به گزارش اقتصادبازار، ساکتی، یکی از مهمترین پروژه های عمرانی را احداث سیستم هاضم بی‌هوازی عنوان کرد که روزانه 500تن زباله خانگی یا پسماند عادی را وارد کارخانه  و از طریق 3خط پردازش تبدیل به مواد آلی می کند. وی افزود: اکنون این مواد به صورت هوازی به کمپوست تبدیل می‌شود که خروجی نخست آن 120 تن کود کمپوست با کیفیت و قابل استفاده در فضای سبز شهری و بخش کشاورزی، خروجی دوم آن گاز برای تولید برق است و مواد ریجکتی نیز دفن مهندسی می شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، بودجه مدیریت پسماند در سال 1401  را، ۱۰۲ میلیارد تومان اعلام کرد که 54درصد بودجه عمرانی و مابقی، بودجه جاری است. همچنین، ۳۰ میلیارد تومان توسط شهرداری مرکزی برای دسترسی به تکنولوژی‌ و فناوری‌های جدید در سازمان مدیریت پسماند اختصاص یافته است.

تبدیل پسماند به انرژی

 ساکتی با اشاره به اینکه تکنولوژی هاضم بی هوازی اولین بار درکشور در اصفهان رقم خورده است، تولید 5متر مکعب بیوگاز بصورت روزانه، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۵، دستیابی به دانش بهره وری و بومی‌سازی کارخانه هاضم بی‌هوازی به روش خشک، تبدیل پسماند به انرژی در راستای مدیریت توسعه پایدار شهری را، ازجمله مزایای این پروژه برشمرد و گفت: قرار است بعنوان یک نمونه موفق در حوزه فناوری های نوین برای مدیریت مواد فسادپذیر آلی در سراسر کشور در ابعاد 50 تا 60 تن با پیمانکار عقد قرارداد کنیم. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از پروژه شاخص پیرولیز یا تجزیه حرارتی نام برد و گفت: با بخش خصوصی قراردادی منعقد کرده‌ایم تا مواد غیر آلی به سوخت تبدیل شود. اکنون در مرحله آزمایشی، ۱۰تن از زباله‌های غیر بازیافتی با استفاده از تکنولوژی حرارتی به سوخت تبدیل می‌شود.

 او با اشاره به هزینه سنگین استفاده از تکنولوژی‌های پسماند، یادآور شد: به طور مثال سیستم هاضم بی هوازی پسماند حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، لذا اجرای چنین پروژه‌هایی هرگز در قالب بودجه‌های شهرداری ممکن نیست و باید سرمایه گذار و بخش خصوصی وارد شود. وی با اذعان به اینکه تبدیل سالانه ۳۵۰۰ تن زباله غیربازیافتی به سوخت، علاوه بر جلوگیری از دفن، دارای اهمیت در حفظ محیط زیست است، اعلام کرد: تمام اقدامات تبدیل ضایعات پسماند به سوخت انجام شده و در مرحله تست سرد قرار دارد و پس از آزمایش نهایی در اوایل آبان‌ماه، سوخت پیرولیزی تولید خواهد شد که گام مؤثری در امحای مواد غیربازیافتی و غیرآلی است. همچنین، ایجاد واحد سوخت پیرولیز در اواخر ۱۴۰۰ آغاز و امسال زیرساخت و تهیه تجهیزات فراهم شده است. غلامرضا ساکتی با بیان اینکه دو خط تولیدی پیرولیز جدا از یکدیگر است، توضیح داد: با استفاده از حرارت، مواد بازیافتی به سوخت تبدیل می‌شود که قابلیت صادرات نیز دارد. همچنین، بهره‌برداری نهایی این پروژه در پاییز انجام می‌شود و پس از طراحی‌های اولیه، پروژه به فاز ۳۰۰تن می‌رسد که با احداث آن دیگر دفن پسماند نخواهیم داشت.

 

انتقال روزانه ۹۰۰ تن پسماند به کارخانه

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از انتقال روزانه 900تن پسماند در شهر اصفهان به کارخانه کود آلی خبرداد و افزود: 40مترمکعب شیرابه از ورود به کارخانه تا انتقال نهایی وجود دارد که بخشی تبخیر می شود و بخشی در فرایند تبدیل به مواد آلی و تصفیه در چرخه پساب مصرف می شود. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با اجرای مدیریت شیرابه برای نخستین بار، تمامی بخش‌های کارخانه کانال‌کشی شد تا شیرابه‌ها به لاگن‌های تبخیری منتقل شود، بنابراین، در حال حاضر دفن شیرابه نداریم و به روش تبخیری عمل می‌کنیم که این اقدام دستاورد بسیار مهمی در زمینه جلوگیری از آلودگی منابع آبی و خاک به‌شمار می‌رود. وی با بیان مشکلاتی در این زمینه، به شهروندان توصیه کرد در تولید پسماند شهری، به کنترل موارد بهداشتی و زیست محیطی در مبدا توجه نمایند. وی از انتقال روزانه ۳۵۰۰ تن نخاله‌های ساختمانی به سایت گردنه زینل خبرداد و گفت: راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت پسماندهای ساختمانی و احداث مجموعه مدیریت پسماند ساختمانی از جمله پروژه‌های شاخص است که این سامانه یکپارچه هوشمند، مدیریت و کنترل پسماند ساختمانی را از مبدا تا مقصد دنبال می کند.

وی با گلایه از شهروندان برای عدم تفکیک پسماندها در مبدأ و عدم تحویل به ایستگاه های شهرداری، تفکیک پسماند در مقصد را یکی از چالش‌های این مجموعه عنوان کرد و گفت: تحویل پسماند به دوره گردها نیز مشکلات و آسیب هایی را به شهر تحمیل کرده است که در این زمینه، اقدامات فرهنگی و آموزشی بر تفکیک از مبدا متمرکز شده است تا روند جداسازی پسماند خشک از مبدا و تحویل صحیح آن را به شهروندان آموزش دهیم. به گفته مدیرعامل سازمان پسماند، طراحی اپلیکیشنی با محوریت تفکیک از مبدأ انجام شده که فاز اول آن بزودی ارائه می‌شود؛ بر این اساس، نظرسنجی از شهروندان درباره روند تحویل پسماند خشک انجام می‌شود تا جزئیات این فرآیند روشن و اصلاحات لازم اعمال شود. او از راه اندازی 8 ایستگاه دریافت پسماند خشک در شهر اصفهان خبرداد و گفت: تعداد ایستگاه‌های ثابت و سیار به ۸۰ ایستگاه خواهد رسید، همچنین با 2هزار مجتمع تجاری و مسکونی در شهر برای تحویل پسماند خشک، قراردادهایی همراه با مشوق هایی منعقد شده است. چنانچه، بیمه یک میلیاردو 200میلیون تومانی آتش سوزی منازل و مجتمع های مسکونی، از مشوق های موردنظر است.

مدیرعامل سازمان پسماند با عنایت به اینکه پروژه های مدیریت پسماند  متناسب با شرایط اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تعریف می شود، گفت: بهره‌مندی از پروژه‌های دانش‌بنیان براساس مطالعات جهانی  در دستور کار سازمان قرار دارد و در شهر اصفهان بعنوان پیشتاز در اجرای قانون پسماند، این شاخصه‌ها در نظر گرفته شده است. او از تعاملاتی با نهادهای مختلف با هدف آموزش شهروندی و دانش آموزان صحبت کرد و افزود: در منطقه 6شهرداری،  موزه علوم و فنون به منظور آموزش دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است. این مرکز، مسئول آموزش تخصصی به دانش آموزان در زمینه مدیریت پسماند است و سالانه ۳۰ هزار دانش‌آموز از این موزه بازدید می‌کنند؛ این نمایشگاه کاملاً هوشمند و بصورت مولتی مدیا است و آموزش کامل مدیریت پسماند در قالب فیلم عرضه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی دو رکن اساسی برای تحول در مسائل زیست‌محیطی است، گفت: هفدهم مهرماه همزمان با روز کودک و محیط زیست، محصولات دیجیتال و کتاب‌های دیجیتالی متناسب با موضوع آموزش در سازمان رونمایی خواهد شد. همچنین، پویش «مدیر شو» شامل مجموعه پوسترهایی در رابطه با کاهش و تفکیک پسماند طراحی شده و آماده توزیع است.