یارانه معیشتی دولت بابت اصلاح قیمت بنزین اگرچه نوبت دوم پرداخت به مردم را پشت سر گذاشت، اما هنوز در مسیر خود با دست‌انداز مواجه است و عده زیادی از مردم معتقدند اسم آنها اشتباهی سر از فهرست ثروتمندان درآمده است. با این حال، دولت دوباره مهلت دیگری برای ثبت‌نام از جاماندگان کمک‌های معیشتی ایجاد کرده است. حسین میرزایی، سخنگوی ستاد معیشت خانوار دراین‌باره توضیح داد: «از حدود ۶.۲‌میلیون درخواستی که در کد دستوری #۶۳۶۹* ثبت شده بود، ۶۶۶‌هزار درخواست مربوط به کسانی بود که در فهرست یارانه‌بگیران نبودند، همچنین مشمول بسته حمایت معیشتی هم نشدند. این افراد و فقط سرپرستان خانوار از دهم تا بیست‌وچهارم دی‌ماه ۹۸ می‌توانند به سامانه حمایت وزارت کار مراجعه کنند.»

جاماندگان از  یارانه معیشتی چه‌ کنند؟
دومین دور پرداخت یارانه معیشتی ساعت ۲۴ دهم دی ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. این واریز در شرایطی انجام‌پذیرفت که در این مرحله ۴۱۹‌هزار و ۳۰۴ خانوار به فهرست یارانه‌بگیران آذر ماه افزوده شدند. با این حال، کماکان صف معترضان به دریافت‌نکردن یارانه معیشتی بلند است و مسئولان بررسی و پرداخت این یارانه برای کاستن از این موضوع همچون ماه پیش و در ادامه اقدامات صورت گرفته، راه‌هایی را در دست اقدام دارند که در این‌باره حسین میرزایی، سخنگوی ستاد معیشت خانوار توضیح داد: «در گام نخست، سرپرست خانوار فقط درخواست می‌دهد که دو حالت دارد؛ یا این فرد قبلا اطلاعات خانوار خود را وارد کرده و در سامانه موجود بوده، یعنی مدتی یارانه گرفته‌اند و سپس حذف شده است، یا فرد متقاضی از ‌سال۹۳ اصلا برای یارانه ثبت‌نام نکرده و اطلاعات خانوار او موجود نیست که به این افراد از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود که چه کار‌هایی انجام دهند. اما افرادی که اطلاعات خانوار آنها موجوداست، وقتی وارد سامانه می‌شوند، شرایطی را که برای آنها ذکر شده است، می‌پذیرند، درخواست خود را برای کمک‌معیشت خانوار ثبت می‌کنند و در مدت ۳۰ روز تقاضای آنها مشخص‌می‌شود و بعد از ثبت‌نام به آنها پیامک می‌دهیم.»
برای این منظور سرپرستان خانواری که بسته حمایت معیشتی دولت به حساب‌شان واریز نشده است، باید برای ثبت درخواست رسیدگی به سایت Hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند تا پس از بررسی علاوه بر یارانه جدید، یارانه ماه‌های گذشته را هم دریافت کنند.

ما پولدار نیستیم
اما این مسأله در شرایطی است که اکنون آمار و ارقام عجیبی برای تعدادی از معترضان که یارانه معیشتی دریافت نکرده بودند، در «نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار» به چشم می‌خورد. بسیاری از مردم پیام‌هایی را به رسانه‌ها رسانده‌اند که از آن میان می‌توان به برخی نمونه‌ها اشاره کرد. به‌طور مثال فردی با ارسال پیام منتشرشده در سامانه مدیریت درخواست حمایت معیشتی دولت گفته است که «در این سامانه به من گفته شده حقوق ماهیانه شما ٢‌میلیون و ١٠٠‌هزار تومان است که رقم درستی است، اما از گردش مالی ٢١٠‌میلیون تومانی بنده در‌ سال ٩٧ خبر داده که از اساس کذب است.» او گفته است چطور کارمندی که حقوق ماهیانه‌اش ٢‌میلیون تومان است و هیچ معامله‌ای هم انجام نداده است، گردش مالی ٢٠٠‌میلیون تومانی در ‌سال دارد.»
از این دست پیام‌ها بسیار است که در این مختصر نمی‌توان به آنها اشاره و بررسی‌شان کرد.  البته دولت معتقد است بانک اطلاعاتی دقیقی از وضع مالی خانواده‌های ایرانی وجود ندارد که باعث خطاهایی در پرداخت یارانه معیشتی شده است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که دولت پیش از این هم اعلام کرده بود، به دلیل نبود این بانک اطلاعاتی برای حذف یارانه ثروتمندان هم دچار مشکل شده است.
جدای از آنکه یارانه معیشتی به چه کسانی پرداخت می‌شود، نکته‌ای که  بسیاری از کارشناسان به آن معتقدند کوچک‌شدن جیب طیف وسیعی از مردم به‌خصوص در دهک‌های پایینی اقتصاد است؛ به طوری‌که پرداخت این یارانه‌ها نتوانسته است قدرت خرید مردم را ترمیم کند. از سویی آنها پرداخت پول نقد به طیف وسیعی از مردم را روشی غیرکارشناسی می‌دانند و معتقدند این روش موجب ایجاد تورم و البته هدررفت سرمایه‌های توسعه کشور می‌شود.