تخم مرغ تنظيم بازاري را چندين برابر قيمت مي‌فروشند
ناصر نبي‌پور، رييس هيات مديره اتحاديه مرغ تخمگذار استان تهران معتقد است؛ رانتي كه در بخش تخم‌مرغ وجود دارد متاسفانه از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت ايجاد شده و امروز مدعي هم شده است، اما جوابگوي اين موضوع نيستند.نبي‌پور ادامه داد: اين در حالي است كه وزارت جهاد كشاورزي موافق اين رانت و گراني‌ها نيست و وزارت صمت مسبب اين قضيه است. وضعيت به گونه‌اي شده كه تخم مرغ تنظيم بازار ۱۴ هزار توماني را آقايان بسته‌بندي مي‌كنند و مشخص نيست با چه قيمتي روانه بازار مي‌كنند. مديرعامل سابق اتحاديه سراسري مرغ تخمگذار با بيان اينكه بسته‌بندي تخم‌مرغ در همه جاي دنيا انجام مي‌شود، افزود: در پروسه بسته‌بندي تخم مرغ در كشور نبايد در حق مرغدار و مصرف‌كننده ظلم شود، دليل نمي‌شود بسته بندي معمولي و بسته‌بندي شكيل‌تر باعث شود تا قيمت محصول نهايي افزايش پيدا كند زيرا اين موضوع كه در كيفيت تخم مرغ تغييري ايجاد نمي‌كند. در مورد تخم مرغ، هيچ اقدامي به غير از مهر كردن تاريخ توليد و انقضا و قرار گرفتن آن در بسته‌بندي انجام نمي‌گيرد و قيمت بسته‌بندي نيز مشخص است و شركت‌ها به ازاي بسته‌بندي نبايد تا اين ميزان نرخ را افزايش دهند.
وزارت صمت پاسخگو نيست
نبي‌پور اظهار داشت: بسته‌بندي هزينه‌اي ندارد و بايد وزارت صنعت، معدن و تجارت كه مجوز رانت را داده پاسخگو باشد اما متاسفانه با كوچك‌ترين افزايش قيمت تخم مرغ با مرغداران برخورد مي‌شود و جريمه‌هاي ميليوني براي‌شان در نظر گرفته مي‌شود. او ادامه داد: روزهايي كه مرغداران متضرر مي‌شوند و قيمت تخم مرغ‌ها را ۲ تا ۳ هزار تومان زير قيمت تمام شده به بازار عرضه مي‌كنند هيچ نهاد حمايتي از مرغدار حمايت نمي‌كند. مديرعامل سابق اتحاديه سراسري مرغ تخم‌گذار با بيان اينكه چرا زماني كه قيمت مرغ و تخم مرغ افزايش پيدا مي‌كند براي اين صنعت متولي پيدا مي‌شود اما زماني كه نرخ‌ها كاهش پيدا مي‌كند متولي براي آنها نيست و هر جايي هم مراجعه كنند كسي پاسخگوي آنها نيست.نپي‌پور ادامه داد: در حال حاضر در برخي از استان‌ها به قدري فشارها زياد شده كه حتي سهميه نهاده‌هاي دامي دولتي‌شان را هم حذف مي‌كنند مثل تهران كه گفتند بايد ۱۰۰ درصد تخم مرغ‌ها را تحويل دهيد چرا بايد به مرغدار اين فشار بيايد.
مرغداران رغبتي براي سرمايه‌گذاري ندارند
او افزود: همين عوامل باعث شده كه مرغداران ديگر رغبتي به سرمايه‌گذاري در اين بخش نداشته باشند و استان‌هاي بزرگ زير ظرفيت مشغول فعاليت باشند. مديرعامل سابق اتحاديه سراسري مرغ تخمگذار تصريح كرد: مرغداري‌ها در برخي از استان‌ها با ۳۰ درصد نيرو مشغول فعاليت هستند و ميانگين فعاليت در همه استان‌ها در مجموع به ۶۰ درصد ظرفيت هم نمي‌رسد .چرا آقايان پاسخگو نيستند كه چرا جوجه يك روزه از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷هزار تومان و امروز به ۱۵ هزار تومان رسيده است؟ كه همه اين عوامل باعث تعديل نيرو در بسياري از مرغداري‌ها شد.
تعداد محدود مرغداري‌ها در تهران
او ادامه داد: در تهران حدود ۵ ميليون مرغ توليد مي‌شود به جاي توليد ۱۶ ميليون مرغ و اغلب مرغداري‌ها به دليل قوانين سختگيرانه دولت تعطيل هستند.نبي‌پور گفت: در عرض ۳ سال گذشته دولت چندين بار قيمت تخم‌مرغ را تغيير داده است و بخشي از نهاده‌ها را با ارز آزاد اعلام كردند كه اصلا قيمت مشخصي هم ندارد و حتي در بخش ذرت و سويا شاهد آن بوديم كه سه بار قيمت اين محصولات در طول يك سال افزايش پيدا كرد.قيمت ذرت از ۱۳۵۰ به ۱۵۰۰ و پس از آن به ۱۷۰۰ تومان رسيد و سويا هم همين طور از ۲۳۵۰ به ۲۷۰۰ تومان و بعد از آن به ۳۲۲۰ تومان رسيد و در اين مدت قيمت مكمل‌ها هم تا ۶ برابر رشد كرد. او با بيان اينكه در همه جاي دنيا به بخش كشاورزي سوبسيد تعلق مي‌گيرد، گفت: كشورهاي اروپايي و امريكا به فعالين بخش كشاورزي خود سوبسيد مي‌دهند. اما در ايران روز به روز اوضاع سخت‌تر مي‌شود.نبي‌پور تصريح كرد: سال گذشته پرورش يك مرغ تا زمان تخم‌گذاري بين ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان نرخ‌گذاري مي‌شد اما در حال حاضر قيمت مرغ تخمگذار به ۸۰ هزار تومان رسيده اما هنوز مرغداران يك سيستم تحليل اقتصادي براي اين موضوع ندارند ضمن آنكه مردم هم قدرت خريدشان پايين آمده است.