سرفه‌هاي شديد و كاهش وزن است. چند روز قبل ناوالني در ويديويي اينستاگرامي كه توسط وكيلش به خارج زندان منتقل شد مدعي همه‌گيري سل در زندان شده‌ بود. به گفته اين منتقد سياسي پوتين دست‌كم سه نفر در‌بندي كه او در آن نگهداري مي‌شوند به سل مبتلا شده‌اند و براي درمان در بهداري زندان بستري هستند. او به شوخي گفته ‌بود كه اگر من هم اين بيماري را گرفته ‌باشم، دست‌كم حواسم از كمردرد شديد و احساس لمس شدن پاها پرت مي‌شود. اولگا ميخايلووا، يكي از وكلاي ناوالني به راديو اكوي مسكو گفته است: «او به شكل چشمگيري كاهش وزن داشته به علاوه سرفه‌هاي شديد مي‌كند و دماي بدنش 38.1 درجه است. اين فرد دچار بيماري شديد است، اينكه زندان IK-2 باعث شده تا او به اين وضع وخيم دچار شود، بسيار وحشيانه است.»
زندان IK-2 كه ناوالني براي گذراندن دوران حبسش به آن منتقل شده است، يك زندان امنيتي در 60 كيلومتر شرق مسكو است كه به خاطر محدوديت‌هاي شديدش در روسيه مشهور است و معمولا افرادي به آن منتقل مي‌شوند كه مسكو قصد دارد آنها را از جهان خارج جدا نگه دارد. گروهي از هواداران الكسي ناوالني، روز گذشته اعلام كردند كه قصد دارند براي آزادي او تجمعي در مقابل اين زندان برگزار كنند، به گزارش رسانه‌ها، در پي اعلام اين برنامه، نيروهاي امنيتي در اطراف زندان مستقر شده‌اند.
الكسي ناوالني سال گذشته در حال سفر به يكي از شهرهاي سيبري بود كه در هواپيما دچار علايم مسموميت شديد شد و خلبان پرواز به دليل وخامت حالش در نزديك‌ترين فرودگاه هواپيما را به زمين نشاند. بعد از آنكه اعلام شد ناوالني در يك بيمارستان محلي بستري شده است، دولت آلمان از روسيه خواست تا ناوالني را براي درمان به اين كشور منتقل كند، مقام‌هاي روسيه در ابتدا با اين درخواست مخالفت كردند، اما نهايتا اجازه خروج ناوالني از كشور را صادر كردند. در آلمان، ناوالني هر چند با موفقيت مراحل درمان را طي كرد، اما در مصاحبه‌هايي با يك موسسه اطلاعاتي بريتانيايي مدعي شد كه از عامل شيميايي نظامي نوويچوك براي مسموم كردن او استفاده شده است. 

درخواست كيف براي تسريع در فرآيند پيوستن اوكراين به ناتو
همزمان با تحولات سياسي درون روسيه، در مرزهاي غربي اين كشور، بار ديگر تنش‌ها با اوكراين شدت گرفته است. ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين كه كشورش بيش از 5 سال است با روسيه به دليل ضميمه شدن شبه جزيره كريمه به خاك روسيه و همچنين حمايت دولت روسيه از جدايي‌طلبان شرق اوكراين، دچار تنش با مسكو است، از اروپا خواسته تا روند پذيرش اوكراين را به عنوان يك عضو ناتو تسريع كند. به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاري فرانسه زلنسكي تاكيد كرد كه در شرايط افزايش تنش‌ها لازم است كه پيامي به روسيه ارسال شود. بر اساس گزارش‌ها از يكشنبه هفته جاري تنش‌ها ميان شبه‌نظاميان جدايي‌طلب منطقه دونباس در شرق اوكراين با نظاميان دولتي شدت گرفته است. اين در حالي است كه مسكو هفته گذشته به ناتو درباره هرگونه استقرار نيرو در اوكراين هشدار داد و آن را باعث افزايش تنش‌هاي مرزي خواند. دولت اوكراين هفته گذشته روسيه را به استقرار نيروهاي نظامي در اطراف مرزهاي مشترك متهم كرد و مدعي شد جدايي‌طلبان تحت حمايت روسيه به صورت سيستماتيك، آتش‌بس در شرق اوكراين را نقض مي‌كنند. روسيه استقرار نظاميان خود در نزديكي مرزها را رد نكرده اما تاكيد كرده است اين اقدام هيچ تهديدي براي هيچ طرفي نيست. در همين راستا، چهارشنبه شب گذشته، وزارت دفاع امريكا از تماس تلفني ميان رييس ستاد مشترك ارتش امريكا با همتايان روس و اوكرايني خبر داد. سخنگوي وزارت دفاع امريكا گفت: «واشنگتن از تشديد اوضاع در شرق اوكراين نگران بوده و از تحركات نيروهاي روسيه در مرز مطلع هستيم.» اوكراين چندي پيش از كمك‌ نظامي چند صد ميليون دلاري امريكا به كشورش شامل خودروهاي زرهي، پهپاد و موشك‌هاي ضد تانك، خبر داده بود. توقف ارسال اين كمك‌ها به اوكراين، در دوران رياست‌جمهوري دونالد ترامپ به تشكيل پرونده‌اي براي استيضاح او در كنگره امريكا منجر شده‌ بود.
به گزارش ايرنا، ديميتري پسكوف، سخنگوي رييس‌جمهور روسيه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بيان اينكه درباره پيوستن اوكراين به ناتو بايد نظر مردم اين كشور را خواست، تصريح كرد: پيوستن اين كشور تنها اين كشور را دچار چالش‌ها و مشكلات بيشتري مي‌كند. وي گفت: «اگر نظر چندين ميليون نفر از مردم در جمهوري‌هاي خودخوانده را هم جويا شويد، در اين صورت خواهيد فهميد كه عضويت در ناتو براي اين جمهوري‌ها قابل اجرا نيست.» رييس‌جمهوري اوكراين طي يك مكالمه تلفني با دبيركل ناتو ينس استولتنبرگ، گفته بود كه تنها با ورود اوكراين به سازمان آتلانتيك شمالي (ناتو) مي‌توان به پايان درگيري در دونباس خاتمه داد.