«فرانس ۲۴» در گزارش ۹ می در همین رابطه نوشت، مقامات آنجا گفته‌اند که این «مرکز محرکه شرق» در نبرد خود علیه بدترین شیوع در این کشور از زمان شروع همه‌گیری پیروز می‌شود. با این حال، قرنطینه شانگهای تشدید شده و باعث خشم و اعتراض نادر در آخرین اقتصاد بزرگی شده است که هنوز به سیاست «کووید صفر» چسبیده است.این سیاست، موجب انحراف در اقتصادی شده است که همین چند ماه پیش نشان داده بود که به سرعت در حال بازیابی و احیای خود از همه‌‌گیری است. داده‌های گمرکی منتشرشده در روز دوشنبه نشان می‌‌دهد صادرات در آوریل به پایین‌‌ترین نرخ ماهانه خود از ژوئن ۲۰۲۰ کاهش یافته است؛ زیرا زنجیره‌های تامین کلیدی از شانگهای تا شنژن به‌دلیل محدودیت‌‌ها گره خورده و با مانع روبه‌رو شده است. همچنین یک پویایی سیاسی موکدی برای واکنش چین به این ویروس وجود دارد؛ زیرا رئیس‌جمهور چین «شی جین‌پینگ» مشروعیت رهبری خود را در محافظت از جان چینی‌ها در برابر کووید می‌جوید.

 «شی» که انتظار می‌رود در اواخر سال جاری یک دوره پنج ساله دیگر را به‌عنوان رئیس‌جمهور بر سر کار بماند، به‌رغم افزایش ناامیدی در بین مردم، رویکرد مقابله با کووید صفر را دو برابر کرده است.در پکن، ایستگاه‌های مترو و ادارات در ساعات شلوغی صبح دوشنبه در سرتاسر چائویانگ - پرجمعیت‌‌ترین منطقه شهر – خالی بودند؛ زیرا روز یکشنبه به‌دلیل افزایش ابتلا به کووید هشدارهای سفت و سختی صادر شده بود. از جمله اینکه کار از خانه انجام شود. کسب‌‌وکارهای غیرضروری در این منطقه که ۵/ ۳میلیون نفر در آن زندگی می‌‌کنند، تعطیل شدند؛ حتی فروشگاه اپل در منطقه محبوب خرید Sanlitun پس از باز شدن کوتاه صبح هنگام، دستور تعطیلی‌اش صادر شد. «وانگ» نظافتچی میانسالی که بیرون یک رستوران منتظر شروع شیفت خود بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «از دیدن این تعداد کم از مردم در این حوالی احساس ناراحتی می‌کنم.» پکن در هفته‌های اخیر صدها مورد ابتلا را گزارش کرده است؛ از جمله ۴۹ مورد ابتلای جدید در روز دوشنبه که تعداد نسبتا ناچیزی در مقایسه‌های بین‌‌المللی است؛ اما برای ایجاد محدودیت‌‌ها در قلب سیاسی کشور کافی است.

 

برخی از کارکنان مالی در حال نقل مکان به هتل‌های نزدیک ادارات خود بودند؛ زیرا محدودیت‌ها شروع به شکل دادن به زندگی روزمره در این شهر ۲۱میلیونی کرد. یک مدیر سرمایه‌گذاری مستقر در پکن که به هتلی در نزدیکی محل کار خود نقل مکان کرده است، گفت «شرکت به ما گفته که باید سعی کنیم به خانه نرویم؛ زیرا مقام‌ها احساس می‌کنند ممکن است در رفت و آمد ما خطراتی وجود داشته باشد.»  او می‌گوید: «به برخی از دوستانم توصیه شده است که با وسایل نقلیه عمومی به محل کار خود نروند و با وسیله نقلیه شخصی یا دوچرخه بروند تا تحت تاثیر شیوع بیماری قرار نگیرند.»بر اساس آمارهای رسمی، شانگهای با بیش از ۵۰۰ کشته، بار سنگین افزایش اُمیکرون در این کشور را متحمل شده است. بر اساس اعلامیه‌هایی که خبرگزاری فرانسه مشاهده کرده است، این مرکز مالی دستور منع رفت‌وآمد چند روزه را برای ساکنان چندین محله صادر کرده است. آن هم درحالی‌که تعداد موارد ابتلای روزانه به کمتر از هزار کاهش یافته است. خشم در فضای مجازی به‌دلیل مباحث مربوط به کنترل‌‌های ویروس، پیام‌‌رسانی مغشوش دولتی و سختگیری مقامات شانگهای، از جمله آزمایش‌‌های فله‌ای و جمعی، قرنطینه دولتی و کمبود غذا در کل محله‌ها، به غلیان در آمده است.

این ناامیدی به خیابان‌‌ها نیز رسیده است آن هم در کشوری که اعتراض در آن نادر است و مقامات به سرعت آن را در نطفه خفه می‌‌کنند. به ساکنان محله‌هایی که تحت مقررات منع رفت‌وآمد جدید قرار گرفته‌‌اند - از جمله برخی از مناطقی که قبلا کم‌‌خطر اعلام شده‌‌اند - دستور داده شده است که تا یک هفته به جز برای آزمایش‌‌های PCR از آپارتمان‌‌های خود بیرون نروند و طبق اطلاعیه‌ها، از سفارش دادن تحویل «غیر ضروری» منع شده‌‌اند.