پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 19527
منتشر شده در دوشنبه, 23 خرداد 1401 09:08
تعداد دیدگاه: 0

چند روز پیش، نرخ تورم ترکیه در ماه گذشته میلادی ۵/ ۷۳‌درصد اعلام شد و شاهد کاهش مجدد ارزش لیر در برابر دلار هستیم. بحران ارزی در ترکیه، موضوع جدیدی نیست. از اواسط سال پیش که اردوغان بانک مرکزی را...

چند روز پیش، نرخ تورم ترکیه در ماه گذشته میلادی ۵/ ۷۳‌درصد اعلام شد و شاهد کاهش مجدد ارزش لیر در برابر دلار هستیم. بحران ارزی در ترکیه، موضوع جدیدی نیست. از اواسط سال پیش که اردوغان بانک مرکزی را تحت فشار قرار داد تا نرخ‌های بهره را پایین آورد، ارزش لیر کاهش و نرخ تورم افزایش یافته است و حالا برخی تحلیلگران مستقل معتقدند، نرخ واقعی تورم در ترکیه ۱۶۰‌درصد است.

اردوغان که دشمن نرخ‌های بالای بهره است، یک مدل اقتصادی مطرح کرده و طبق همان مدل مشغول اجرای سیاست‌هایی است که سبب وضعیت کنونی اقتصادی در ترکیه شده است. البته غیر از سیاست‌های دولت ترکیه، عوامل دیگری هم در افزایش نرخ تورم در این کشور موثر بوده‌اند. سال پیش، بانک مرکزی ترکیه چهار بار نرخ‌های بهره را پایین آورد و به محدوده ۱۴‌درصد رساند. اردوغان معتقد است، نرخ پایین بهره به رونق اقتصاد منجر می‌شود و در نهایت، تورم مهار خواهد شد. مخالفان دولت و اقتصاددان‌ها بارها هشدار داده‌اند که سیاست‌های دولت اردوغان به کاهش بیش از پیش ارزش لیر و رشد نرخ تورم منجر می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد، تغییری در سیاست‌های پولی ترکیه ایجاد شود. تحولات اخیر در اقتصاد ترکیه زیان‌های بزرگی به مردم و شرکت‌ها وارد کرده و میلیون‌ها نفر را به سمت فقر سوق داده است. بانک مرکزی تلاش کرده است از طرق مختلف، بدون بالا بردن نرخ‌های بهره، به ارزش لیر ثبات بخشد، اما از دید کارشناسان، این تدابیر راه‌حل موقت است. جنگ اوکراین یک حادثه بد برای اقتصاد ترکیه بوده؛ زیرا سبب افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی شده و بر فشارهای تورمی افزوده است. در مطالب حاضر، به ریشه‌های بحران ارزی در ترکیه، بهره‌برداری اردوغان از جنگ اوکراین، احتمال‌های پیش‌رو و دیدگاه‌های اردوغان اشاره شده است.

منبعک دنیای اقتصاد/احسان آذری‌نیا

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید