درختان برگ سوزنی کنار هم ردیف ایستاده اند. سربالایی آسفالته را که رد کنید، به یک در بزرگ می رسید با اتاق نگهبانی. ورود و خروج ها بدون دلیل نباید باشد. نگهبان می پرسد کجا می روید؟ که جواب می شنود: نشست خبری!. بدون ماشین رفتن در این شرکت، نیازمند یک جفت کفش ورزشی مناسب و همت عالی است، چراکه اینجا بسیار عریض و طویل است. در مسیر تردد کمتر ارباب رجوعی را می بینید که برای دریافت خدمات به اینجا آمده باشد. راهروها و اتاق های این دستگاه خدمت رسان از حجم بالای مراجعه کنندگان خالی و سامانه 1522 دلیل اصلی این خلوتی است. اینجا شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان است.

مدیر روابط عمومی در راس امور
برای کسب اطلاع از شرایط آب شرب شهری اگر به نشست مدیرعامل نرسیده باشید؛ باید با مدیرروابط عمومی آبفا صحبت کنید. سید اکبر بنی طبا در قامت مدیر روابط عمومی، سخنگوی آبفا و فرد مورد اعتماد هاشم امینی، مدیرعامل شرکت به تمام مسائل اشراف داشته و در مورد آن ها با تسلط صحبت می کند. بنی طبا چندی پیش با عنوان سخنگوی آب و فاضلاب استان اصفهان خبر جیره بندی آب را تکذیب کرد و به تازگی با عنوان مدیری روابط عمومی و آموزش همگانی هر گونه خبری مبنی بر جیره بندی آب در استان اصفهان را نادرست دانسته و می گوید: شرکت آبفا استان اصفهان هیچگاه ، هیچگونه برنامه ایی برای جیره بندی آب شرب نداشته و ندارد و در این راستا آبفا استان هر گونه خبری مبنی بر جیره بندی آب شرب را تکذیب می نماید.
سید اکبر بنی طبا با بیان اینکه مردم هیچگونه نگرانی بابت جیره بندی آب شرب نداشته باشند اعلام کرد: شرکت آبفا استان اصفهان همانگونه که در سه ماهه ابتدای سال جاری با توجه به محدودیت منابع شدید آبی توانست آب شرب مردم را تامین کند مطمئنا در ماه های باقی مانده از فصل گرم سال هم مردم شاهد جیره بندی آب نخواهند بود .
وی افزود: در حال حاضربا روند تامین منابع آب شرب که از سوی مسئوالان امر صورت گرفته و نیز از سوی دیگر با همکاری خوب مردم در مصرف بهینه آب شرب ،شرکت آبفا همچنان موفق به تامین آب شرب پایدار مردم در استان اصفهان است و از مردم می خواهیم اخباری پیرامون جیره بندی آب شرب را جدی نگیرند .
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان این‌که وزیر نیرو هم جیره‌بندی آب در استان اصفهان را خط قرمز اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: مسئولین وزارت نیرو و مدیریت عالی استان تلاش خویش را معطوف به مدیریت توأمان عرضه و تقاضا داشته تا کمترین آسیب ناشی از کمبود آب را برای مشترکین داشته باشیم. وی با بیان این‌که بنده لحظه‌ به ‌لحظه اتفاقات آب در اصفهان را به رسانه‌ها گزارش می‌دهم، ادامه داد: طبیعتاً جیره‌بندی در کیفیت و کمیت آب مؤثر خواهد بود؛ در حال حاضر وضعیت آب استان اصفهان به مرحله‌ای نرسیده که نیاز به جیره‌بندی آب وجود داشته باشد.
مدیر روابط عمومی شرکت آبفا استان با تاکید بر اعتمادسازی مردم از سوی رسانه ها، گفت: دو خط قرمز درشرکت آبفا استان داریم؛ یکی کیفیت آب است و تاکید می کنیم که هیچ مشکلی از لحاظ کیفیت وجود ندارد و تغییر ذائقه مردم بخاطر استفاده از منابع آب جدید و محلی طبیعی است؛ دومین خط قرمز هم جیره بندی آب اصفهان است که تمام تلاش مدیریت شرکت مبنی بر افزایش ظرفیت منابع آب بوده است و بحث جیره بندی اصلا مطرح نیست.

تغییر الگوی مصرف
یکی از مشکلات آبفا، الگوی نامناسب مصرف در بین مشترکین است که با برگزاری دوره های مختلف برای شهروندان پرمصرف؛ تلاش کرده اند این معضل اساسی را تا حدی برطرف کنند. بنی طبا دراین باره به نوسان گفت: با دعوت از مشترکین پرمصرف در غالب گروه های 50 تا 200 نفره، آن ها را از وضعیت منابع آب و محدودیت های تامین آب مطلع می کنیم و راهکارهای صرفه جویی و طریقه درست مصرف کردن را آموزش می دهیم. میزان استقبال از این نشست ها بسیار خوب بوده و سبب شده جمعیت 85 درصدی قرار گرفته در الگوی مصرف با 5 درصد رشد مواجه شود. یعنی الان 90 درصد مشترکین ما طبق الگوی مصرف مد نظر آبفا، آب مصرف می کنند. وی الگوی مصرف را 20 مترمکعب آب در ماه به ازای هر خانواده عنوان کرده و افزود: با این حال با توجه به تغییر شرایط اقلیمی استان اصفهان در صدد هستیم الگوی مصرف را به حدود 15متر مکعب در ماه برای هر خانواده برسانیم.

دریافت خدمات الکترونیکی
مدیر روابط عمومی شرکت آبفا استان دلیل کاهش مراجعه کننده به این شرکت را ارائه خدمات الکترونیکی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مشترکین به صورت الکترونیکی و از طریقه سامانه 1522 خدمات دریافت می کنند و در طول این مسیر یک تا دوبار مجبورند که به شرکت مراجعه کنند. درخواست اشتراک، اعلام افت فشار، قطعی آب و مسائل مرتبط با آب از طریق همین سامانه انجام می شود و در ابتدای امر نیازی به حضور فیزیکی نیست.

کاهش مصرف
رئیس جمهور به تازگی دستگاه های اجرایی را مکلف به کاهش 20 درصدی مصرف آب و برق کرده است و به گفته بنی طبا این دستور اجرایی شده و تلاش می شود کاهش سی درصدی رقم بخورد. به همین خاطر آبفا استان از سازمان های مردم نهاد به عنوان کشتی نجات از این بحران یاد کرده و به همراهی آن ها و کارمندان دستگاه های اجرایی قصد دارد مصرف آب شرب را کاهش دهد.

فقط جریمه می کنیم
سخنگوی آبفا در پاسخ به این پرسش که با پرمصرف ها چه برخوردی می شود اظهار داشت: قطع انشعاب به دلیل مصرف بیشتر از الگو را نداریم و عموما مشترکین پرمصرف مشمول افزایش تعرفه می شوند. ما تقریبا کمتر از 50 درصد هزینه تامین آب شرب را از مشترکین دریافت می کنیم و پرمصرف ها باید قیمت واقعی آن را پرداخت کنند. از سوی دیگر برای کاهش مصرف این عده از مشترکین، از گروه های مروجین آبفا برای تغییر الگوی مصرف آنها کمک می گیریم و بعضا به صورت موقت حج ورودی انشعاب آب شان را کم می کنیم.

استفاده از آب شرب در ساخت و ساز ممنوع
به گفته وی به دلیل شرایط اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی و وضعیت موجود آب، ساخت و ساز با آب شهری ممنوع و سازندگان باید برای تامین آب مورد نیاز از تانکر های حمل آب استفاده کنند. اگر بساز و بفروش ها و سازندگان مسکن از آب شرب برای ساخت و ساز استفاده کنند با آن ها برخورد قانونی خواهد شد.

فروش دستگاه های کاهنده بر اساس قانون
مدیر روابط عمومی شرکت آبفا استان به آگهی اخیر این شرکت برای فروش شیرآلات کاهنده مصرف اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون و مقررات مدیریت مصرف بهینه آب با آبفا بوده و می تواند نسبت به درخواست مشترکین برای خرید شیرآلات کاهنده اقدام کند که آبفا اصفهان در این زمینه در کشور مبتکر بوده و از مشترکین خواسته تا با ثبت سفارش در سامانه 1522 برای خرید این شیر آلات اقدام نمایند. بعد از ثبت درخواست، ظرف دو تا سه روز شیرآلات کاهنده درب منزل به آن ها تحویل و هزینه آن به صورت اقساط دوازده ماهه از طریق قبوض آن ها کسر می شود.
جدای از اینکه هنوز نمی دانم آبیاری فضای سبز شرکت آبفا استان اصفهان با چه آبی صورت می گیرد، امیدوارم با سیاست های تشویقی هرچه زود تر شاهد کاهش الگوی مصرف و رسیدن به سرانه جهانی مصرف آب به ازای هر نفر باشیم.

سمیه مسرور/ نوسان