این موضوع در حالی رخ می‌دهد که تقریبا تمامی خانه‌های ایران به روش سنتی و بسیار هزینه‌بر ساخته می‌شوند؛ خانه‌هایی که عمرشان حداکثر به ٢٥ تا ٣٠ سال می‌رسد. این در حالی است که فردین یزدانی، مدیر طرح جامع مسکن وزارت راه‌وشهرسازی به «شهروند» می‌گوید که با رواج صنعتی‌سازی ساختمان در ایران، عمر خانه‌های ایرانی به ١٠٠‌ سال هم می‌رسد و این مسأله از اتلاف گزاف سرمایه در صنعت ساختمان جلوگیری می‌کند.
بنا به اعلام وزارت راه‌وشهرسازی ساختمان‌سازی سنتی سالانه چیزی حدود ٤‌هزار‌میلیارد تومان اتلاف سرمایه به بار می‌آورد که بیشتر این زیان ناشی از هدررفت انرژی و البته خسارت تولید مصالح ساختمانی است.  ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان هم به «شهروند» می‌گوید که قدمت ساختمان‌ها در اروپا و سایر کشورهای پیشرفته به ٣٠٠‌ سال هم می‌رسد. این در حالی است که در ایران نه‌ تنها عمر کوتاه ساختمان‌ها سرمایه زیادی را هدر می‌دهد که بازیافت مواد ساختمانی در طبیعت بسیار دشوار است و زیان‌های اقتصادی ناشی از صدمه به محیط ‌زیست را هم به دنبال دارد.

خانه‌های صنعتی ارزان‌تر تمام می‌شوند
ساختمان در ایران به صورت سنتی ساخته می‌شود و همین مسأله هزینه‌های سنگینی را نه ‌تنها روی دست اقتصاد ملی گذاشته است که خانه‌های گرانی به مردم تحمیل می‌کند. این در حالی است که ساختمان‌سازی در سایر کشورهای جهان به سمت صنعتی‌سازی پیش رفته است. فردین یزدانی که مدیر طرح جامع مسکن وزارت راه‌وشهرسازی است، درباره صنعتی‌سازی ساختمان به «شهروند» توضیح می‌دهد: «صنعتی‌سازی روشی در ساخت خانه است که به جای اینکه اجزای ساختمان مثل دیوار و سقف در محل ساخت‌وساز ساخته شوند به صورت پیش‌ساخته از کارخانه‌ها خریداری شده و در محل ساخت نصب می‌شوند؛ این روش سرعت عمل در ساخت خانه را افزایش می‌دهد و البته کیفیت را هم بالا می‌برد؛ چون سازه‌هایی که در کارخانه‌ها ساخته می‌شوند، از کیفیت و مقاومت بهتری برخوردارند؛ ضمن اینکه به کنترل هزینه‌ها هم کمک می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «البته صنعتی‌سازی درصدهای مختلفی دارد؛ مثلا می‌توانیم ١٠‌درصد از یک سازه را به روش صنعتی بسازیم یا اینکه استفاده بیشتری از سازه‌های از پیش ساخته شده داشته باشیم. ضمن اینکه لازمه صنعتی‌سازی این است که قطعات به صورت مدولار و استاندارد ساخته شوند تا برای نصب آنها مشکلی پیش نیاید. بنابراین لازم است کارخانجاتی وجود داشته باشند که این قطعات را به صورت استاندارد طراحی کنند اما در کشور ما به دلیل نظام معماری که داریم و مدل‌های طراحی شده و نوسانات بازار، ریسک تولید سازه‌های از پیش‌ساخته را بالا می‌برد به همین دلیل هنوز این اتفاق توسعه زیادی در کشور ما نداشته است.»

خانه‌هایی که چندروزه ساخته می‌شوند
ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان، هم به «شهروند» می‌گوید که طول زمان ساخت خانه در روش صنعتی گاهی حتی به چند روز می‌رسد. این در حالی است که روش سنتی ساخت‌وساز زمان تولید مسکن را به یک تا دو‌ سال افزایش می‌دهد. در واقع در روش‌های صنعتی‌سازی ساختمان همان اتفاقی رخ می‌دهد که در کارخانه‌های خودروسازی اتفاق می‌افتد؛ یعنی همه چیز به صورت اتوماتیک‌وار انجام می‌شود. در حال حاضر کارخانه‌های زیادی هستند که سازه‌های فلزی و آماده برای ساخت خانه را می‌سازند و هر چه سفارش‌های بیشتری به آنها داده شود، هزینه ساخت آنها هم کمتر می‌شود. قسمت‌هایی مثل  سازه در کارخانه‌هایی ساخته می‌شوند که محیط آنها کنترل‌شده است و سازه‌های باکیفیت تحویل می‌دهند که در داخل کشور هم این کارخانه‌ها را داریم که سازه‌های آماده را تحویل می‌دهند. ضمن اینکه وقتی تجهیزات لازم را برای ساخت خانه‌های صنعتی بخریم هزینه این تجهیزات در ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند، سرشکن می‌شود؛ مثلا اگر شما برای خرید تجهیزاتی ٣‌میلیارد تومان هزینه کنید و با همان تجهیزات ٣هزار واحد ساختمانی بسازید، سود هم به دست می‌آورید مثلا در یکی از روش‌های صنعتی‌سازی خانه‌ها به نام روش تونلی سقف و دیواره‌ها با هم بسته می‌شوند، میلگردها و بتن‌ها ریخته می‌شوند و یک طبقه یک روزه ساخته می‌شود. پس از هر نظر صنعتی‌سازی را با سنتی‌سازی مقایسه کنیم همه چیز کاملا به‌صرفه می‌شود.
درواقع ما مجبوریم به سمت و سوی این تکنولوژی حرکت کنیم چون در شرایط خاص ارزان‌تر هم تمام می‌شود و هم ساختمان‌ها از ایمنی بالاتری برخوردارند. حالا گر چه بانک مسکن اعلام کرده است که وام ساخت خانه‌های مدرن را با ٥٤‌درصد افزایش به ١٧٠‌میلیون تومان رسانده است، اما فعالان بازار ساخت‌وساز معتقدند که با جهش قیمت مسکن این ارقام کفاف ساخت‌وساز صنعتی و مدرن را نمی‌دهد و دولت برای تشویق ساخت‌وساز به شیوه صنعتی باید زیرساخت‌های زیادی در بازار مسکن ایجاد کند.