اونس طلا پس از این که اواسط هفته گذشته به مرز ۱۷۲۰ دلار عقب نشینی کرد، با بهبود دو رقمی و صعود به سطح ۱۷۶۰ دلار در روز جمعه، همه را غافلگیر کرد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا با یک دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۷۵۸ دلار و ۴۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد افزایش نشان داد. با این حال طلا در سپتامبر ۳.۴ درصد کاهش قیمت داشت.

فشار نزولی اصلی روی قیمت طلا در پی آماده شدن بازارها برای آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا ایجاد شد. این انتظارات باعث صعود بازده اوراق خزانه و دلار آمریکا شد و قیمت طلا را تحت فشارهای کاهشی قرار داد.

دانیل گالی، استراتژیست کالای شرکت تی دی سکیوریتیز به کیتکونیوز گفت: آنچه این روزها بر قیمت طلا تاثیرگذار بوده، در نظر گرفتن خروج بانک مرکزی آمریکا از تدابیر محرک مالی بوده است. در نتیجه شاهد تغییرات قابل توجه معادلات بازارهای اوراق خزانه بوده ایم و این موضوع برای قیمت طلا منفی بوده است.

اما عملکرد قوی طلا در پایان هفته نشان داد که بازی برای این فلز ارزشمند هنوز تمام نشده و تجدید نگرانیها نسبت به رکورد تورمی و دورنمای فنی جدید برای طلا کاملا امیدوارکننده به نظر می رسند.

گالی گفت: رکود تورمی موضوعی است که در ذهن جمعی ما پررنگ شده است. این حقیقت که طلا با وجود سقوط به پایین مرز ۱۷۵۰ دلار موفق شد صعود کند، دورنمای فنی را تغییر داد. از این نظر می توانیم شاهد قیمتهای بالاتر طلا باشیم. سطح ۱۷۵۰ دلار اکنون یک سطح حمایتی است و ۱۸۰۰ دلار یک سطح مقاومتی به شمار می رود.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تردینگ گفت: اگرچه به نظر می رسد طلا در حال حاضر فاقد جذابیت دارایی امن است اما قیمتهای بالاتر انرژی ممکن است این وضعیت را تغییر دهد. بازار انرژی به مرور قیمتهای بالاتری پیدا کند که قیمت طلا را به همراه خود بالاتر خواهد برد.

در هفته جاری موضوع مورد توجه بازارها همچنان بحث داغ سقف بدهی خواهد بود. هر چند که دولت آمریکا روز پنج شنبه پس از تصویب لایحه تامین مالی دولت تا سوم دسامبر از سوی کنگره و سنا، از تعطیلی فدرال به شکل موقتی جلوگیری کرد اما مهلت ۱۸ اکتبر همچنان بازارها را نگران نگه می دارد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته گفت: اگر سقف بدهی افزایش پیدا نکند، یک بحران مالی وجود خواهد داشت و اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره تضعیف می شود.

گالی معتقد است با وجود این نگرانیها، تاثیر بر قیمت طلا بعید است قابل توجه باشد و این موضوع احتمالا حل می شود. وی گفت: تصور نمی کنم بازار واقعا روی این ریسکها حساب کند. اگرچه تاثیر ورشکستگی عظیم خواهد بود اما احتمال آن بسیار اندک است.

مهمترین آماری که هفته جاری منتشر می شود گزارش اشتغال سپتامبر آمریکا در روز جمعه خواهد بود. بازار پیش بینی می کند آمار نشان دهد اقتصاد آمریکا ۴۶۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری به ۵.۱ درصد رسیده است.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، سایر آمار شامل سفارشهای کارخانه در روز دوشنبه، شاخص مدیران خرید بخش غیرتولید ISM در روز پنج شنبه، گزارش اشتغال غیرکشاورزی ADP در روز چهارشنبه، متقاضیان بیمه بیکاری در روز پنج شنبه و مجوزهای ساخت و ساز در روز جمعه خواهد بود.

انتهای پیام