پردیس سینمایی سیتی سنتر، سینما ساحل و پردیس سینمایی چهارباغ، طبق آخرین اخبار، میزبان اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره هستند. یک ماه به برگزاری جشنواره مانده، پردیس سیتی سنتر آماده این میزبانی است اما سینما ساحل هنوز افتتاح نشده و جلوی پردیس سینمایی چهارباغ، گودالی حفر‌شده که آن را تا حدی به «چال باغ» تبدیل کرده است. شهردار اصفهان تأکید کرده که اگر كه ستاره‌های دنباله‌دار اجازه دهند، رؤیای چهارباغ محقق می‌شود و تحقق این رؤیا را نیز، نیازمند زمینه‌سازی‌های فرهنگی و توجیه برخی افراد ازجمله رسانه‌ها دانسته است. "نوسان" در گزارش پیش رو نگاهی به وضعیت سینماهای میزبان این دوره از جشنواره داشته و فرصت و تهدیدهای موجود در زیرساخت‌های جشنواره سی و یکم را بررسی کرده است:

سینما ساحل
هر اهل خبری که این روزها به میدان انقلاب، بر کرانه آن رود خشک برود و از لای گونی‌هایی که سیمای سینما ساحل را پوشانده، سری به داخل فروکند، متوجه تکمیل تقریبی پروژه بازسازی این سینما خواهد شد. صدای چکشی که باوجود تاریک شدن هوا هنوز از زیر یکی از ورودی‌های نیمه‌باز سینما شنیده می‌شود اما به زبان بی‌زبانی می‌گوید که این ساحل، هنوز جای کار دارد.
فروردین‌ماه سال جاری، یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری از افتتاح پردیس سینمایی ساحل هم‌زمان با عید سعید فطر خبر داده بود و بعد از طی این تاریخ، مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان زمان بهره‌برداری از این سینما را ابتدای مردادماه اعلام کرد. 16 تیر اما ، قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در برنامه «رادیو سلام اصفهان» گفت: «در نظر داریم ساخت پردیس سینمایی ساحل در میدان انقلاب را که از آذرماه سال گذشته آغازشده، تا پایان مردادماه سال جاری به اتمام برسانیم.» و مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری، چهارم مردادماه، در تازه‌ترین اظهارات خود پیرامون زمان افتتاح این سینما اعلام کرد: «کار بازسازی سینما ساحل نسبتاً به اتمام رسیده و تنها بخشی از خرده‌کاری‌های آن باقی‌مانده است. این پردیس سینمایی تا زمان برگزاری جشنواره کودک آماده افتتاح می‌شود.»
بر اساس این گفته‌ها، تکلیف سینمای تازه‌سازی که قرار است با سه سالن، میزبان اکران فیلم‌های جشنواره باشد، چند صباحی مانده به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان روشن می‌شود و در این صورت فیلم‌های جشنواره سی و یکم، آغازگر نخستین اکران‌های این سینما خواهند بود.

پردیس سینمایی چهارباغ
هرچند با اجرای طرح «پیاده راه‌سازی چهارباغ » در فضای بیرونی پردیس سینمایی چهارباغ وضعیت نابسامانی به وجود آمده؛ اما تردیدی نیست که این پردیس، از درون، توانایی و آمادگی کامل برای میزبانی از فیلم‌های جشنواره را دارد.
در خصوص زمان تکمیل پروژه پیاده راه سازی چهارباغ، مهین شکرانی، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان اردیبهشت‌ماه سال جاری در گفتگو با ایمنا گفته است: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عملیات اجرایی تکمیل پیاده راه‌سازی ضلع غربی چهارباغ عباسی که از ۲۲ اردیبهشت‌ماه آغازشده تا پایان مهرماه سال جاری به اتمام می‌رسد. قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز 17 تیرماه در برنامه تلویزیونی «باهمستان» اعلام کرده: تا سه ماه آینده تمام طول مسیر چهارباغ به پیاده راه تبدیل می‌شود.» او از مردم ایران دعوت کرده «سه ماه آینده» به اصفهان بیایند؛ چهارباغ را ببینند و از فضای موزه وار آن بهره ببرند.
گمان نمی‌رود هیچ‌کس، چه آن مغازه‌دارانی که اجرای پروژه چهارباغ، کاسبی‌شان را کساد کرده؛ چه عابرانی که کفش‌های خاکی و تنگی معابر، چهارباغ گردی‌شان را ناگوار ساخته و چه حتی آن‌ها که نگران برگزاری جشنواره و کارناوال‌های آن در این محدوده هستند، دوست داشته باشند که چهارباغ، این یادگار عهد صفوی، عجولانه بازسازی شود. اهمیت این امر را از تذکری که شیرین طغیانی، عضو شورای شهر اصفهان 31 تیرماه در صحن علنی شورا با اشاره به روند اجرای طرح پیاده راه‌سازی چهارباغ بیان کرده، می‌توان دریافت. او دراین‌باره اظهار کرده است: این پروژه با توجه به هزینه‌های سنگین مالی، اجتماعی و کالبدی‌ای که دارد، به‌شدت نیازمند نظارت است و باید آقای شهردار به‌صورت ویژه به آن ورود پیدا کنند. جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اگرچه برای اصفهان اهمیت بسیاری دارد اما شاید تعجیلی که در چهارباغ برای آن ایجاد کرده‌ایم موجب کاهش کیفیت اجراشده باشد. البته چهارباغ و کیفیت اجرای آن اهمیت بیشتری دارد و لازم است آقای شهردار به این مسئله ورود پیدا کنند و با ورود به‌موقع شورای شهر جلوی برخی از مسائل گرفته شود.
شهردار اصفهان نیز پس از شنیدن این اظهارات و طی بازدیدی که بامداد یکی از روزهای هفته گذشته، از روند و مراحل پیاده راه کردن چهارباغ داشت، تأکید کرد: در صورت حركت بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده، پیاده راه چهارباغ تا پایان مرداد به پایان می‌رسد و به‌گونه‌ای آماده می‌شود كه امكان بهره‌برداری از دو سمت پیاده‌رو وجود داشته باشد.
نوروزی، تهدیدی که متوجه چهارباغ است را نیز این‌گونه پاسخ داد: رؤیای ما برای احیای چهارباغ، اگر كه ستاره‌های دنباله‌دار اجازه دهند، تحقق پیدا می‌كند. تحقق این رؤیا نیازمند زمینه‌سازی‌های فرهنگی لازم و توجیه برخی افراد ازجمله رسانه‌ها است. تحقق رؤیای چهارباغ ظرفیت‌سازی بالایی را می‌طلبد كه ما در شهرداری به دنبال این ظرفیت‌سازی هستیم.

پردیس سینمایی سیتی سنتر
یک ماه به برگزاری ابر رویداد فرهنگی نصف جهان مانده و در حال حاضر، تنها پردیس سینمایی سیتی سنتر است که از همه جهت آمادگی لازم برای میزبانی این مهمانی بین‌المللی را دارد. پردیسی که پنج سالن از هشت سالن آن آماده بهره‌برداری شده و از ابتدای تیرماه اکران تابستانه خود را هم آغاز کرده است.
دوراندیشی مجموعه اصفهان سیتی‌سنتر برای ورود به عرصه فرهنگی و ساخت سالن‌های سینمایی با ظرفیت‌ 265، 333، 217، 84، 98، 36، 70 و 24 نفره در این آشفته‌بازار چهارباغ، به داد جشنواره سی و یکم رسید تا جایی که علیرضا رضاداد، مشاور عالی سازمان سینمایی و دبیر سی و یکمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در بازدید از پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان تأکید کرد، یکی از ویژگی‌های این پردیس غلبه وجه فرهنگی، گردشگری و هنری آن بر جنبه‌های تجاری و اقتصادی است.
از مجموع هشت سالن این مجموعه، پنج سالن در تاریخ یکم تیرماه افتتاح‌شده و اکران‌های تابستانه خود را هم آغاز کرده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که این مرکز تفریحی تجاری فرهنگی قرار است به‌عنوان کاخ جشنواره بین‌المللی فیلم کودک در دوره سی و یکم معرفی شود. باید گفت، این انتخاب و هر تصمیم دیگری که به برداشتن بار جشنواره از دوش چهارباغ منجر شود، پسندیده است.
سوای نجات چهارباغ، تصمیم به مشارکت با بخش خصوصی در اجرای چنین رویدادهایی، توسعه فرهنگ و هنر شهر را هم یک گام به جلو خواهد ‌برد تا حدی که می‌توان در آینده‌ای نزدیک به مزایای واگذاری اجرای جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به بخش خصوصی حرفه‌ای نیز اندیشید. تصویب طرح توسعه صنعت سینمای اصفهان در جلسه بیست و ششم شورای شهر به‌منظور تبدیل این شهر به یکی از قطب‌های فیلم‌سازی کشور و جذب سرمایه‌گذاران برای تولید آثار مربوط به ژانرهای مختلف سینما با ده رأی موافق، نمایانگر این است که شورا نیز تعامل سازنده با فعالان سینمایی و بخش خصوصی توانمند شهر را یکی از راه‌حل‌های مناسب برای توسعه صنعت سینما در اصفهان قلمداد می‌کند.
فرصت‌ها و تهدیدها، همیشه و پیش از برگزاری هر رویدادی، رخ می‌نمایند و شیوه برخورد مجریان با این دو مقوله است که میزان کیفیت برنامه‌ها را تعیین می‌کند.

سمیرا قاسمی/ هفته نامه نوسان