انبوه پوستر دیواری

شاید بتوان عرضه انبوه پوسترهای دیواری به‌جای کاغذ دیواری توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی در این دور از نمایشگاه میدکس را یکی از ویژگی‌های مهم و بارز این دور دانست. تاجایی که به جرات می‌توان گفت حدود از نوددرصد شرکت‌های تولیدکننده به جای کاغذ دیواری سعی کرده بودند پوسترهای دیواری باطرح‌ها و رنگ‌های جذاب، شاد و دلنواز مختص هر سلیقه و گروه سنی را عرضه کنند؛ و کمتر می‌شد در این نمایشگاه سراغ کاغذهای دیواری را گرفت. جالب اینکه بنظر می‌رسید بیشتر شرکت‌های تولیدکننده کاغذدیواری، آلبوم‌های سال‌های گذشته‌شان را عرضه می‌کردند و اگر سراغ طرح‌های تازه را می‌گرفتید به شما پوستر دیواری نشان می‌دادند.

البته به‌نظر می‌رسید برای عرضه پوستر دیواری به‌جای کاغد دیواری در این نمایشگاه دلایل گوناگونی وجود داشته است. همچنین که مسئول یکی از شرکت‌های بزرگ تولید پوستر دیواری دلیل اینکار را عرضه به روز و آخرین مدل محصولات تولید شده که به‌زودی در بازار باید منتظر آن باشیم دانست و گفت: پوسترهای دیواری از جمله‌ کارهای به‌ روزی هستند که از این پس در بیشتر مغازه‌های سطح شهر به‌جای کاغذ دیواری عرضه خواهند شد. یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نیز دلیل این نوع عرضه را محوریت نمایشگاه امسال که طرح و چاپ بود دانست گفت: به این دلیل نه تنها پوسترهای دیواری که حتی پارچه‌های رو مبلی و پرده‌ای با طرح‌ها و نقش‌های عکس مانند عرضه می‌شود.

البته اینطور که یکی از صاحب‌نظران به خبرنگار "نوسان" گفت: سهولت چاپ پوستر دیواری، روی کاغذ، عامل این است و ظاهرا آسان‌تر و کم ‌هزینه‌تر از تولید کاغذ دیواری است از این‌رو در شرایط اقتصادی کنونی تولید این محصول به‌صرفه‌تر کاغذ دیورای است.

همه سالن از همه‌رنگ

یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه امسال عدم تفکیک غرفه بر حسب کالایی که عرضه شده توسط شرکت‌کنندگان بود. یعنی خلاف سال‌های گذشته که شرکت‌های تولید کاغذ دیواری در یک سالن،تولید محصولات چوبی و پوششی در سالن دیگر و تولید پرده سالن مجزای خود را داشتند در این نمایشگاه در تمام سالن‌ها انواع محصولات را می‌توانستید مشاهده کنید. این موضوع از یک سو نقطه قوت نمایشگاه محسوب می‌شد؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها که هم‌زمان چند محصول گوناگون از موکت، کاغددیواری، انواع کف‌پوش را تولید می‌کردند همگی می‌توانستند در یک غرفه و یک سالن حضور پیدا کنند و نیازی به داشتن چند غرفه در چند سالن مجزا نبود. همچنین بازدیدکنندگان نیز برای پیدا کردن محصول مورد نیاز خود ناچار به بازدید از تمام سالن‌ها می‌شدند.

اما ازسوی دیگر این موضوع موجب سردرگمی بازدیدکنندگان نیز می‌شد اگر بازدیدکننده‌ای دنبال محصول خاصی بود ناچار باید تمام سالن‌ها را بازدید کند؛ و البته کمی از وقت خود را برای این مسئله کنار بگذارد. به‌نظر می‌آید این مسئله یکی از نقاط ضعف این دور از نمایشگاه بود؛ تاجایی که بیشتر بازدیدکنندگان از آن به‌عنوان نقطه ضعف این دور از نمایشگاه در فرم‌های نظر سنجی یاد کردند. موضوعی که باید برای برگزاری دور دیگر نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد.

نبود شرکت‌های خارجی

یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه امسال حضور فعال و پررنگ تولیدکنندگان داخلی بود تا جایی که به جرات می‌توان گفت هیچ خبری از شرکت‌های خارجی تولیدکننده دکوراسیون داخلی نبود. این موضوع از یک سو نقطه مثبت این نمایشگاه محسوب می‌شد. زیرا بازدیدکنندگان که مصرف‌کنندگان نهایی در میان آنها بسیار دیده می‌شد می‌توانستند با خیال راحت‌تری محصولات تولید داخل را انتخاب کنند؛ در نگاه اول حمایتی بود از تولید ملی.

اما فراموش نکنیم، وقتی از یک نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی صحبت می‌کنیم، در درجه نخست، محل تبادل ایده و نظر میان شرکت‌های تولیدکننده و تجار است. ازاین‌رو حضور شرکت‌های خارجی موجب می‌شود، تولیدکننده داخلی با آخرین محصولات روز دنیا آشنا شود، خود را در رقابتی پایا درنظر بگیرد و هم اینکه شرکت‌های خارجی با آخرین دستاوردهای ما آشنا شوند و بتوانند راحت‌تر با ما تبادل تجاری انجام دهند. البته با توجه به وجود تحریم‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی عدم حضور این شرکت‌ها در این دور از نمایشگاه امری طبیعی محسوب می‌شود.

ضعف اطلاع‌رسانی

اما یکی از نقاط ضعف این نمایشگاه، ضعف اطلاع‌رسانی آن بود. متاسفانه هیچ فرد آگاهی وجود نداشت تا بازدیدکنندگان را به سمت غرفه‌های مورد نظر راهنمایی کند. همچنین اتاقی که مخصوص اطلاع‌رسانی، ویژه خبرنگاران و مسئول برپایی نمایشگاه در درون نمایشگاه درنظر گرفته شده بود خالی و نحوه پاسخگویی به بازدیدکنندگان بسیار ضعیف بود. تاجایی که بسیاری از غرفه‌های مورد نظر را به راحتی نمی‌توانستیم پیدا کنیم. این موضوع به‌خصوص با توجه به عدم تفکیک محصولات، در برخی سالن ها، بسیار بیشتر احساس می‌شد و کار را دشوارتر می‌کرد.

همه جا از همه رنگ

وجود همه مدل کالای وابسته به دکوراسیون داخلی و خانه از جمله، عرضه اجاق گازهای صنعتی تا قابلمه‌های چدن و زودپز و همچنین آینه و کنسول از جمله موارد دیگری بود که موجب افت کیفیت این نمایشگاه شده بود. شاید در نگاه اول آن هم از دید مصرف‌کننده نهایی، یکی از نقاط مثبت نمایشگاه محسوب می‌شد؛ اما از دید تخصصی و نگاه تجاری که با هدف به این نمایشگاه‌ آمده است این مورد از نقاط ضعف این نمایشگاه محسوب می‌شود.

زمانیکه از یک نمایشگاه تخصصی صحبت می‌کنیم، انتظار عرضه یک محصول خاص توسط شرکت‌های فراوان را داریم. جالب است بدانید نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای صنعتی بسیار ریزتر از آنچه در ایران برپا می‌شود، برگزار می‌شود. به‌عنوان مثال، تنها نمایشگاه تخصصی مخصوص پرده برگزار می‌شود و در آن انواع تولیدکنندگان پرده از سرتاسر جهان شرکت می‌کنند. حتی گاهی شرکت‌های داخلی آن کشور نیز حضور کم‌رنگ‌تری نسبت به شرکت‌های خارجی دارند و این فرصت را به خود می‌دهند تا نظاره گر تولید محصولات کشورهای دیگر و گرفتن ایده از آنها باشند.

همچنین بازدیدکنندگان آنها نیز بیشتر تجار و واسطه‌گران هستند و کم‌تر شاهد حضور بازدیدکننده نهایی هستیم.

نگاه آخر

به‌نظر می‌رسد نقاظ ضعف این دور از نمایشگاه میدکس نسبت به سایر ادوار آن بیشتر از نقاط قوت آن بود. اینطور که برخی از صاحب‌نظران نیز به خبرنگار "نوسان" گفته‌اند یکی از ضعیف‌ترین ادوار آن بوده است. ازسوی دیگر نیز برای رسیدن به یک نمایشگاه تخصصی و با کیفیت که در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد راه زیادی را باید طی کرد. ابتدا باید نقاط ضعف‌مان را شناسایی و آنها را رفع کنیم. عدم پاسخگویی درست، عدم ارائه محصولات به‌روز، عدم تفکیک موضوعی و عرضه نامرتب محصولات، از جمله نقاط ضعف نمایشگاه امسال بود که به امیدخدا باید در نمایشگاه‌های دیگر آن را رفع کرد.