همزمان با خروج امریکا از برجام اخبار تأیید نشده‌ای درباره خروج دو برند کره‌ای سامسونگ و ال جی که سهم بالایی دربازار لوازم خانگی ایران به خصوص صوتی و تصویری و یخچال و فریزر دارند، منتشر شد. طبق این اخبار افت فروش لوازم خانگی در بازار ایران به دلیل افزایش قیمت‌ها و محدودیت‌های تحریم (در ورود قطعات) به عنوان مهمترین دلایل خروج این برندها اعلام شده بود، اما با افزایش تعداد این خبرها در رسانه‌ها داخلی هر دو شرکت در اطلاعیه‌هایی رسمی ضمن تکذیب خبر خروج از ایران اعلام کردند که به کار خود ادامه خواهند داد.
روزگذشته نیز مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی از ایران نمی‌روند، گفت: هم‌اکنون قطعات و مواد اولیه یخچال، فریزر و ماشین لباسشویی این شرکت‌ها بارگیری شده است.
براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس هاشمی اظهار کرد: خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی (در ایران) هم‌اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند. وی با بیان اینکه تولید محصولات سامسونگ و ال‌جی در ایران ادامه دارد، افزود: معمولاً ماه فروردین و گاهاً تا نیمه اردیبهشت برنامه‌های آموزش، تعمیر و نگهداری خطوط در کارخانه‌های صنعتی انجام می‌شود. در حال حاضر تولید ادامه دارد و طبق روال همیشگی قطعات و مواد اولیه جدید در راه ایران است.
مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی در ایران خط تولید دارند، تصریح کرد: در آغاز ورود این شرکت‌ها به ایران، توسط سرمایه‌گذار ایرانی برای آنها خط تولید ایجاد شد. مواد اولیه وارد شده و محصولات این شرکت‌ها طبق استاندارد جهانی در ایران تولید می‌شوند.
وی تأکید کرد: طبق جلساتی که با مدیران ارشد شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی داشتیم، دو طرف در خصوص شرکت دادن ساپلایرهای ایرانی (تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان قطعات) که برای رشد صنعت کشور بسیار مفید است، به نتایج مثبتی دست پیدا کردند.
با احداث خطوط تولید محصولات این دو برند کره‌ای در کشور در سال‌های اخیر، عمده محصولات تلویزیون، لباسشویی و بخشی از یخچال و فریزر‌ها و برخی دیگر از محصولات در خاک کشور مونتاژ شده که موجب ایجاد اشتغال مستقیم حدوداً پنج هزار نفری شده است.
مسلماً این اتفاق مبارکی است که کالاهایی که به صورت محصول کامل(CBU) وارد کشور می‌شدند در خاک کشور مونتاژ شوند چرا که سبب ایجاد ارزش افزوده بیش‌تر و رشد تولید ناخالص، و از سوی دیگر اشتغالزایی می‌شود.
این روند در خیلی از کشورها از جمله ترکیه، کشور همسایه و رقیب ما در صنعت لوازم خانگی دنبال شد و هم‌اکنون علاوه بر برند‌های شرکت ترکیه‌ای آرچلیک همچون بکو و آلتوس که سهم عمده بازار داخل را در اختیار دارند، سایر برند‌ها مثل بوش، ایندزیت و کندی هوور با سرمایه‌گذاری و احداث خط تولید در ترکیه محصولات خود را تولید و به بازار عرضه کردند.
سهم بندی بازار لوازم خانگی ایران
با وجود بازارگسترده لوازم خانگی که ارزش این بازار درکشور در حدود 17 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، بخش عمده‌ای ازآن دراختیار برندهای خارجی است. البته در سال‌های اخیر به خصوص با تولید برخی از محصولات کره‌ای در ایران کفه ترازوی اشتغالزایی به نفع کشور سنگین‌تر شده است. اما با این حال حدود 70 درصد این بازار بزرگ در دست برندهای خارجی است و داخلی‌ها تنها 30 درصد آن را تصاحب کرده‌اند.
براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی مصرف بازار ایران در لوازم‌ خانگی یخچال، یخچال فریزر و ساید بای ساید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه، لباسشویی یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه، اجاق گاز ۷۰۰ هزار دستگاه، تلویزیون (وسایل صوتی و تصویری) ۲ میلیون دستگاه است. ۱۳ درصد قاچاق کل کشور مربوط به لوازم خانگی است.
همچنین طبق هدف‌گذاری صنعت لوازم‌خانگی تا افق سال ۱۴۰۴ تولید یخچال و فریزر تا پایان سال ۹۶ حدود ‌۲.۷ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹حدود ۳.۲ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴حدود ۴ میلیون دستگاه است. همچنین هدف‌گذاری برای تولید ماشین لباسشویی تا پایان سال ۹۶حدود ۲.۵ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹حدود۳.۲ میلیون دستگاه و تا سال ۱۴۰۴حدود ۴ میلیون دستگاه خواهد بود.