کاهش دمای هوا و در پی آن افزایش مصرف گاز در کشور موجب شده تا در روزهای اخیر شبکه گازرسانی بیش از پیش زیر بار فشار مصرف برود. معاون تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دوم بهمن‌ماه با هشدار اینکه به علت سرمای هوا و بالارفتن مصرف گاز خانگی، کشور در آستانه خاموشی قرار دارد، از هموطنان درخواست کرده بود انرژی کمتری مصرف کنند؛ چراکه در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل مصرف گاز خانگی ٢۵٠‌میلیون لیتر افزایش داشته است. به گزارش ایرنا، اکبر اکبری در چهل‌ودومین جلسه کارگروه آلودگی هوا افزود: «از ابتدای امسال تا دی‌ماه ۵۲‌میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و ۱۱‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف شده است؛ یعنی ۶۴‌میلیارد مترمکعب در مجموع نفت و گاز و گاز طبیعی به مصرف رسیده است.»
به گفته او، با سردشدن هوا مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یافته و در شرایط فعلی کاهش آن ممکن نیست، برای همین تمام ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها رو به اتمام است. به گزارش ایرنا، شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی در روزهای اخیر اعلام کرد اکنون امکان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در حد ۷۰‌میلیون مترمکعب در روز فراهم است.
مشکل‌دارشدن تأمین گاز برای نیروگاه‌ها سبب شد «رضا اردکانیان» وزیر نیرو هم به این موضوع واکنش نشان داده و بگوید: روند مصرف دربخش خانگی به‌گونه‌ای شده که تداوم آن نیروگاه‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. ایجاد مشکل در تأمین نیاز نیروگاه‌ها چاره‌ای برای آنها باقی نمی‌گذارد، مگر استفاده از سوخت‌های دیگر مانند مازوت و گازوییل تا روند تأمین برق پایدار برای مشترکان که این روزها از نان شب هم واجب‌تر شده، با مشکل مواجه نشود. سوخت نخست اکثر نیروگاه‌های کشور گاز طبیعی است و درصورت در دسترس‌نبودن کافی، این نوع سوخت نیروگاه‌ها از سوخت مایع به‌عنوان جایگزین استفاده می‌کنند اما این استفاده از سوخت‌های جایگزین خود منشأ بروز مشکلات زیست‌محیطی درکشور خواهد بود. افزایش آلودگی هوا یکی از ملموس‌ترین اثرات استفاده از سوخت‌های جایگزین در نیروگاه‌هاست که با شدت سرما و احتمال وارونگی هوا میزان این آلودگی‌ها به‌شدت بالاتر می‌رود. شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران در این‌باره اعلام کرده، به دلیل رعایت مسائل زیست‌محیطی، مصرف گازوییل بر نفت کوره ارجح است اما با توجه به مصارف قابل توجه گازوییل در بخش حمل‌ونقل، صنایع و کشاورزی و همچنین سقف تولید این نوع سوخت در کشور و موجودی مخازن نیروگاه‌ها و انبارهای شرکت پخش، امکان مصرف بیش از ۶۵ تا ۷۰‌میلیون لیتر در روز وجود ندارد. بدیهی است که جهت تأمین کامل نیاز مصرف شبکه سراسری بقیه سوخت مورد نیاز بایستی توسط نفت کوره تأمین شود، در غیراین صورت اعمال خاموشی به مشترکان برق اجتناب‌ناپذیر است. مؤثرترین اقدامی که برای عبور موفقیت‌آمیز از زمستان‌ سال‌جاری بدون اعمال خاموشی و توأم با کاهش مصرف سوخت نفت کوره می‌توان انجام داد، صرفه‌جویی و منطقی‌ترشدن مصرف مشترکان گاز طبیعی و برق است.
هفته گذشته میزان مصرف گاز درکشور رکورد زد و به حدود ۶۰۰‌میلیون مترمکعب رسید. همین موضوع نیز روند گازرسانی به نیروگاه‌ها را دچار مشکل کرده بود و نیروگاه‌ها برای تأمین گاز و انجام عملیات تعمیر و نگهداری با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کردند. حالا سخنگوی شرکت ملی گاز از مردم خواسته است تا صرفه‌جویی را تا ١٠روز دیگر ادامه دهند: «پیک مصرف گاز یک هفته تا ۱۰روز دیگر ادامه خواهد داشت؛ لذا از مردم تقاضا داریم که در این مدت در میزان مصرف صرفه‌جویی داشته باشند تا روند سوخت‌رسانی دچار مشکل نشود.»
محمد عسکری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه میزان مصرف گاز نسبت به چند روز پیش تقریبا کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: «اکنون ۵۷۴‌میلیون مترمکعب در روز گاز مصرف می‌شود که می‌توان این عدد را تا حد قابل توجهی کاهش داد.» او درباره وضع تأمین گاز صنایع و نیروگاه‌ها گفت: «وزارت نفت موظف است سوخت این دو بخش را تأمین کند و برای این مسأله نیز اقدامات لازم را انجام داده، اما در این مدت ممکن است سوخت گاز نیروگاه‌ها کمتر شده باشد که آن هم مدت زیادی طول نمی‌کشد.» سخنگوی شرکت ملی گاز اظهار کرد: «با صرفه‌جویی‌هایی که مردم در مصرف گاز در این مدت انجام داده‌اند، توانستیم موانع زیادی را پشت‌سر بگذاریم اما تقاضا داریم که در روزهای باقیمانده هم نسبت به میزان مصرف حساس باشند.»