پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403, 15 شوال 1445, Wednesday 24 April 2024
کد خبر: 11517
منتشر شده در شنبه, 03 اسفند 1398 00:23
تعداد دیدگاه: 0
آمارهای شاخص بهای مصرف‌کننده در بهمن ماه نشان می‌دهد

تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه به رقم ۲۵ درصد رسیده است. این رقم یعنی اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به ابتدای سال نصف شده است. در فروردین ماه سال‌جاری نرخ تورم نقطه به نقطه ۴/ ۵۱ درصد گزارش شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم متوسط نیز در بهمن ماه به رقم ۳۷ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل کاهش ۶/ ۱ واحد درصدی را ثبت کرده است.  

همچنین تورم ماهانه بهمن ماه نیز به رقم ۱/ ۱ درصد رسیده که افزایش ۳/ ۰ واحد درصدی را نسبت به دی ماه ثبت کرده است. نکته قابل‌توجه اینکه تورم بهمن ماه سال‌جاری نسبت به بهمن ماه سال قبل دقیقا نصف شده است. این آمارها نشان می‌دهد که نوسانات ارزی ماه‌های اخیر بر شاخص بهای مصرف‌کننده اثر قابل‌توجهی نداشته است و روند نزولی نرخ تورم تا پایان سال‌جاری ادامه خواهد داشت. یکی از دلایل بالا بودن تورم ماهانه در بهمن ماه تورم حمل‌ونقل بوده که بیشتر تحت‌تاثیر افزایش قیمت وسایل نقلیه بوده است.

افزایش جزئی تورم ماهانه

مرکز آمار ایران گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده در بهمن ماه سال‌جاری منتشر کرد. براساس آمارهای منتشر شده در ماه دوم زمستان شاخص بهای مصرف‌کننده به رقم ۶/ ۱۹۷ واحد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بهمن ماه سال‌جاری نرخ تورم ماهانه به رقم ۱/ ۱ درصد رسیده است. این رقم در دی ماه ۸/ ۰ درصد ثبت شده بود. بنابراین آمارها نشان می‌دهد که در بهمن ماه نسبت به ماه قبل به میزان تورم ماهانه افزوده شده است. البته این رقم با توجه به افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر و همچنین افزایش تقاضا طبیعی محسوب می‌شود. از این‌رو نمی‌توان گفت که فشاری روی شاخص بهای مصرف‌کننده وجود ندارد. در بهمن ماه سال قبل تورم ماهانه ۲/ ۲ درصد گزارش شده بود، این رقم دو برابر تورم ماهانه بهمن ماه سال‌جاری بوده است. یکی از مهمترین گروه‌هایی که در بهمن ماه با افزایش تورم ماهانه در مقایسه با سایر گروه‌ها مواجه شده حمل‌ونقل بوده است. تورم ماهانه این گروه در بهمن ماه به میزان ۳/ ۴ درصد گزارش شده است. با توجه به وزن ۴/ ۹ درصدی این گروه در کل شاخص بهای مصرف‌کننده می‌توان یکی از دلایل بالا رفتن تورم ماهانه را گروه حمل‌ونقل عنوان کرد. به‌نظر می‌رسد علت افزایش تورم گروه حمل‌ونقل بیشتر به‌دلیل افزایش قیمت خودروی سواری باشد، زیرا در ماه‌های قبل اثر افزایش قیمت بنزین به مرور تخلیه شده بود. در گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده مرکز آمار ایران نیز افزایش قیمت خودروی سواری را علت اصلی این افزایش عنوان کرده است. پس از این گروه، تورم گروه پوشاک و کفش نیز قابل‌توجه است، به نوعی که تورم ماهانه این گروه ۶/ ۱ درصد ثبت شده است. البته با توجه به افزایش تقاضای خرید پوشاک و کفش در ماه‌های انتهایی سال، این روند طبیعی به نظر می‌رسد، در بهمن ماه تورم ماهانه گروه مبلمان و لوازم‌خانگی به میزان ۲/ ۱ درصد ثبت شده است. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم ماهانه به میزان ۸/ ۰ درصد ثبت شده است. نکته قابل‌توجه این است که مانند ماه‌های سال قبل، تورم ماهانه گوشت قرمز و ماکیان منفی بوده است. از قیمت این کالاها در بهمن ماه به میزان ۱/ ۱ درصد کاسته شده است. مطابق روال ماه‌های قبل نیز تورم ماهانه گروه سبزیجات به میزان ۴ درصد و بالاتر از سایر اقلام خوراکی‌ها ثبت شده است. همچنین گروه مسکن به‌عنوان گروه مهم دیگری از شاخص بهای مصرف‌کننده در بهمن ماه دارای تورم ماهانه‌ای به میزان ۶/ ۱ درصد بوده است. البته در این ماه تورم ماهانه گروه آب، برق و سوخت به میزان منفی ۲/ ۹ درصد گزارش شده که با توجه به افزایش مصرف سوخت در زمستان قابل‌توجه است.

شکاف تورم شهری و روستایی

مرکز آمار ایران آمار تورمی را به تفکیک تورم شهری و روستایی نیز منتشر می‌کند. براساس گزارش‌های عنوان شده، تورم ماهانه بخش شهری ۲/ ۱ درصد و تورم ماهانه روستایی ۷/ ۰ درصد اعلام شده است. این موضوع نشان می‌دهد تورم ماهانه در بخش شهری نسبت به روستایی به شکل قابل‌توجهی بیشتر بوده است. براساس این آمارها تورم ماهانه بخش خوراکی‌ها در قسمت شهری ۹/ ۰ درصد و در قسمت روستایی ۷/ ۰ درصد ثبت شده است. اما شکاف در بخش غیرخوراکی‌ها بیشتر بوده، به نحوی که تورم ماهانه در بخش شهری به میزان ۳/ ۱ درصد و روستایی به میزان ۸/ ۰ درصد ثبت شده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

مرکز آمار ایران در بخش دیگری آمارهای تورم نقطه به نقطه را نیز منعکس کرده است. براساس آمارهای منتشر شده، تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه سال‌جاری به میزان ۲۵ درصد گزارش شده است.

این رقم در دی ماه سال‌جاری به میزان ۳/ ۲۶ درصد ثبت شده بود. در نتیجه این آمارها نشان می‌دهد ۳/ ۱ واحد از آن کاسته شده است. پیش‌بینی می‌شود که این روند نزولی در ماه بعدی نیز تداوم داشته باشد و در نهایت نرخ تورم نقطه به نقطه در سطح ۲۲ درصد برای سال ۱۳۹۸ ثبت شود. به‌طور کلی با این آمار می‌توان عنوان کرد که از اردیبهشت ماه تا بهمن ماه سال‌جاری به میزان ۲۷ واحد درصد از نرخ تورم نقطه به نقطه کاسته شده است. نکته دیگر این موضوع است که در بهمن ماه تورم نقطه به نقطه شهری به میزان ۱/ ۲۵ درصد و تورم نقطه به نقطه روستایی نیز به میزان ۴/ ۲۴ درصد گزارش شده است. این موضوع نیز تایید می‌کند تورم شهری در بهمن ماه بیشتر از تورم روستایی گزارش شده است.

کاهش ۶/ ۱ واحد درصدی تورم متوسط

آمارهای دیگر شاخص بهای مصرف‌کننده نشان می‌دهد تورم متوسط نیز در بهمن ماه سال‌جاری به رقم ۳۷ درصدی رسیده است. براساس آمارهای این گزارش، نرخ تورم متوسط در دی ماه ۶/ ۳۸ درصد بود، بنابراین طی یک ماه ۶/ ۱ واحد درصد از نرخ تورم متوسط کاسته شده است. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال‌جاری با تداوم روند نزولی، نرخ تورم متوسط به کمتر از ۳۵ درصد برسد. براساس آمارها نرخ تورم متوسط شهری به میزان ۵/ ۳۶ درصد بوده است. اما برخلاف تورم ماهانه و نقطه به نقطه تورم، تورم متوسط در بخش روستایی به میزان ۱/ ۴۰ درصد بوده که از تورم بخش شهری بیشتر بوده است. در مجموع به‌نظر می‌رسد با توجه به پایین‌تر بودن تورم روستایی در بازه ماهانه و نقطه به نقطه در ماه‌های آینده تورم متوسط بخش روستایی نیز از تورم بخش شهری کمتر خواهد بود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار