مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌ های کشاورزی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه یک هزار و 400 واحد طلاسازی در بافت تاریخی اصفهان داریم که می تواند برای ایمنی اینگونه بافت ها مشکل ایجاد کند، گفت: از جمله این واحدها به دو خانه کارگاهی در پشت مسجد شیخ لطف اله می توان اشاره کرد که دارای دو کوره 800 درجه سانتی گرادی است و با توجه به مجاورت آن با بازار امکان انتقال آتش به سقف بازار هم وجود دارد. وی بیان کرد: از دیگر بخش های ناهمگون در بافت تاریخی، وجود بازار هندوها یا کوچه یخچال برای فروش لوازم خانگی است و در هیج کجای دنیا در کنار آثار تاریخی چنین اتفاقاتی شکل نمی گیرد.

مجیری با بیان اینکه همچنین در خیابان بعثت و در منطقه 14 زمین های زراعی برای فروش سنگ ساختمانی و قبر اشغال شده است، اظهار کرد: این بخش در ورودی شهر اصفهان از سمت تهران است و نیاز به ساماندهی دارد.

وی به چالش وجود پرنده فروشی ها در خیابان عطار نیشابوری اشاره کرد و افزود: به واسطه حضور این صنف در این خیابان رفت و آمدهای نادرستی به این خیابان صورت می گیرد، که همه این عوامل سبب شده تا شهرداری فکر اساسی برای ساماندهی این واحدها کند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌ های کشاورزی شهرداری اصفهان افزود: برای ساماندهی این خیابان باید دستگاه های مرتبط دیگر هم به میدان بیایند و بخشی از این وزنه سنگین را بلند کنند تا این واحدها در مکانی دیگر مستقر شوند. وی با بیان اینکه 90 اتحادیه صنفی در شهر اصفهان داریم که اغلب دچار مشکل محل استقرار هستند، گفت: در 17 ماه اخیر اقدامات خوبی در حوزه ساماندهی این نوع مشاغل صورت گرفته اما لازم است شدت و سرعت حرکت آنها افزایش یابد.

طراحی 20 طرح ساماندهی مشاغل شهری

مجیری با اشاره به اینکه برای انسجام بخشی به این حرکت 20 طرح ساماندهی را در اولویت اجرا قرار داده ایم، اظهار کرد: با توجه به اینکه آلودگی برخی از این اصناف پرخطر به شمار می رود، باید حمایت های اتاق اصناف، کمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی سازمان صمت، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه دامپزشکی همراه با اقدامات ما باشد تا به نتیجه دلخواه برسیم. وی به ساخت مجتمع صنفی خوار و بار شهرداری اصفهان با 45 واحد صنفی که مساحت هرکدام 560 مترمربع است اشاره کرد و افزود: این مکان به عنوان مرکز تخصصی عمده فروشان خوار و بار اصفهان به بهره برداری می رسد و ترافیک خیابان های عبدالرزاق، ولیعصر و صارمیه را کاهش می دهد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌ های کشاورزی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ناحیه صنفی کارگاهی تولید طلا و نقره و زیورآلات از دیگر مراکزی است که شهرداری درصدد ساخت آن است، در حال حاضر توافق بین شهرداری و بنیاد مستضعفان برای ساخت این مرکز انجام، 30 هکتار زمین در کنار شهرک صنعتی جی انتخاب و طراحی و مطالعات آن نیز صورت گرفته است که تا پایان سال جاری عملیات عمرانی آن آغاز می شود.

 

انتقال کارگاه های مخاطره آمیز صنایع دستی

وی با بیان اینکه 20 هکتار زمین در ابتدای جاده رضوان برای ساخت مجتمع تولید صنایع دستی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این مرکز در حال طراحی است تا واحدهای تولیدی که دارای آلودگی مخاطره آمیز است به این شهرک منتقل شود. مجیری بودجه سال جاری این سازمان را 113 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 90 میلیارد تومان از این بودجه عمرانی بود و سال 99 با یک جهش زیاد بودجه را 290 میلیارد تومان پیش بینی کردیم که این موضوع نشان می دهد، سال آینده پروژه های زیادی اجرایی می شود. وی با اشاره به اینکه سال آینده مجتمع صنفی پرندگان ذبحی در زمینی در منطقه 10 و با همکاری شهرداری این منطقه کلنگ زنی می شود، گفت: در صورت ساخت 20 واحد فروش و ذبح پرندگان خانگی به این مجموعه منتقل می شود که ورودی این مجموعه دفتر دامپزشکی مستقر شده است.

ایجاد پایگاه صادراتی گل و گیاه اصفهان

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌ های کشاورزی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بازار بین المللی گل و گیاه ارغوان در ابتدای جاده رضوان در خیابان ارغوانیه در مساحت 14.5 هکتاری به عنوان بزرگترین بازار بین المللی گل و گیاه، ماهیان زینتی، پرندگان زینتی و .... ساخته می شود، افزود: این محل می تواند کارکرد تفرجگاهی و نیز صادرات کالا داشته باشد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان امسال افتتاح شده است، ساخت بازار بین المللی گل و گیاه ارغوان می تواند در صادرات گل و ماهیان زینتی تاثیر داشته باشد.

مجیری ادامه داد: این پروژه هم 40 درصد در مجموع پیشرفت داشته است و فاز اول آن که در انتهای سال 99 به بهره برداری می رسد شامل سالن گل سرشاخه در مساحت شش هزار و 400 مترمربع است. وی با اشاره به اینکه از دیگر بخش های فاز اول این مرکز سالن کود، سم و ابزار باغبانی در وسعت دو هزار و 500 متر و محوطه سازی و سازه 10 هزار مترمربع برای گل های آپارتمانی و باغچه در نظر گرفته شده است، افزود: سازه خاص این مرکز به شکل یک گل آفتابگردان است که زیر گلبرگ های آن سالن های اصلی نمایشگاهی و روی گل برگ رستوران و یک آبشار قرار می گیرد. مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌ های کشاورزی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر در حال برندسازی این مجموعه هستیم تا افراد توانمند در حوزه صادرات را به این مرکز بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای پروژه مرکز بین المللی گل و گیاه ارغوان 50 میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: پیش بینی می شود تا تکمیل این طرح یکصد میلیارد تومان هزینه صرف شود.

 

افزایش صادرات شیلات از اصفهان به 7 استان کشور

مجیری با اشاره به وجود بارانداز شیلات در میدان مرکزی میوه و تره بار شهر اصفهان و ایجاد زمینه های توسعه آن برای افزایش صادرات ماهی به سایر استان ها اظهار کرد: در حال حاضر صادرات از این مرکز به 5 استان صورت می گیرد و آمادگی افزایش به هفت استان را داریم. وی ادامه داد: برای همین منظور تالار 23 میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان را برای تبدیل به این مرکز تخریب کردیم تا 14 واحد عرضه و بارانداز ماهی را در این مکان مستقر کنیم. این پروژه تا آبان ماه سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌ های کشاورزی شهرداری اصفهان از تملک 5 قطعه زمین برای ساخت مطب پزشکان در نقاط مختلف شهر اصفهان برای کاهش ترافیک خیابان آمادگاه خبر داد و گفت: با رایزنی هایی که با سازمان نظام پزشکی در این زمینه داریم قرار است این مطب ها در محدوده های نزدیک به شهرستان های اطراف اصفهان ساخته شود تا از مراجعه بیمارانی که از شهرستان ها به شهر می آیند، کاسته شود. وی با اشاره به مشکل آزادسازی برای ساخت شهرک موزائیک سازان در شهر اصفهان اظهار کرد: این کار نیاز به اعتبار 130 میلیارد تومانی برای آزادسازی 18 هکتار دارد که با توجه به احکامی که شهرداری اصفهان در این زمینه صادر کرده است، این مهم هم در دست اقدام است.