پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 4 اردیبهشت 1403, 14 شوال 1445, Tuesday 23 April 2024
کد خبر: 21477
منتشر شده در سه شنبه, 27 دی 1401 08:25
تعداد دیدگاه: 0
خطرات ژئوپلیتیک برای اقتصاد جهان بررسی می‌شود؛

پنجاه‌وسومین نشست سالانه «مجمع اقتصاد جهانی» روز دوشنبه در داووس آغاز شد و تا ۲۰ژانویه (۳۰ دی‌ماه) ادامه خواهد داشت. به گزارش اسپوتنیک، مهم‌ترین مسائل در دستور کار این اجلاس بحران‌های انرژی و مواد غذایی، تورم بالای جهانی، سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های در حال ظهور و همچنین خطرات ژئوپولیتیک کنونی برای اقتصاد جهان خواهد بود. گزارش امسال داووس که با همکاری گروه بیمه زوریخ و شرکت خدمات مارش مک لنان تهیه و منتشر شده است، می‌افزاید جنگ اوکراین و همه‌گیری کرونا باعث بحران انرژی، ناامنی غذایی و تورم فزاینده‌ای شد که تقریبا گریبانگیر همه کشورهای جهان شده است.  

بنا بر گزارش "دنیای اقتصاد"، تاثیر بحران افزایش هزینه‌های زندگی بر جمعیت آسیب‌پذیر جهان به حدی است که تحمل آن به‌شدت دشوار است. بحران‌های دو سال آتی که در این گزارش بیشترین اشاره به آنها شده شامل بلایای طبیعی، رویارویی ژئواکونومیک، آسیب به انسجام اجتماعی، جرایم سایبری گسترده، مهاجرت ناخواسته در مقیاس بزرگ و بحران‌های منابع طبیعی در کنار تغییرات اقلیمی است. مقامات عالی رتبه از سراسر جهان از جمله اولاف شولتز صدراعظم آلمان، یون سوک‌یول رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا و دیگر مقامات در این رویداد شرکت دارند. این در حالی است که روس‌ها برای دومین سال متوالی در این اجلاس شرکت نمی‌کنند؛ چراکه سازمان‌دهندگان این رویداد در واکنش به حمله روسیه به اوکراین از نمایندگان این کشور برای حضور در مجمع اقتصاد جهانی دعوت نکرده‌اند.

همزمان با گردهمایی نخبگان جهان در دهکده کوچک داووس در سوئیس برای شرکت در مجمع اقتصاد جهانی، سوالاتی مطرح می‌شود که آیا آنها می‌توانند راه‌حل‌های موثری برای شکست‌های جهانی از جمله نابرابری، فقر، بحران‌های مواد غذایی و انرژی، و تغییر اقلیم پیدا کنند یا خیر؟ موضوع نشست امسال «همکاری در جهان چند پاره» نام دارد؛ عنوانی که خبر از چالش‌ پیش روی جهانی می‌دهد که امروز بیش از همیشه متحد نبودنش آشکار است. در این نشست بیش از ۲۷۰۰نفر از ۱۳۰کشور جهان از جمله ۵۰رئیس کشور و دولت شرکت دارند. مجمع اقتصاد جهانی امسال همچنین شاهد بالاترین مشارکت تجاری خواهد بود؛ به‌طوری‌که بیش از ۱۵۰۰رهبر از ۷۰۰سازمان برای حضور در این نشست ثبت‌نام کرده‌اند.

 

رهبران اتحادیه اروپا، ناتو، فنلاند، یونان، اسپانیا، فیلیپین، آفریقای‌جنوبی و کره‌جنوبی در این رویداد شرکت خواهند داشت. ثروتمندان جهان در حالی به داووس می‌آیند که سال۲۰۲۲ برای بسیاری از آنها سالی تلخ بود که در آن سهام بسیاری شرکت‌ها (و بیشتر شاخص‌های بورس) سقوط کرد. حالا افزایش نرخ بهره در بسیاری کشورها باعث شده است نگرانی درباره رکود اقتصادی بیشتر شود. جنگ روسیه و اوکراین نیز باوجود گذشت حدود یک‌سال همچنان ادامه دارد و نگرانی‌ها درباره عواقب غیرقابل پیش‌بینی آن نیز همچنان در کانون توجه است. کنشگران هم مطابق معمول بخشی از ماجرا به‌شمار می‌روند. شماری از کنشگران اقلیمی به داووس رفته‌اند تا به نقش شرکت‌های بزرگ نفت در این نشست اعتراض کنند و خواهان اقدام برای مقابله با بحران اقلیمی شوند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار