شاید شاخص‌های مختلفی برای معرفی دستگاه‌های برتر استان مد نظر جشنواره شهید رجایی باشد؛ اما به طور قطع رضایتمندی مردم شاخصه‌ای مهم در معرفی دستگاه های برتر است. درحالیکه مردم و مراجع کنندگان همواره در گزارشات مختلف از عملکرد بسیاری از این دستگاهها رضایت ندارند. خاموشی‌های گسترده و گلایه مردم از شرکت‌های توزیع برق، گلایه بسیار به سیستم آموزش پرورش در سال تحصیلی مجازی، وضعیت بد ریزگردها و آلودگی هوای اصفهان و خشکی زاینده رود، بروکراسی سخت اداری مجموعه هایی مانند ثبت احوال و تامین اجتماعی به خصوص در شرایط کرونا، درگیری مودیان با نهاد مالیاتی و وضعیت نابسامان شبکه درمانی و مواردی از این دست، از جمله نمونه‌های این نارضایتی هاست که همواره مطرح می شود و این سئوال را به ذهن متبادر می سازد که براساس چه شاخص‌هایی برخی از این دستگاه‌ها در استان برتر شده‌اند؟ نظر مردم کجای این ارزیابی قرار دارد؟ و چرا دستگاه‌های ضعیف هرگز در در ارزیابی سازمان مدیریت استان معرفی نمی‌شوند؟

 

گزارش محرمانه

ارائه می شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان مورد پرسش "نوسان قرار گرفت. نعمت اله اکبری گفت: طی بهمن و اسفند هر سال سازمان مدیریت و برنامه ریزی تمام دستگاه‌های استان را به صورت حضوری ارزیابی با مردم و ارباب رجوع می‌کند و گزارش محرمانه آن را به استاندار و دستگاه‌های نظارتی تحویل می‌دهد. از اکبری به طور ویژه درباره انتخاب شرکت‌های برق در بین دستگاههای برتر پرسیدیم؛ در حالیکه مردم همواره از خاموشی‌های مکرر گلایه دارند! او اما می‌گوید: مگر قطعی برق در اختیار شرکت برق اصفهان است!! مردم باید متوجه باشند که بخش قابل‌توجهی از تولید برق کشور برقابی است که به دلیل خشکسالی این توان از دست رفته است؛ همچنین زیرساخت‌های بخش نیرو دچار مشکلات بسیاری است و در این ایام عمدتا قطعی‌ها بر دوش بخش تولید بود و بار کمتری به خانواده ها وارد شد . . . او تاکید دارد که نباید این مشکلات را به شرکت‌های برق نسبت داد. او البته تصریح می‌کند: این ارزیابی مربوط به عملکرد دستگاه‌ها طی به یک سال گذشته تا 29 اسفند 99  بود و قطعا در ارزیابی امسال اگر نظر مردم را جویا شویم، ممکن است شرکت‌های برق از این رده بندی حذف شوند.

او همچنین درمورد نارضایتی مردم از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دوران کرونا و مشکلات بیمارستانها و دارو در اصفهان، می‌گوید: مگر دانشگاه علوم پزشکی متولی واردات دارو و واکسن است! وزارت بهداشت باید پاسخگوی این شرایط باشد.   او درباره اینکه مردم همواره از دستگاه های مختلف مطالبه گر هستند، می‌گوید: رسانه‌ ها باید سواد اجتماعی مردم را بالا می بردند تا آنها متوجه می‌شدند نبود واکسن و دارو و تجهیزات ارتباطی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمارستان های تحت پوشش آنها ندارد!. به عقیده اکبری، اینکه کرونا در استان شدت گرفته، به دلیل حضور مردم در مراسم و مناسک و جشن های مختلف و عدم رعایت پروتکلهاست و باید توجه داشت بیمارستان های ما برای شرایط معمولی طراحی شده بودند نه شرایط تحریم و کرونا ! بنابراین کادر درمان چه باید انجام دهند!.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان اما در مورد دستگاه هایی که عملکرد بدی در استان دارند، توضیح می‌دهد: امسال 72 دستگاه مورد بررسی قرار گرفتند و 65 دستگاه در این جشنواره شرکت کردند. اما لزومی ندارد دستگاه‌های بد را رسانه‌ای کنیم. ما به دنبال اصلاح کار هستیم، بنابراین ایرادات دستگاه ها را به صورت محرمانه به دستگاه‌های نظارتی داده‌ایم و آنها نیز ورود کرده و تذکرات لازم را به آنها داده اند. اکبری بر این عقیده است که به طور معمول در یک مسابقه تنها برنده‌ها اعلام می شوند و بازنده ها کنار می روند و نیاز به اعلام آنها نیست، از سوی دیگر دستورالعمل جشنواره، اعلام برترین هاست، نه بدترین ها!.

او با ریشه‌یابی ایرادات و مشکلات دستگاه‌های اداری و به خصوص اقتصادی استان، می‌گوید: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که مقررات زاید، قوانین دست و پاگیر، عدم جسارت مدیر برای تصمیم‌گیری، بی‌ثباتی و مواردی از این دست موجب شده تا در بدنه دستگاه‌ها نتوانیم بسیاری امور را انجام دهیم. او تصریح می‌کند: متاسفانه طی دهه‌های گذشته در مدیریت فعالیت‌ها، به درستی تصمیم نگرفته‌ایم و به نوعی با پرچم‌ها و علائم فریبده و زیبنده جلو می‌رویم که نتایج آن مشکلاتی همچون خشکی زاینده رود، آلودگی هوا و ... است که در اصل ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات عمومی است.

 

استان مقصر نیست

اما سیروس نیک اقبال- معاون توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان نیز درباره نقش رضایت مردم در انتخاب دستگاههای برتر مورد پرسش "نوسان" قرار گرفت. او توضیح می‌دهد: باید توجه داشت که بحث نظرسنجی موضوعی جداگانه است و با وجودی که سال‌ها پیش سازمان مرکزی برای نظرسنجی از دید مردم و ارباب رجوع اعتباری در نظر می‌گرفت، اما طی چند سال گذشته با عدم همراهی تهران، خود سازمان مدیریت اصفهان این کار را در استان انجام می‌دهد. نیک اقبال تاکید می‌کند: تقریبا دستگاه هایی که برتر شده اند با موارد نظرسنجی حدود 80 درصد همبستگی دارند؛ همچنین برخی دستگاه‌های برگزیده از وزارتخانه متبوع خود حایز رتبه شده بودند. او با اشاره به برخی انتقادات از انتخاب برخی نهادها می گوید: در مثال شرکت برق، اگر چه سال گذشته میزان قطعی های برق کمتر بود، اما همین شرکت‌ها در بحث تکریم ارباب رجوع، خدمات‌رسانی به مردم موفق بوده اند و به صورت صد درصد خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه می دهند.

معاون توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی استان اصفهان، اما در مورد عدم رضایت مردم از دانشگاه علوم پزشکی، می‌گوید: واقعیت امر این است که دانشگاه علوم پزشکی را مقداری با اقماض نگاه کردیم، چراکه طی دو سال گذشته کادر درمان به شدت درگیر کرونا بود و به نوعی هر کسی حاضر به کارکردن در بیمارستان ها نیست. نیک اقبال البته تاکید دارد که نارضایتی ها دو بخش است، برخی نارضایتی ها به عملکرد خود دستگاه برمی گردد و برخی مربوط به بخشنامه های کشوری و ناشی از قوانین و مقررات است و به نوعی استان مقصر نیست.

او با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره عملا حدود 75 دستگاه استان مشمول ارزیابی بودند که از این تعداد حدود 9 دستگاه همچون بنیاد مسکن، شهرداری ها، نهاد کتابخانه ها، بانک ها و ... شرکت نکرده اند، تصریح می‌کند: در این جشنواره اعلام کردیم، دستگاه‌هایی که در این ارزیابی قرار نگرفتند، امسال عدد صفر به آنها داده می شود. به عقیده نیک اقبال، متاسفانه برخی مدیران از سنجش و ارزیابی فرار می کنند، بنابراین از امسال در سامانه به این دستگاه‌ها نمره صفر داده شد.

معاون توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی استان اصفهان درباره برخی انتقادات که چرا این رتبه بندی به صورت کامل اعلام نمی شود و به نوعی دستگاه‌های ضعیف مشخص نمی‌شوند، می‌گوید: موارد ضعف به خود دستگاه ها اعلام می‌شود، البته معتقدم رتبه تمام دستگاه ها چه برتر و چه ضعیف، باید اعلام شود، چراکه شفاف سازی به اصلاح نظام اداری کمک می کند.

به گفته نیک اقبال، در نظرسنجی های انجام شده دادگستری، مجموعه نیروی انتظامی و ... تقریبا نتایج و رتبه های پایینی دریافت می کنند که این نتایج به صورت محرمانه به دستگاه های امنیتی بالا ارجاع داده شده است. او می گوید: دادگستری هیچ زمانی حاضر نیست در نظرسنجی های ما شرکت کند، با تمام این تفاسیر سازمان مدیریت با سختی بسیاری این نظرسنجی ها را انجام می دهد! از سوی دیگر امروز بخش زیادی از نارضایتی مردم مربوط به نیروی انتظامی و دادگستری است! بنابراین بنده هم بر این عقیده ام، دستگاه هایی که عملکرد خوبی ندارند، باید در این رتبه بندی ها اعلام شوند.

 

عرف نیست!

علیرضا همدانیان معاون اسبق استانداری اصفهان نیز در این باره به "نوسان" می‌گوید: عنوان جشنواره شهید رجایی معرفی دستگاه‌ها یا کارکنان برتر استان در ارائه خدمات به مردم است و به نوعی یکی از دلایل برگزاری این رویداد تشویق، قدردانی و ترغیب سایر دستگاه‌ها، ادارات و سازمان ها به منشور خدمت به ارباب رجوعان است، بنابراین کمتر عرف بوده دستگاه‌هایی که بیشترین  نارضایتی از آنهاست، با ذکر نام مشخص شوند.

به اعتقاد همدانیان معرفی دستگاه‌های ضعیف البته مغایریتی با اهداف جشنواره ندارد و اگر همین کار برای آن دسته از دستگاه‌هایی که در حد انتظار مردم نبوده و اغلب نارضایتی از آنها وجود دارد انجام شود، قطعا موجب بهبود کیفیت عملکرد آنها خواهد شد. او تاکید می کند: البته این اقدام در کل کشور به جهت اعتراض مدیران دستگاه ها با احتیاط همراه بوده و متاسفانه تحقق پیدا نمی‌کند و تنها شفاها به آن دستگاه عدم رضایتمندی اعلام می شود.

نها