شهروند نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که دیروز به بلوار آفریقا و ساختمان دادمان رفته بود، در نشستی با محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی و معاونان او حاضر شد. در این نشست جهانگیری به آمادگی اقتصاد ایران برای حذف نفت گفت و از زیان سنگین حمل‌ونقل ایران از شیوع کرونا خبر داد. او با اشاره به موج استقبال مردم از بازار سرمایه از شرکت‌های حمل‌ونقل دعوت کرد که از ظرفیت سرمایه‌های مردم در بازار بورس برای جبران زیان‌هایشان استفاده کنند. جهانگیری همچنین از تهیه بسته‌های ویژه حمایتی برای مستأجران در زمان شیوع کرونا خبر داد.

آمادگی ایران برای حذف نفت از اقتصاد
معاون اول رئیس‌جمهوری که با برخی مدیران وزارت راه‌وشهرسازی هم به صورت ویدیو کنفرانس گفت‌وگو می‌کرد، به اتفاق پرسروصدای اقتصاد جهان در ٢٤ساعت گذشته اشاره کرد و گفت: «اقتصاد آمریکا که ۲۵‌درصد تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد، نفت را به قیمت منفی به فروش گذاشته و این نشان می‌دهد که بقیه کشورهای دنیا نیز از پیامدهای اقتصادی کرونا بی‌نصیب نخواهند ماند.» جهانگیری با اشاره به اینکه نفت تا چندماه پیش به قیمت ۵۰ تا ۱۰۰دلار برای هر بشکه در سطح جهانی معامله می‌شد و کسی باور نمی‌کرد که قیمت نفت اوپک در روز سه‌شنبه به زیر ۲۰دلار برسد، گفت: «قطعا کشورهای تولیدکننده نفت مثل عربستان که گفته می‌شد نمی‌تواند با نفت زیر ۷۰دلار کشورش را اداره کند، با مشکل روبه‌رو خواهند شد. این درشرایطی است که اعلام کاهش ۱۰‌میلیون بشکه‌ای تولید نفت اعضای اوپک و غیراوپک نیز نتوانسته بر سیر نزولی قیمت‌ها اثر بگذارد.»معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران به فضل الهی و مدیریت و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توانسته خود را با شرایط حذف درآمدهای نفتی از بودجه کشور تطبیق دهد، گفت: «ما آمادگی لازم را برای اداره کشور در شرایط کنونی داریم.»

زیان سنگین حمل‌ونقل از کرونا
 معاون اول رئیس‌جمهوری از برنامه ستاد مقابله با کرونا برای جلوگیری از آسیب‌پذیری مستأجران هم خبر داد و بدون آنکه به جزئیات این طرح اشاره کند، گفت که طرح‌هایی مانند مسکن ملی باید برای خانه‌دارشدن افراد بیشتری اجرایی شود. جهانگیری همچنین از احداث و ترمیم خانه‌های آسیب‌دیده از حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل نیز آماری ارایه داد و گفت: « ۲.۵‌میلیون خانه روستایی بازسازی و در اختیار صاحبان آن قرار گرفته است. خوشبختانه در بازدیدهایی که پس از زلزله از این خانه‌ها داشتم، شاهد بودم که این خانه‌ها در برابر زلزله‌های قوی‌تر نیز مقاومت از خود نشان داده و آسیب ندیدند.»او در ادامه از زیان سنگین کرونا به بنگاه‌های بزرگ زیرمجموعه وزارت راه‌وشهرسازی گفته و توضیح داد: «حذف درآمدهای ناشی از پروازهای عبوری یا کاهش ۹۷‌درصدی مسافران فرودگاه‌ها و راه‌آهن ضرر بسیاری به این بخش‌ها وارد کرده که باید برای آن راهکار مناسبی پیدا کرد.»جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه زیرمجموعه‌های حوزه حمل‌ونقل باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه کمک  بگیرند، گفت: «رشد روزافزون شاخص در بازار سرمایه ایران، علامتی بزرگ برای اجرای طرح‌های اقتصادی از سوی دستگاه‌هاست و در همان روزی که دولت شرکت‌های بزرگ خود را عرضه می‌کند، شاخص سهام ۲۰‌هزار واحد رشد می‌کند. این نشان می‌دهد که مردم به دنبال سود معتدل و حفظ پول و دارایی‌های خود هستند و می‌توان بخش قابل توجهی از منابع لازم برای طرح‌های توسعه‌ای را از بازار سرمایه‌ای تأمین کرد.» معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی نیز می‌توانند برای پیشبرد طرح‌های خود درخواست اوراق مشارکت کند، از وزارت راه‌وشهرسازی خواست تا ضمن فراهم‌کردن تسهیلات لازم برای فعالیت بیشتر بنگاه‌ها به رفع دغدغه بیکاری درکشور نیز کمک کند.

کپرنشینی را رفع می‌کنیم
محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی هم گفت: «عوامل لجستیکی این وزارتخانه نقش پررنگی در تأمین کالاهای اساسی و بازگرداندن اتباع ایرانی به کشور داشته‌اند.»عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از این نشست درخصوص اقدامات این وزارتخانه در بافت‌های فرسوده از تمرکز این وزارتخانه بر احیا و نوسازی این بافت‌ها خبر داد و گفت: «در این خصوص ۲۴‌هزار واحد به صورت خودمالک و با استفاده از تسهیلات بازآفرینی و ۴۵‌هزار واحد در قالب بارگذاری مسکن در املاک متعلق به شرکت بازآفرینی شهری ایران ساخته خواهد شد.»او ادامه داد: «همچنین از بنیاد مسکن خواسته‌ایم در موضوع حاشیه‌نشینی در چابهار ورود کنند و برنامه‌های ساخت مسکن در ۱۲۰۰ هکتار از محلات این شهر را دنبال کند تا به موضوع کپرنشینی در این منطقه خاتمه دهیم تا چهره کپر برای نخستین‌بار در جمهوری اسلامی ایران زدوده شود. خوشبختانه بنیاد مسکن به این منظور اقدامات لازم را آغاز و طراحی‌ها را انجام داده است.»

احتمال تمدید قرارداد مستأجران در‌ سال ٩٩
محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی در این نشست جزئیات بیشتری از طرح‌های مسکن دولت توضیح داد. او با اشاره به اینکه اولین واحدهای مسکن ملی در ‌سال ٩٩ تحویل داده می‌شود، گفت که ٢٠٠‌هزار واد مسکونی نیمه‌کاره پیمانکاران با دریافت مشوق‌های دولتی تبدیل به مسکن ملی می‌شوند که ٥٠‌هزار واحد آن در تهران و به‌ویژه در منطقه ٢٢ است. او از بسته حمایتی ویژه مستأجران در ایام شیوع کرونا توضیحات بیشتری ارایه کرد و گفت: «ما پیشنهاد خود را برای افرادی که درگیر اجاره هستند، دوهفته گذشته به ستاد ملی کرونا اعلام کردیم. جلسات متعددی برای آن برگزار شده و از شقوق مختلفی این طرح در دست بررسی قرار گرفته است. این مسائل در این جلسه به لحاظ اهمیتی که دارد، مورد تأکید قرار گرفت. امید است تا با پیگیری بیشتری که انجام می‌شود و با حمایت معاون اول رئیس‌جمهوری، بتوانیم هرچه سریع‌تر نتیجه را اعلام کنیم تا هموطنان مستأجر در خرداد یا تابستان که موعد تحویل اجاره‌شان است، خیال راحتی داشته باشند و بتوانند موضوع اجاره را دنبال کنند.»معاون وزیر راه‌وشهرسازی در این‌باره توضیح داد: «پیشنهاد ما این است که به مستأجران مهلت داده شود تا درشرایطی که وضع سلامت کشور و مهار کرونا رو به بهبود قرار گرفت و بنگاه‌های معاملاتی امکان ارایه خدمات بیشتری ازجمله بازدید از تمام واحدها داشتند، نسبت به جابه‌جایی و اجاره واحد دیگر اقدام کنند.»
محمودزاده تأکید کرد: «پیشنهادات وزارت راه‌وشهرسازی در راستای ایجاد شرایط سهل‌تری برای مستأجران است تا در این وضعیت، نگران تهدید سرایت ویروس کرونا نباشند و احتمالا تمهیداتی برای تمدید اجاره مستأجران در‌ سال‌جاری با سازوکارهای خاص عملیاتی می‌شود.»