اگرچه انباشتگی دام در واحد‌های دامداری و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، اُفت ۴۰ درصدی قیمت دام زنده نسبت به سال گذشته را به همراه داشته است، اما این موضوع باعث کاهش قیمت گوشت قرمز در قصابی‌ها نشده و با وجود شرایط مساعد و عرضه مناسب دام قیمت گوشت تغییری نداشته و هر کیلو گوشت قرمز از ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و بر اساس کیفیت آن به فروش می‌رسد.

سعیدسلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴در مورد کاهش ۴۰ درصدی قیمت دام زنده می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم دام  زنده (گوساله) در مدت مشابه سال گذشته ۴۱ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۲۵ هزار تومان رسیده و حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته که این موضوع به دلیل واردات گوشت بوده است.

او با تاکید بر اینکه میزان واردات گوشت بیش از نیاز داخل بود، می‌گوید: جای تعجب است که با وجود افت قیمت دام قیمت گوشت قرمز تغییر زیادی نداشته و این موضوع نشان می‌دهد تا زمانی که گوشت قرمز به دست مصرف کننده نهایی برسد حداقل چند دست می‌چرخد و همین دلال‌بازی‌ها باعث چسبندگی قیمت گوشت قرمز شده است.

سلطانی ادامه می‌دهد: متاسفانه دلال‌ها به سود کم قانع نیستند این در حالی است که تولیدکننده دام با سود ۱۰ درصد اقدام به فروش دام می‌کند.

سلطانی می‌گوید: برای پروار کردن دام نمی‌توان بیشتر از ۱۲۰ روز دام را نگهداشت، اما در بازار فعلی تا ۱۰ روز هم بیشتر دام‌ها را نگه می‌داریم و غذای اضافه تر به دام‌ها داده می‌شود که این موضوع بر وزن و کیفیت گوشت آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

او در مورد مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور می‌گوید: در برنامه ششم توسعه مصرف سرانه ۱۲.۵ کیلو تعیین شده، اما هم اکنون این میزان حدود ۱۱ کیلو گرم است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با تاکید بر اینکه همه برنامه‌ها باید در راستای حمایت از تولید داخل باشد، ادامه می‌دهد: متاسفانه افرادی که حرص و ولع برای واردات گوشت دارند کم نیستند و در حالی که نیازسنجی برای این موضوع صورت نگرفته است. مقادیر بالایی گوشت قرمز از کشور‌های مختلف وارد کشور شد و تنها جیب چند نفر سودجو پر شد.

او با بیان اینکه چرا تولیدکننده در کشور حمایت نمی‌شود؟ می‌گوید: یکسری افراد بدون هیچ اهلیتی برای واردات گوشت اقدام می‌کنند این در حالی است که ممکن است هیچ اطلاعات و شناخت درستی از دام و موضوعات مربوط به آن نداشته باشند.

سلطانی می‌گوید: چرا هیچ دلسوزی برای مردم فقیری که نمی‌توانند گوشت بخورند وجود ندارد و این کالا باید اینقدر لوکس شود که قدرت خرید آن را نداشته باشند این در حالی است که با یک برنامه درست می‌توان این ماده غذایی را بر سر سفره‌های فقرا آورد، اما متاسفانه در زمان تلاطمات ارزی حتی دام‌های مولد را هم می‌بردند آن طرف مرز و برای سود بیشتر می‌فروختند.

به گزارش رویداد۲۴ وزارت کشاورزی اعلام کرده است که‌ سال ٩٧ حدود ٧٠٠‌ میلیون دلار گوشت قرمز به ایران وارد شده است. واردکنندگان برای این میزان واردات گوشت قرمز دلار ۴٢٠٠ تومانی گرفته‌اند و درواقع آنها بیش از ۵‌ هزار‌میلیارد تومان یارانه ارزی به دامداران خارجی داده‌اند و گوشت را با قیمت گران به دست مصرف‌کننده رسانده‌اند.

سال گذشته دولت حدود ۵ هزار میلیارد تومان یارانه ارزی برای واردات گوشت هزینه کرد و این کالا در بازار با قیمت چهار برابر به مردم فروخته شد؛ یعنی کسانی ارز دولتی گرفته بودند اما کالای وارداتی را با ارز دولتی به مردم فروخته بودند.

پیش از این تجارت نیوز گزارش داده که در ‌سال ٩٧ واردات گوشت قرمز ۵٧‌ درصد بیشتر از ‌سال ٩۶ بوده و رشد کم سابقه‌ای داشته است. این موضوع در شرایطی اتفاق افتاد که بیشتر از یک دهه است که ایران در زمینه تولید گوشت قرمز تقریبا بی‌نیاز از واردات شده است.

بر اساس آمار گمرک در ‌سال ٩٧ گوشت یکی از ١٠ قلم کالایی بوده است که رکورددار واردات به کشور بوده‌اند. بر این اساس پارسال گوشت قرمز با ۷۸۶‌میلیون و ۳۳۸‌هزار دلار ارزبری به کشور وارد شده بود. با این حال این یارانه سنگین دلاری برای تولیدکنندگان خارجی باعث نشد که گوشت ارزان به دست مردم برسد و براساس اعلام بانک مرکزی گوشت قرمز در یک‌ سال رشد ٩٠ تا ١٠٠‌درصدی داشته است. با وجود این مسئولان وزارت کشاورزی و وزارت صنعت اعلام می‌کردند که این یارانه دلاری را برای تنظیم بازار گوشت پرداخته‌اند.