شاخص انتظارات مصرف‌کننده بر سه حوزه اصلی تمرکز دارد: اینکه مصرف‌کنندگان چگونه به چشم‌انداز وضعیت مالی خود نگاه می‌کنند، چگونه به چشم انداز اقتصاد عمومی در کوتاه مدت نگاه می‌کنند و دیدگاه آنها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد در بلندمدت چگونه است. اعتماد مصرف‌کنندگان در ایالات متحده در اوایل ماه ژوئن به دلیل وجود تورم فزاینده به پایین‌ترین میزان در تاریخ سقوط کرد. این افزایش تورم منجر به آسیب به امنیت مالی خانوار‌ها شده است. داده‌هایی که دانشگاه میشیگان در خصوص شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه ژوئن منتشر کرد، نشان می‌دهد این شاخص از 4/ 58 در ماه مه به 2/ 50 در ماه ژوئن کاهش یافت. در واقع همه اجزای شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه جاری نسبت به ماه مه کاهش داشته است و این عدد حتی از پیش‌بینی اقتصاددانان بلومبرگ که رقم 1/ 58 را برآورد کرده بودند هم کمتر است. براساس گزارش دانشگاه میشیگان، چنین اعتماد پایینی در بین مصرف‌کنندگان آمریکایی یادآور دوران رکود بزرگ در سال ۱۹۸۰ است. انتظارات تورمی که فدرال رزرو به‌دقت آن‌ها را دنبال می‌کند نیز در اوایل ماه جاری افزایش یافت و 46درصد از پاسخ‌دهندگان یک نظرسنجی دیدگاه‌های منفی خود را به فشارهای مداوم قیمت‌ها بیان کردند. مطابق این نظرسنجی فقط 13درصد از مردم انتظار دارند درآمدشان بیشتر از تورم افزایش یابد که پایین‌ترین سهم در تقریبا یک دهه اخیر است.

 

مدیر این نظرسنجی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در طول این نظرسنجی، مصرف‌کنندگان نگرانی‌های شدیدی را در مورد اینکه تورم به کاهش درآمدشان ادامه خواهد داد، نشان دادند و بعید است عواملی که ذکر کردند به‌زودی کاهش پیدا کنند. او همچنین به این نکته اشاره کرد که در‌حالی‌که مخارج مصرف‌کننده تا کنون قوی باقی مانده است، ضعیف‌تر شدن گسترده اعتماد ممکن است منجر به کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی شود. این در حالی است که نرخ تورم آمریکا به بالاترین میزان خود در 40سال گذشته رسیده و شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مه نسبت به سال قبل 6/ 8درصد افزایش یافته است. همچنین در مقایسه با یک ماه قبل، نرخ تورم یک درصد افزایش یافت که بالاتر از همه برآوردها بود. این ارقام به مشکلات سیاسی جو بایدن و دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در پاییز امسال می‌افزاید. انتظارات تورمی علیرغم اینکه منجر به تشکیل جلسه سیاستگذاری فدرال رزرو شد، افزایش یافت و 88درصد از مصرف‌کنندگان انتظار داشتند که نرخ بهره در سال آینده افزایش یابد. تورم از رشد دستمزدها فراتر رفته و بسیاری از آمریکایی‌ها را وادار می‌کند بیشتر پس‌انداز کنند و بدهی بیشتری بپذیرند. چند موسسه مالی در آمریکا، از جمله «بوآ»  و «جی پی مورگان» به دلیل بدتر شدن تورم و همچنین افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا یا فدرال رزرو با هدف مهار تورم، شرایط اقتصادی دشواری را برای این کشور پیش‌بینی کرده‌اند. از آنجایی که قیمت‌های بالا درآمد کمتری را برای خریدهای اختیاری ایجاد می‌کند، خطری که برای اقتصاد آمریکا ایجاد می‌شود، کاهش شدیدتر هزینه‌های مصرف‌کننده است. هزینه‌های مصرف‌کننده تقریباً دو سوم رشد اقتصادی ایالات متحده را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین وقتی مصرف‌کنندگان نسبت به چشم‌انداز اقتصاد کمتر خوش‌بین هستند، این می‌تواند نشانه‌ای از کاهش فعالیت باشد.

امنیت مالی آمریکایی ها افت کرد

آمریکایی‌ها در سه‌‌ماهه اول 2022 (56درصد) نسبت به سه‌ماهه چهارم 2021 (61درصد) و سه‌ماهه دوم 2021 (62 درصد) احساس امنیت مالی کمتری دارند. نکته مهم این است که میزان احساس امنیت مالی مشابه روندی است که در سال 2020  اعلام شد (55درصد در سه‌ماهه چهارم 2020 و 52‌درصد در سه‌ماهه سوم 2020). اکثر آمریکایی‌ها از توانایی در پرداخت بدهی‌های خود مطمئن هستند (81 درصد) که این میزان از سه‌ماهه چهارم سال 2021 سه درصد پایین‌تر است. کاهش امنیت مالی در سال 2022 باعث شده تعداد آمریکایی‌های کمتری بتوانند در سه‌ماهه اول 2022 نسبت به سه‌ماهه دوم 2021 پولی را برای پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کنار بگذارند. آمریکایی‌ها نگران این موضوع هستند که وقایع سال‌های اخیر چگونه بر آینده مالی آنها تأثیر می‌گذارد. بدون شک سال‌های اخیر برای بسیاری از مردم پر‌فراز‌و‌نشیب و سخت بوده است. آمریکایی‌ها نگران تأثیر این رویدادها بر آینده مالی خود هستند.

تورم، همه‌گیری کرونا، هزینه‌های پزشکی، نرخ‌های بهره و حتی رویدادهای جهانی می‌توانند به توانایی افراد برای رسیدن به اهداف بلندمدت مالی آسیب بزنند. حدود نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند تورم می‌تواند تأثیر منفی بزرگی بر توانایی آن‌ها برای دستیابی به اهداف بلندمدت مالی مانند خرید خانه یا بازنشستگی راحت در زمان مناسب داشته باشد. 33درصد انتظار دارند که تاثیر تورم متوسط یا کم باشد و تنها پنج درصد انتظار دارند که تورم تاثیری بر اهداف بلندمدت مالی آنها نداشته باشد. انتظار می‌رود نرخ‌های بهره، هزینه‌های پزشکی و رویدادهای جهانی نیز تأثیر منفی بر اهداف بلندمدت مالی داشته باشند، البته نه به شدت تورم. تقریباً همه آمریکایی‌ها نگران افزایش قیمت‌ها و تورم در سال 2022 هستند. بر‌اساس گزارش اقتصاددانان مبنی بر اینکه تورم در حال حاضر در حال افزایش است و احتمالاً در طول سال 2022 افزایش بیشتری نیز خواهد یافت، آمریکایی‌ها در اندیشه این هستند که می‌توانند چه اقداماتی برای کاهش هزینه‌ها انجام دهند و در مقابل توانایی پرداخت برای اقلام مورد‌نیاز خود را هم داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد