سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بازدیدی که برای خبرنگاران ترتیب داده بود، اعلام کرد تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهد کرد. این تصمیم مبنی بر عدم تعهد به دو بند برجام در واکنش به اجرائی‌نشدن تعهدات دیگر طرف‌ها به برجام از سوی ایران اتخاذ شده و ۱۸ اردیبهشت نیز اعلام شده؛ اما اعلام روز گذشته جدی تر انگاشته شد.

رئیس جمهور فرانسه در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت این تصمیم باعث تأسف او شده و فرانسه ایران را قویاً تشویق به «صبوری و مسئولیت‌پذیری» می‌کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در واکنش به تصمیم ایران برای عبور از سطح تعیین‌شده برای تولید اورانیوم غنی سازی‌شده، گفت: از این تصمیم ایران متأسفم، اما پاریس به مذاکره با شرکایش و همچنین ایران ادامه خواهد داد تا از افزایش بیشتر تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود. مکرون در یک کنفرانس خبری با همتای اوکراینی خود دراین‌باره گفت: از اظهاراتی که ایران امروز داشت، تأسف می‌خورم، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده است که ایران تعهداتش را رعایت می‌کند و ما نیز قویاً آن را ترغیب می‌کنیم تا صبور و مسئولیت پذیر باشد. روزنه‌ای در حد فاصل زمانی حال حاضر تا هشتم جولای برای گفتمان بیشتر در راستای حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد. اشاره مکرون به تاریخی است که مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای ۱+۴ تمام می‌شود؛ یعنی ۱۷ تیرماه. رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد: هیچ شکلی از گسترش تنش‌ها درست نیست و نه به ایران و نه به جامعه بین‌المللی کمکی نمی‌کند؛ بنابراین ما هر کاری بتوانیم با شرکای خود انجام خواهیم داد تا ایران را منصرف کرده و به شیوه‌ای قابل اجرا برای مذاکره دست پیدا کنیم. در همین رابطه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت عدم پایبندی به برجام پیامدهایی برای ایران به‌همراه خواهد داشت.


آمریکا روش خود را عوض کند
در همین راستا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز گذشته در مقابل خبرنگاران گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم خونسردی خود را حفظ کنند و به اقدامات جبران ناپذیر دست نزنند». او با اشاره به افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه گفت: «ایالات متحده آمریکا باید روش فشار حداکثری خود را تغییر دهد. این روش نه‌تنها مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه به وخامت بحران می‌افزاید». وزیر خارجه چین که با ولید معلم، همتای سوری خود، دیدار داشت، در نشست خبری مشترک به ایران نیز توصیه کرد که «تصمیمات خود را با احتیاط بگیرد». او با اشاره به برجام گفت: «ایران نباید به‌آسانی این توافق را رها کند». مقامات روسی نیز درباره افزایش تنش در منطقه هشدار دادند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، با جملاتی مشابه سخنان چینی‌ها گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند. ما ترجیح می‌دهیم شاهد اقداماتی نباشیم که تنش را دامن می‌زند».


واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تکرار ادعاهای دولت آمریکا علیه ایران به تصمیم روز گذشته ایران برای عبور از سطح تعیین شده برای تولید اورانیوم غنی‌شده واکنش نشان داد. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در واکنش به تصمیم ایران مبنی بر عبور از سطح تعیین شده تولید اورانیوم غنی سازی شده گفت: ما از این تصمیم ایران غافلگیر نشدیم. او با این ادعا که این یک الگوی رفتاری ۴۰ ساله بوده و مطابق رفتار حکومت ایران است، ادامه داد: آنها این کار را وقتی ما در برجام بودیم، انجام دادند، درست است؟ آنها به ترقی برنامه هسته‌ای خود ادامه دادند، ما تحریم‌ها را لغو کردیم، آنها سربازان آمریکایی را گروگان گرفتند. ما هیچ رفتار عادی از ایران ندیده‌ایم. او با بیان اینکه آنچه با آن مواجه هستیم، چالشی واقعی نه‌تنها در برجام، بلکه در واقع چالشی برای هنجارهای بین المللی در نوع رفتار یک کشور، چالشی برای هنجارهای بین‌المللی در آزادی حمل‌ونقل دریایی و آزادی دریاهاست، گفت به جامعه بین المللی می‌گویم ما نباید تسلیم «اخاذی هسته‌ای» حکومت ایران شویم. اورتاگوس همچنین با اشاره به تماس‌های تلفنی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با دبیر کل ناتو و شرکای دیگر این کشور از جمله چین، سنگاپور، کویت، انگلیس، امارات متحده عربی، جمهوری کره و قطر گفت آمریکا با متحدانش در زمینه آنچه «ارزیابی اقدامات ایران در هفته گذشته در خلیج فارس» خوانده، فعالیت کرده است.

 

روزنامه شرق