پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 10625
منتشر شده در جمعه, 29 آذر 1398 20:03
تعداد دیدگاه: 0

قیمت‌ها در بازار خودرو طی هفته جاری متاثر از کاهش نرخ ارز در شرایطی روند نزولی به خود گرفت که به گفته برخی از فعالان بازار، بسیاری از محصولات داخلی همچنان با حباب قیمتی روبه‌رو هستند.  

 
کاهش حباب قیمتی در بازار خودرو

آنچه مشخص است همراه با افزایش نرخ ارز در دو هفته گذشته قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی شد. در این بین خودروهای دوگانه‌سوز با توجه به استقبال مشتریان از محصولات گازسوز با افزایش قیمت بیشتری نسبت به بنزین‌سوزها همراه بود. بیش از یک ماه از افزایش قیمت بنزین می‌گذرد. این در شرایطی است که همراه با روند صعودی قیمت‌ها در دیگر بازار‌ها خودرو نیز با افزایش قیمت همراه شد. با این حال مسوولان صنعتی کشور از جمله رضا رحمانی، وزیر صنعت معدن و تجارت همزمان با افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن صعودی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو، بر بی‌تاثیر بودن نقش بنزین در تحولات خودرویی تاکید و عنوان کرد که تورم خودرو در بازار واقعی نبوده و متاثر از سهمیه‌بندی بنزین نیست، بلکه سوء‌استفاده‌هایی در این بازار رخ داده است. به این ترتیب وی فعالیت سوداگران در فضای مجازی و قیمت‌سازی را منجر به رشد قیمت‌ها در بازار خودرو خوانده بود. با این حال رحمانی چندان بر اظهارات خود پایبند نماند؛ چراکه همراه با افزایش حباب قیمتی خودرو، اوایل آذرماه وی در حاشیه همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب با اشاره به اینکه قیمت خودرو از سوی خودروسازان افزایش نیافته عنوان کرد که افزایش قیمت بنزین به‌صورت طبیعی بر همه چیز اثر گذاشته و نمی‌توان اثر آن را ندیده گرفت. در هر صورت با رشد قیمت‌ها که با ثاثیرپذیری از نرخ ارز و بنزین اتفاق افتاد، خودرو نیز در بازار حبابی شد. این در شرایطی است که در هفته جاری از روند صعودی قیمت‌ها تا حدودی کاسته شده و بازار به ثبات نسبی رسیده است. آنچه مشخص است با توجه به عرضه اندک خودرو  و افزایش رو به تقاضا به دلیل رسیدن به ماه‌های آخر سال، فروشندگان بدون تبعیت از ضوابط متداول بازار، خودروی مورد نظر خود را به‌طور سلیقه‌ای قیمت‌گذاری می‌کنند. با نگاهی به قیمت خودروها در فضای مجازی، قیمت‌گذاری سلیقه‌ای به خوبی قابل مشاهده است؛ به‌خصوص در مورد خودروهایی که دیگر امکان تولید ندارند. در این آشفته بازار خودرو اما مسوولان صنعتی به کرات تاکید می‌کنند که قیمت‌ها در کارخانه تغییری نکرده و بازار نیز تنها با وجود دلالان و واسطه گران به وضعیت فعلی رسیده است. این اظهارات در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان خودرویی معتقدند تا تولید به وضعیت مناسبی نرسد بازار در وضعیت فعلی خواهد ماند. به این ترتیب با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار طی هفته جاری و تخلیه حباب قیمتی، فعالان بازار اظهارامیدواری می‌کنند که این روند در هفته آینده نیز تداوم یابد و از حباب قیمت‌ها کاسته شود.

کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار

قیمت‌ها طی هفته گذشته روند افزایشی به خود گرفته بود و به گفته فعالان بازار نوسان قیمتی شدیدی را در بازار شاهد بودیم. همین نوسان شدید سبب شد تا «دنیای اقتصاد» از به‌روز رسانی جدول قیمتی خودرو خودداری کند اما حال که بازار تا حدودی به ثبات رسیده است به اصلاح قیمت‌ها پرداختیم.

از بازار خانواده پراید شروع می‌کنیم. در حال‌حاضر پراید ۱۱۱ به‌عنوان گران‌ترین محصول این خانواده با قیمت ۵۳ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. دیگر محصول این خانواده یعنی پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۴۹ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می‌شود. قیمت تیبا صندوقدار و تیبا ۲ نیز در بازار طی این هفته به ترتیب ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۶۳ میلیون تومان بود.  البته قیمت‌های این خانواده چنانچه با رینگ آلومینیومی عرضه شوند بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲میلیون تومان افزایش می‌باید. این مساله را در بازار ساینا نیز شاهد هستیم. ساینا با رینگ آلومینیومی قیمتی معادل ۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. همین خودرو با رینگ فولادی ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. اما کوئیک با گیربکس اتومات که هم اکنون در بازار نایاب است با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار دارد.

به سراغ محصولات خانواده رنو در بازار می‌رویم. این برند به دلیل تحریم‌ها دیگر در خطوط تولید خودروسازان تولید نمی‌شود اما شرکت‌های خودروساز کج دار و مریز باقی‌مانده محصولات این خانواده را که در پارکینگ‌های آنها موجود است به مشتریانی که این خودروها را پیش‌خرید کرده‌اند تحویل می‌دهند. البته در میان محصولات این خانواده تحویل ساندرو استپ وی و ساندرو معمولی متوقف شده است. همین مساله سبب شده تا قیمت محصولات این خانواده چندان از روندهای موجود در بازار برای تعیین قیمت تبعیت نکند. بنابراین دارندگان این محصولات دست بالا را در تعیین قیمت دارند و هر کدام از آنها با توجه به شرایطی که دارند، برای خودروی خود قیمت‌گذاری می‌کنند. به گفته فعالان بازار قیمت ساندرو اتومات معمولی این روزها در بازه ۲۱۰ تا ۲۱۵ میلیون تومانی در نوسان است. قیمت ساندرو استپ وی اتومات نیز در بازه ۲۲۲ تا ۲۲۷ میلیون تومانی قرار دارد. همین وضعیت را در بازار چانگان و سراتو شاهد هستیم. قیمت محصول چینی خودروسازی سایپا که در سایت سایپا کاشان مونتاژ می‌شود در محدوده ۲۰۲ تا ۲۰۴ میلیون تومانی قرار دارد. سراتو نیز با قیمت ۳۲۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود.

حال به سراغ محصولات ایران خودرو در بازار می‌رویم. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول با قیمت ۹۱ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. این خودرو هفته گذشته تا ۹۶ میلیون تومان نیز خرید و فروش شده بود. تیپ ۵ فول همین خودرو نیز در ازای دریافت ۱۱۰ میلیون تومانی از سوی فروشندگان به متقاضیان تحویل داده می‌شود. قیمت ۲۰۶ صندوقدار نیز با قیمت تیپ ۵ آن برابری می‌کند. سمند EF۷ نیز در مدل بنزین‌سوز قیمتی معادل ۹۷ میلیون تومان در بازار دارد. چنانچه متقاضی بخواهد همین محصول را به‌صورت دوگانه‌سوز خریداری کند باید رقمی معادل ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت کند. فعالان بازار دلیل این فاصله قیمتی را جو روانی حاصل از افزایش بهای بنزین و همچنین سهمیه‌بندی آن می‌دانند. از بازار دنا پلاس و دنا معمولی نیز خبر می‌رسد که دنا پلاس با قیمت ۱۶۳ میلیون تومان در بازار حضور دارد و دنا معمولی نیز ۱۲۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت‌گذاری شده است.

متقاضیان رانا این روزها باید برای خریداری این خودرو ۹۱ میلیون تومان پرداخت کنند.

پژو پارس دوگانه‌سوز همانند سمند از جو روانی موجود در بازار سود برده و قیمتش به ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است. در حالی که همین خودرو با موتور تک‌سوز ۱۰۱ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. البته در کنار جو روانی، به گفته فعالان بازار عرضه کم محصولات دوگانه‌سوز از سوی شرکت‌های خودروساز نیز بازار این خودروها را داغ کرده است. پژو ۴۰۵ مدل SLX در بازار ۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است. دو محصول مونتاژی ایران خودرو یعنی دانگ فنگ H۳۰ کراس و پژو ۲۰۰۸ با قیمت‌های ۱۶۴ میلیون و ۳۶۵ میلیون تومان قابل خریداری هستند.  

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید