قیمت گوشی‌ها ارزان شده
سامان حسینی، یکی از فعالان بازار علاءالدین در حوزه فروش و توزیع گوشی‌های اندرویدی به ویژه سامسونگ به «جهان‌صنعت» گفت: این هفته قیمت گوشی‌ها ارزان‌تر شده است.
به گفته وی، جنس‌های جدیدی به تازگی در بازار موبایل توزیع شده است.
مهدی بکایی، توزیع‌کننده و فروشنده قدیمی گوشی‌های آیفون در بازار موبایل به «جهان‌صنعت» گفت: قیمت گوشی‌های آیفون به تازگی ارزان شده است. به طور مثال گوشی آیفون ۲۹ میلیون تومانی اکنون ۲۷ میلیون تومان شده است.
سامسونگ در ایران نمایندگی واقعی ندارد
علیرضا قهرمان از دیگر فعالان بازار موبایل به «جهان‌صنعت» گفت: میزان ارزانی قیمت موبایل‌ها بستگی به برند دارد. برخی از برندها مدت‌هاست دیگر در ایران فعالیت نمی‌کنند مانند سامسونگ. به همین دلیل قیمت این برند تغییری نداشته است. اما برندهای هوآوی و آنر بسیار ارزان‌تر شده‌اند. اکنون بسیاری از مدل‌های برند سامسونگ در بازار کمیاب شده‌اند.
او گفت: در نهایت قیمت گوشی‌های سامسونگ ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است. بسیاری از مدل‌های جدید نیز در بازار موجود نیستند.
این توزیع‌کننده گوشی‌های آیفون در بازار در رابطه با اینکه نمایندگی سام‌سرویس هنوز در حال ارائه خدمات است، پاسخ داد: سامسونگ هیچ نمایندگی واقعی در ایران ندارد. سام‌سرویس در واقع نام نمایندگی سامسونگ در ایران بود که دیگر خدمات‌رسانی نمی‌کند.
قهرمان تاکید کرد: در واقع برای بسیاری از برندهای خارجی که در ایران فعالیت می‌کرده و اکنون نمایندگی خود را بسته‌اند این اتفاق رخ داده است. نمونه آن یک برند آلمانی رنگ بود که از ایران رفت و اکنون رنگ سحر با همان نام در حال تولید رنگ است. مشابه آن برای برندهای موبایلی که از ایران رفته‌اند نیز رخ داده است.
او افزود: در بازار علاءالدین ده‌ها نمایندگی اپل فعالیت می‌کنند در صورتی که نه‌تنها اپل در ایران فعالیتی ندارد بلکه حتی استارت‌آپ‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی را در اپ‌استور مسدود کرده است. بسیاری از برندهایی که از ایران رفته‌اند همچنان نمایندگی دارند اما هیچ‌یک از این نمایندگی‌ها از سوی شرکت‌های اصلی فعالیت نمی‌کنند بلکه ایرانی‌ها مدعی هستند نمایندگی برندهای فوق را در اختیار دارند. به همین دلیل تبلیغات هیچ‌یک در تلویزیون پخش نمی‌شود، چراکه نباید این امر رسانه‌ای شود.
او در رابطه با کاهش قیمت دو میلیون تومانی برخی از مدل‌های آیفون در بازار موبایل بیان کرد: شرکت اپل گوشی‌های آیفون را برای سه منطقه تولید می‌کند؛ آمریکا، اروپا و آسیا. گوشی‌هایی که برای آمریکا و اروپا تولید می‌شوند آنتن‌دهی بسیار قوی و کیفیت بسیار بیشتری دارند اما گوشی‌هایی که برای آسیا تولید می‌شوند هم آنتن‌دهی ضعیفی دارند و هم کیفیت‌شان پایین است. گوشی‌هایی که در بازار ارزان شده‌اند برای منطقه آسیا تولید شده‌اند.
قهرمان افزود: نوع واردات نیز در قیمت گوشی بسیار تاثیرگذار است. به طور مثال یک مدل گوشی سامسونگ در بازار سه قیمت مختلف دارد، یک فروشنده آن را ۹ میلیون تومان می‌فروشد، یک فروشنده ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فروشنده‌ای دیگر همان گوشی را با قیمت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشد.
او گفت: فروشنده‌ای که این گوشی را ۹ میلیون تومان می‌فروشد محصول را بدون گارانتی عرضه می‌کند. گوشی ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی گارانتی متفرقه دارد چراکه قاچاقی وارد بازار شده و گوشی ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی گارانتی اصلی شرکت سازنده را دارد. گارانتی متفرقه خدمات بسیار نامناسبی به مشتری ارائه می‌کند.
از‌هم‌گسستگی زنجیره تامین و عرضه
رضا دیهیمی، نایب رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و تجهیزات جانبی با بیان از‌هم‌گسستگی زنجیره تامین و عرضه تلفن همراه در کشور، در مورد تاثیر بحران کرونا بر اقتصاد صنف تلفن همراه گفت: متاسفانه از اوایل اسفند که رشد شیوع بیماری کرونا در ایران آغاز شد، مشکلاتی برای این صنف به وجود آمد. نخستین تاثیرات شیوع کرونا در صنف موبایل شامل حال حلقه اول این زنجیره یعنی واردکنندگان شد.او افزود: اکنون هیچ باری از دوبی به ایران نمی‌رسد چرا که راه‌های دوبی و عراق (اربیل) به ایران بسته شده و پرواز و در نتیجه کارگویی صورت نمی‌گیرد. به عبارتی اولین مشکل آن است که واردکنندگان امکان ارسال کالا به ایران را ندارند.
نایب‌رییس انجمن واردکنندگان موبایل با بیان افزایش جهانی قیمت موبایل به دلیل شیوع کرونا گفت: کروناویروس همزمان با شروع سال نوی میلادی ۲۰۲۰ در چین و سپس کشورهای دیگر شیوع پیدا کرد. در نتیجه کارخانه‌های برندهای بزرگ از قبیل اپل و سامسونگ در چین به تعطیلی کشیده شد و با توجه به همزمانی با سال نو کمبود کالا در دوبی و هنگ‌کنگ و… باعث افزایش قیمت کالا در سراسر جهان شد. معضل بزرگ این است که زمانی برای پایان این بحران تعیین نشده و البته امیدواریم ان‌شاءالله هرچه سریع‌تر اوضاع بسامان شود.
او افزود: هم اکنون که کشور با این بحران مواجه شده، دغدغه همه ما عبور از این شرایط است و باید تلاش کنیم تا هرچه زودتر شرایط را به حالت عادی برگردانیم. اما نباید از این موضوع هم غافل شویم که در این دوران بسیاری از کسب‌و‌کارها آسیب دیده‌اند و باید از هم‌اکنون چاره‌ای برای حل مشکل آنها در پساکرونا بیندیشیم.
موبایل در حال ارزانی است
ابراهیم درستی رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه گفت: به دلیل اینکه موبایل تولید داخل نداریم و این کالا با قیمت ارز وارد کشور می‌شود، بنابراین قیمت این کالا بستگی شدید به قیمت ارز دارد و در حال حاضر شاهد افزایش قیمت ارز در جهان هستیم.
او ادامه داد: تقاضا برای استفاده از موبایل افزایش داشته و همین عامل باعث کاهش جزئی قیمت موبایل در بازار شده است و از این رو در یک هفته اخیر شاهد کاهش قیمت موبایل در بازار بودیم.
درستی گفت: امیدواریم با تغییراتی که در وزارت صمت صورت گرفته، گره‌گشایی برای این بازار باشد و به ثبات نسبی برسد. با افزایش قیمت موبایل مغازه‌داران آسیب‌های فراوانی دیده‌اند و در گذشته امورات خود را بهتر از حال حاضر می‌گذراندند.
او گفت: هفته آینده مقداری بازار قیمت موبایل به آرامش خواهد رسید و قیمت‌ها مشخص خواهد شد. بازار نیاز به ثبات دارد تا مردم قدرت خریدشان افزایش یابد.
درستی در رابطه با کاهش قیمت تلفن همراه در هفته‌های آینده بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود قیمت تلفن همراه در هفته‌های آینده کاهش داشته باشد چراکه قیمت‌ها به ثبات نسبی خواهد رسید و از این حالت التهابی خارج خواهد شد.
به زودی ارزان می‌شود
رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی با برشمردن دلایل گرانی گوشی موبایل گفت: امسال به دلیل قطع واردات تلفن همراه، شاهد کمبود گوشی و در نهایت افزایش قیمت‌ها هستیم.
مهدی محبی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا از بهمن ماه سال گذشته در کشور‌های همسایه و کشور خودمان و تعطیلی کسب‌و‌کار‌ها و همچنین برنامه‌های آموزشی که وزارت آموزش‌و‌پرورش برای ادامه روند آموزش با نام «شاد» در کشور ارائه کرد مصرف گوشی در کشور به شدت بالا رفت و باعث کمبود گوشی تلفن همراه در کشور شد.
او گفت: نیاز کشور ماهانه ۵/۱ میلیون گوشی بود که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال فقط ۷۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده که خودش ۵/۱ میلیون کسری دارد.
رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی افزود: بانک مرکزی باید برای جبران این کمبود وارد این بازار شود و از این صنف حمایت و ارز مورد نیاز واردات گوشی را تامین کند تا واردکنندگان بتوانند گوشی به اندازه کافی وارد بازار کنند.
محبی گفت: آمار شرکت‌های واردکننده در حال حاضر حاکی از آن است که حدود ۵۰۰ هزار گوشی در گمرک و انبار‌ها وجود دارد و با کمک بانک مرکزی می‌شود این گوشی‌ها را ترخیص کرد.
او افزود: هم‌اکنون بازار خرید و فروش گوشی به آرامی در جریان است، اما گرانی دلار تاثیر زیادی بر قیمت‌ها گذاشته و آرامش را از بازار این کالا سلب کرده است.
رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: خرید و فروش تلفن همراه حتما باید از فروشگاه‌های قانونی و دارای جواز کسب از اتحادیه باشد و همه تعمیرکاران گوشی تلفن همراه نیز باید حتما دارای جواز اتحادیه باشند و غیر از این تخلف محسوب می‌شود ضمن اینکه مردم می‌توانند با مراجعه به سایت اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران، شکایت خود را مطرح و پیگیری کنند.
محبی افزود: اگر سایتی در فضای مجازی مشغول خدمات فروش گوشی یا تعمیرات آن است مردم حتما باید قبل از مراجعه به این سایت‌ها اسم و نام و نشانی آن سایت را در سایت اتحادیه چک کنند تا مورد تایید این اتحادیه باشد.
اختلاف‌نظرها درباره ارزانی موبایل همچنان ادامه دارد. ارزانی قیمت موبایل دروغ نیست اما اگر موبایلی از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان رسیده باشد، در نهایت دو میلیون تومان ارزان شده است.