لاشه گوسفند 16 هزار دینار
به هر ترتیب لاشه گوشت گوسفند در شهر سلیمانیه عراق کیلویی ۱۶ هزار دینار معادل حدود ۱۲۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شود همچنین در جنوب نزدیک مرز کویت هم این گوشت، قیمت‌گذاری می‌شود و این قیمت‌ها موجب اثرگذاری بر روی فروش داخل می‌شود. این‌گونه که سیاست گذاران اطلاع‌رسانی کردند قرار است صف‌های طولانی خرید گوشت پایان پیدا کند. این سیاست با افزایش عرضه گوشت وارداتی و واردات گوسفند زنده خواهد بود.
گوشت در برخی از مناطق 135 هزار تومان
فعالان بازار گوشت از این‌که بازار بی‌رمق شده است و همه دنبال گوشت تنظیم بازاری هستند، می‌گویند: وقتی در کشورمان کمبود گوشت وجود دارد چرا اجازه می‌دهند دام زنده از کشور خارج شود. اگر جلوی خروج دام زنده گرفته شود بازار با رشد قیمت‌ها روبه‌رو نمی‌شود. در حالیکه در مناطق مرکزی پایتخت قیمت گوشت به کیلویی 95 هزار تومان رسیده است در برخی از مناطق با قیمت بین 120 تا 135 هزار تومان به فروش می‌رسد.


گوشت بیشتر وارد کردیم
از طرفی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما درباره وضعیت گوشت قرمز، گفت: در ۱۰ ماه امسال واردات گوشت گرم، ۲۰ درصد از ۱۲ ماهه پارسال بیشتر بود و تا پایان سال این رقم به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد رسید.


دام مولد 3 برابر قیمت می‌خورد
وی اضافه کرد: اکنون حدود ۱۰ هزار تن گوشت در بندر داریم اما به علت این‌که بانک مرکزی نتوانست پول جابه‌جا کند، ترخیص نشد. علی اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی هم عنوان کرده است: دام مولد سه برابر قیمت بازار از دامدار خریداری و از کشور قاچاق می‌شود.

 

بــرش
صف تنظیم بازار را کم می‌کنیم

حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: طی برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار شده هفته‌ای 50 هزار رأس گوسفند زنده وارد شود و به‌زودی با عرضه گوشت آنها به‌ قیمت 40 هزار تومان، شاهد ارزانی گوشت قرمز در بازار خواهیم بود و با افزایش عرضه درصددیم تا مردم کمتر در صف‌های عرضه گوشت تنظیم بازاری بمانند. وی افزود: در هفته‌های اخیر شوک قیمتی به‌دلایل مختلف در بازار گوشت قرمز ایجاد شد. از جمله دلایل اختلاف نرخ ارز و تشدید قاچاق دام زنده بود. ورناصری ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو گوشت گوساله منجمد به ‌قیمت 29 هزار تومان عرضه می‌شود و گوشت گوسفند تازه وارداتی نیز کیلویی 40 هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سازمان میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. وی اظهار کرد: سازمان تعزیرات حکومتی و غیره باید نسبت به وضعیت قیمت و بازار گوشت قرمز تولید داخل نظارت بیشتری داشته باشند و با متخلفانی که باعث دست به دست شدن گوشت قرمز و افزایش قیمت آن می‌شوند برخورد کنند.