مریم کراری: نوروزی با اشاره به دو نگرانی در خصوص شهر اصفهان برای وقوع زمین لرزه و فرونشست زمین، تصریح کرد: برای این منظور هم شهرداری اصفهان با دو دانشگاه هنر و دانشگاه اصفهان برای تحقیقات در مورد زمین لرزه و نقاط دارای پتانسیل و خطر فرونشست زمین در شهر اصفهان انعقاد قرارداد کرده است تا براساس نتایج این پژوهش ها تصمیم گیری و برنامه ریزی کنیم. وی با بیان اینکه برای هر اقدامی باید به مرجع علمی آن متوسل شده و از نتایج تحقیقات آنها استفاده کنیم، افزود: از همین رو می توان از پروژهش هایی که دانشگاه های صنعتی و اصفهان در رابطه با منشاء آلاینده های اصفهان انجام داده اند به عنوان مبنای عمل استفاده کرد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم. شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه با مشارکت همه برای رفع آلاینده ها این موضوع باید به یک گفتمان تبدیل شود، اظهار کرد: نقش رسانه ها برای توسعه فرهنگ کنترل با آلاینده ها بسیار اهمیت دارد تا همه احساس خطر کنند و با این احساس در راه برطرف کردن خطر قدم بردارند.

 

 

شناسایی 17 کانون

گرد و غبار در اصفهان

همچنین در ادامه این نشست منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: در اصفهان 17 کانون گرد و غبار شناسایی شده است، به همین سبب برای مقابله با آلودگی هوا باید با شناسایی توان سرزمینی، بارگذاری ها صورت گیرد. وی ادامه داد: 10 روز است که قرارگاهی در استانداری اصفهان برای بررسی وضعیت اضطراری آلودگی هوا تشکیل شده و نماینده دستگاه های مرتبط با آلودگی هوا هم حضور دارند تا شرایط بررسی و تصمیماتی در این زمینه اجرایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: فهرست انتشار آلاینده ها در شهر اصفهان طی یک طرح تحقیقاتی منتشر شده است و با توجه به اینکه سهم آلاینده ها در این تحقیق مشخص است، باید برای این مطالعات یک سناریویی اجرایی تدوین شده و برای آن اعتبار اختصاص یابد. وی از پیش بینی وضعیت آلودگی هوا از سوی سازمان هواشناسی با استفاده از جدیدترین روش های علمی خبر داد و گفت: برای این منظور قرار است در هفته جاری اساتید اقلیم شناسی دانشگاه های صنعتی و خوراسگان، نشستی علمی با مجموعه هواشناسی اصفهان داشته باشند.

شیشه فروش از نیاز استان اصفهان به رادار پیشرفته هواشناسی گفت و افزود: هزینه این دستگاه 20 میلیارد تومان است. همچنین نیاز است در این شهر ایستگاه های نوین هواشناسی مستقر شود. وی در توضیح شرح وظایفی که بر عهده مجموعه های مختلف اجرایی و صنعتی برای مقابله با آلودگی هوا گذاشته است، تصریح کرد: سازمان محیط زیست باید ایستگاه های سنجش را تقویت کند که در این زمینه به 20 ایستگاه دیگر نیاز داریم. همچنین سازمان صنعت و معدن با برگزاری جلسه با صنایع بزرگ و کوچک باید بر مبنای سیاهه انتشار آلاینده‌ها الزامات پیشگیری و خروج آلاینده ها را بررسی کند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این زمینه ادامه داد: شرکت گاز هم باید 5 هزار موتورخانه را هوشمندسازی کند. همچنین صنایعی که از مازوت استفاده می کنند ملزم به استفاده از گاز شدند. آموزش و پرورش هم باید بخشی از تعطیلات شهریور ماه را به زمستان منتقل کند. 

راه اندازی خط تولید

موتورسیکلت برقی

داریوش امانی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان هم در ادامه این نشست بیان کرد: رینگ سوم شهر برای کنترل آلودگی هوا به دوربین های نظارتی و ثبت تخلفات مجهز می شود. اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل از دیگر تصمیماتی است که اجرایی خواهد شد. وی همچنین به راه اندازی خط تولید موتورسیکلت برقی در شهر اصفهان برای افزایش استفاده از این وسایل، هم تاکید کرد.

 

ادامه تشدید آلاینده ها

تا پایان دی ماه

حمیدرضا خورشیدی، مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه این نشست، اظهار کرد: تشدید آلاینده های اصفهان از اواخر آذرماه شروع و تا پایان دی ماه هم ادامه دارد.وی از ورود سامانه بارشی به اصفهان خبر داد و گفت: این سامانه بارش چندانی برای شهر به همراه ندارد اما به پاک شدن هوا کمک می کند.

 

راهکارهای کنترل آلاینده ها

به جلسات محدود نشود!

سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی، رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان در ادامه این نشست، با بیان اینکه برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی 32 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است، اظهار کرد: روزانه در اصفهان نیز 10 هزار خودرو در حوزه طرح زوج و فرد و معاینه فنی، اعمال قانون می شود. وی ادامه داد: فقط در جلسات کنترل آلودگی هوا راهکارها ارائه می شود اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد و برخی دستگاه ها به تکالیف خود عمل نمی کنند.  

 

تجمیع آلاینده های

در شهر اصفهان

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان نیز بیان کرد: همه دستگاه ها باید با مشارکت همدیگر و بدون مقصر کردن یکدیگر برای از بین بردن آلاینده ها، تلاش کنند. وی ادامه داد: قرار است لیست منشاء آلاینده های جوی اصفهان در اختیار دستگاه های مختلف قرار گیرد تا مدل برنامه ریزی هر اداره بر اساس برنامه جامع مدیریت کاهش آلودگی هوا در استان و شهرستان تدوین شود تا نتیجه آن سال آینده مشخص شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان تصریح کرد: بعد از پایان این فصل در فصل بهار هم با ریزگردها روبرو خواهیم بود و نباید برنامه ریزی های ما به شرایط اضطرار محدود باشد. وی ادامه داد: آلاینده هایی که شب در شهر اصفهان انباشت شده است، با آلاینده های روز تجمیع شده و شرایط نامساعد و شاخص کیفی نامطلوبی را برای شهر اصفهان به همراه می آورد.

اصلاح موتورخانه

ساختمان های شهرداری

همچنین در این جلسه، رضا جعفریان، مدیرعامل سازمان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای کاهش آلاینده های شهر اقدام به اصلاح ساختار موتورخانه همه ساختمان های شهرداری اصفهان کرده است، اظهار کرد: این کار به کاهش آلاینده ها و بهینه سازی مصرف سوخت هم کمک کرده است. وی ادامه داد: نصب فیلتر و اصلاح سوخت اتوبوس های شهری اصفهان، آموزش به شهروندان برای صرفه جویی در مصرف سوخت در 200 محله شهر اصفهان، اجرای دستورالعمل تنظیم درجه حرارت ساختمان های شهرداری بین 12 تا 21 درجه و اجرای طرح جامع اطلاعات و تحقیقات ارزیابی سیاهه آلاینده‌های شهر اصفهان تا بهمن ماه جاری از جمله فعالیت های شهرداری در جهت کاهش آلاینده هاست.

 

تعطیلی کارگاه های قیر و ریخته گری اصفهان

در پایان این نشست، قباد نوری، مشاور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار کرد: در شرایط اضطرار کارگاه های ریخته گری و قیر در اصفهان تعطیل می شود. در این وضعیت از فولاد و ذوب آهن نیز درخواست می‌شود که میزان تولید خود را کاهش دهند. وی اضافه کرد: مصرف گاز بخش خانگی اصفهان با 53 میلیون مترمکعب در شبانه روز از مصرف بخش صنعتی با 20 میلیون مترمکعب مصرف، بیشتر است.