قدرت الله نوروزی با اشاره به حضور خود در اجلاس شهرداران کشورهای عضو همکاری‌های شانگ‌های در شهر چونگ چینگ کشور چین، اظهار کرد: کشورهای عضو این اجلاس از جمله چین، روسیه، پاکستان که عمدتا از آسیای مرکزی روسیه و تعدادی دیگر از کشورها برای توسعه به خصوص در زمینه مباحث اقتصادی در شهر چونگ چینگ کشور چین گرد هم آمده بودند. وی با بیان اینکه در این اجلاس برخی از استانداران و شهرداران از کشورهای عضو حضور داشتند و ایران نیز به عنوان کشور ناظر حضور یافت، افزود: در اجلاس شهرداران کشورهای عضو همکاری‌های شانگ‌های در شهر چونگ چینگ کشور چین به عنوان یکی از سخنرانان اجلاس در خصوص آمادگی شهر اصفهان برای همکاری در زمینه مسایل اقتصادی و مدیریت شهری صحبت کردم.

جاده ابریشم

محور همکاری با چین

وی در مورد همکاری های دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، گفت: پیشینه همکاری ایران و چین به هزاره اول قبل از میلاد مسیح باز می گردد، جاده ابریشم به عنوان نشانه ای از روابط تاریخی بین دو ملت بوده است. روابط دو جانبه همواره چشم انداز روشنی داشته و در زمینه های متفاوت توسعه هایی را برای کشورها به ارمغان آورده است.   

شهردار اصفهان ادامه داد: به ويژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روابط دوستانه به دور تازه ای وارد شده است. علاوه بر تقویت روابط فرهنگی و سیاسی و همکاری های بین المللی، در این دوره روابط تجاری رشد قابل ملاحظه ای داشته است.  وی با بیان اینکه ایران از نظر اقتصادی در چهارراه آسیا واقع شده و از این جهت دارای دو مزیت مهم است، تصریح کرد: ایران دارای موقعیت استراتژیک و جغرافیایی در میان کشورهای منطقه ای است؛ یعنی به عنوان پلی است که کشورهای آفریقایی و اروپایی را به آسیا و کشورهای مستقل مشترک المنافع را به خاورمیانه و ناحیه خلیج فارس ارتباط می دهد. چنین موقعیتی پتانسیل مهمی برای اقتصاد ایران به شمار می رود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: احیاء ماموریت‌‌های خارجی کشورها و شهرهای در امتداد جاده ابریشم به عنوان شبکه ارتباطی تجاری و فرهنگی سه هزار ساله و مهم میان غرب و شرق از جمله موضوعاتی بود که در این اجلاس مطرح شد، همچنین اشتراکات فرهنگی توانمندی‌های متعدد کشورها و شهرهای مسیر، تقویت روابط چند جانبه و توسعه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

وی تصریح کرد: جاده ابریشم یکی از شبکه های ارتباطی و نقل و انتقالی مهم غرب و شرق بوده و دارای قدمتی سه هزار ساله است؛ این جاده یک مسیر تجاری فرهنگی جهت تجارت بوده است که این اجناس توسط کاروان ها حمل و از سوی بازرگانان به فروش می رسیده است.   

شهردار اصفهان افزود: کشورها و شهرهایی که در امتداد این جاده قرار داشتند از نظر مذهبی، زبانی و فرهنگی مورد توجه بودند و نقاط مشترک زیادی داشتند و سابقه درخشان این شهرها از طریق بازرگانان، مسافران، دانشمندان و زائران به دنیا منتقل شده است. همین سابقه، جاده ابریشم را به جاده افسانه ای تبدیل کرده است. البته این جاده قدیمی تا حدودي اهمیت خود را از دست داده بود که خوشبختانه پیشنهاد رئیس جمهور چین در مورد جاده ابریشم تحت عنوان ايجاد یک کمربند مطرح شد تا کشورهای پیرامون جاده ابریشم بتوانند برای توسعه همکاری های همه جانبه تلاش کنند. 

وی ادامه داد: هدف این طرح، احیای مأموریت های تاریخی کشورها و شهرهای در امتداد جاده ابریشم توسط توریست ها است. ایران و چین در امتداد این جاده قرار داشته اند و برخی شهرهای چین و برخی شهرهای ایران از جمله اصفهان از نظر میراث فرهنگی و طبیعی در یونسکو شناخته شده هستند.  

ادامه مذاکرات تراموا

در اصفهان

وی ادامه داد: در مرحله دوم در نمایشگاه شهر چونگ چینگ حضور یافتیم که همزمان با افتتاح این نمایشگاه معاون سابق  نخست وزیر ایتالیا، معاون مجلس مجارستان، رییس شرکت «تی. بیف» و تعداد دیگری از مسئولان سخنرانی کردند. نوروزی با بیان اینکه طی برگزاری اجلاس و نمایشگاه در مجموع ۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان درباره تقویت همکاری‌ها صحبت کردند، گفت: چینی‌ها در این اجلاس ۲۰۰ میلیارد قرارداد امضاء کردند. وی افزود: قبل از برگزاری اجلاس، جلساتی با یکی از شرکت‌های بین‌المللی برای تراموا برگزار کردیم و مقرر شد ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه در سفر آنها به اصفهان انجام شود. همچنین از شرکت مترو، تراموا و اتاق فرمان در این شهر همچنین برخی نقاط مربوط به مدیریت شهری چین بازدید کردیم که امیدواریم در این شرایط موجود بتوانیم برخی مشکلات را با همکاری این کشورها رفع کنیم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مذاکرات خوبی با سفیر ایران در پکن، مسئولان کنسولگری در گوانگجو در خصوص مسایل مختلف از جمله گردشگری انجام شد که امیدواریم شرایط بهتری برای سفر چینی‌ها به اصفهان فراهم شود.