البته پيش از برگزاري اين جلسه بيژن نوروزي‌مقدم، رييس اتحاديه نانوايان سنتي تهران در گفت‌وگويي با يكي از خبرگزاري‌ها اعلام كرده بود؛ قيمت فعلي نان متناسب با افزايش هزينه‌هاي توليد نيست و از وزارت صمت درخواست كرده‌ايم قيمت نان را افزايش دهد، ولي هنوز پاسخي دريافت نكرده‌ايم. رييس اتحاديه نانوايان سنتي تهران به تغيير نرخ نان طي سال‌هاي قبل اشاره كرده و گفته بود؛ از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ نرخ نامه نان ثابت بود و تغييري نكرد. سال ۱۳۹۸ عددي جزيي به آن اضافه شد كه البته بر اساس آناليزهاي ما نبود. سال ۱۳۹۹ هم مبلغي به قيمت نان اضافه نشد. در سال ۱۴۰۰ مقدار جزيي به قيمت نان اضافه شد و در نرخ‌نامه نيز قيد شد كه اين نرخ مربوط به ۱۴۰۰ است. يعني سال ۱۴۰۱ بايد نرخ جديدي اعلام شود ولي تاكنون با وجود گذشت يك ماه از آغاز سال هنوز تغييري حاصل نشده است.

پيگير جلسه با دولت هستيم
اصغر پابرجا، رييس اتحاديه فروشندگان نان سنگك، در خصوص احتمال تغيير قيمت نان‌هاي سنتي به «اعتماد» گفت: با توجه به اينكه در ايام ماه مبارك رمضان قرار داريم، قرار بر اين شد تا در اين ماه فعلا قيمت نان افزايشي نداشته باشد و پس از اتمام اين ايام جلسه‌اي براي تغيير در قيمت‌ها برگزار شود.رييس اتحاديه فروشندگان نان سنگك در مورد تقاضاي رييس اتحاديه نانوايان سنتي تهران به وزارت صمت براي افزايش قيمت نان‌هاي سنتي افزود: اين تقاضا به دليل افزايش هزينه‌ها در بخش انرژي و دستمزدها بوده كه بايد در جلسه‌اي با دولت مطرح شود، اما فعلا قيمت نان بر اساس نرخ‌نامه سال گذشته پخت و توزيع مي‌شود.
پابرجا در پاسخ به اين پرسش كه رقم مدنظر شما براي افزايش قيمت نان سنگك چقدر است؟ تصريح كرد: اين موضوع به قيمت آرد و ساير هزينه‌ها وابسته است و هنوز به جمع‌بندي در اين خصوص نرسيده‌ايم، اما در حال حاضر قيمت آرد يارانه‌اي كه براي نان سنگك مي‌دهند 900 تومان است.
رييس اتحاديه فروشندگان نان سنگك خاطرنشان كرد: هر كيسه آرد يارانه‌اي بدون هزينه حمل و نقل حدود 46800 تومان مي‌شود و اگر از جايي غير از تهران اين آردها ارسال شود هزينه آن با توجه به هزينه حمل آن بيشتر هم خواهد شد. پابرجا در پاسخ به اين پرسش كه آيا دستمزد كارگران نانوايي را افزايش داده‌ايد يا خير، گفت: بله، دستمزدها را بر اساس قانون كار تغيير داده‌ايم، اما هنوز قيمت نان همانند سال گذشته است.

ما از كيفيت نان رضايت داريم
رييس اتحاديه فروشندگان نان سنگك در مورد كيفيت نان‌ها هم خاطرنشان كرد: خوشبختانه ناخالصي آردها كمتر از قبل شده و ميزان كيفيت نان هم بهبود پيدا كرده و شكايت‌ها از اين مساله بالا نيست.اين فعال صنفي در حوزه نان در مورد ارايه كارت نان نيز گفت: اين مساله از سال گذشته مطرح شد و برنامه آن در دست دولت است و ما هم هر گونه ابلاغيه‌اي در اين خصوص صادر شود، اجرا خواهيم كرد، اما به نظر مي‌رسد ابتدا طرح كارت نان را به صورت پايلوت در چند شهر اجرا كنند و پس از آن به كل كشور تعميم دهند.
رييس اتحاديه فروشندگان نان سنگك تصريح كرد: مسلما دولت درصدد است تا با ارايه كارت نان شهروندان نان را با قيمت بالا تهيه نكنند و با قيمت پايين‌تر نان را خريداري كنند و مابقي آن را دولت به صورت يارانه به دست نانوايان برساند.پابرجا در ادامه گفت: البته با توجه به اينكه اين طرح هنوز روي كاغذاست و اجرايي نشده، نانوايان از نقاط قوت و ضعف آن اطلاعي ندارند و منتظرند تا پس از اجراي فاز پايلوت در اين مورد اظهارنظر كنند.

رقم يارانه دولت به بخش آرد و نان بالاست
رييس اتحاديه فروشندگان نان سنگك با بيان اينكه دولت يارانه‌اي سنگين به بخش آرد و نان مي‌دهد، تصريح كرد: پرداخت اين يارانه‌ها كم نيست و با توجه به اين ارقام مي‌خواهند كمي از بار اين يارانه را كم كنند.
پابرجا در مورد علت تفاوت در قيمت نان سنگك در نانوايي‌هاي مختلف نيز گفت: كف قيمت نان سنگك از 2000 تومان شروع مي‌شود و تا 5000 و 6000 تومان و بالاتر هم هست كه سفارشي‌ها هستند و اين موضوع به دليل اين است كه نانوايي‌ها در مناطق مختلف تهران به دليل پرداخت اجاره‌بهاي متفاوت از 10 ميليون تومان در مناطق پايين شهر تا 30 ميليون تومان در مناطق بالاي شهر نان‌ها را به قيمت بيشتر يا كمتر به دست مردم مي‌رسانند.
بر اساس اين گزارش؛ آخرين تغييرات در قيمت نان‌هاي سنتي در سال 1400 اعمال شد و تاكنون قيمت‌ها تغييري نكرده است كه قيمت‌ها به اين شرح هستند؛ قيمت هر قرص نان لواش ماشيني گردان با چانه ۱۶۰ گرمي بر اساس نرخ دولتي ۵۰۰ تومان و بر اساس نرخ آزاد ۶۵۰ تومان است، همچنين نرخ هر قرص نان بربري با چانه ۶۰۰ گرمي در نوع دولتي هزار و ۸۰۰ تومان و در نوع آزاد دو هزار و ۵۰۰ تومان است كه اگر كنجدي باشد هزار تومان بر قيمت آن افزوده مي‌شود، نان سنگك ساده 2 هزار تومان و با كنجد تا 5 هزار تومان است، علاوه بر اين قيمت هر قرص نان تافتون گردان با چانه ۱۶۰ گرمي دو قيمت ۵۰۰ و ۶۵۰ توماني و با چانه ۲۲۰ گرمي دو قيمت ۷۰۰ و هزار تومان دارد. همچنين هر قرص نان تافتون تنوري با چانه ۲۵۰ گرمي ۹۰۰ تومان به نرخ دولتي و هزار و ۲۰۰ تومان به نرخ آزاد است.