به گزارش «تعادل»، هیات وزیران در خرداد ماه جاری به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا را تصویب کرد.

طبق این آیین‌نامه شرکت‌های نوپا عبارتند از شرکت‌های مورد حمایت هر شرکت خصوصی و تعاونی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که کمتر از سه سال از تاریخ ثبت آن گذشته باشد.

همچنین شرکت‌ها باید از این شرایط برخوردار باشند.

1-حداکثر سرمایه ثبتی شرکت دو میلیارد و پانصد میلیون ( 2.500.000.000) ریال باشد.

٢. درآمد شرکت در سال کمتر از پنج میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵) ریال باشد. این مبلغ در سال ۱۳۹۸ ملاک است و در سال‌های بعد براساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۰) این تصویبنامه تعدیل و اعلام خواهد شد.

3. موسسین و صاحبان سهام شرکت نسبت به توزیع سود اقدام نکنند و با رعایت قانون تجارت به حساب افزایش سرمایه شرکت منظور کنند و دریافتی ماهانه آنها از سه برابر حداقل حقوق و دستمزد سالانه کارگران مشمول قانون کار بیشتر نباشد.

۴- مشخصات شرکت در سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران موضوع ماده (۱۱) این تصویب نامه ثبت شده باشد.

همچنین به موجب ماده 2 این مصوبه صدور پروانه بهره‌برداری فناوری اطلاعات توسط وزارت انجام می‌شود. در ماده 3 آن نیز آمده است: وزارت موظف است در اجرای بند (ث) ماده (۴) قانون، از راه‌اندازی و توسعه مراکز و واحدهای تحقیق و توسعه، پژوهشی با مراکز و شتاب‌دهنده‌های نواوری شرکت‌های جهانی، بطور مستقل یا با همکاری مراکز، شرکت‌ها و موسسات پژوهشی دانش بنیان با اولویت تسریع در رشد و همچنین سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مورد حمایت با رعایت قوانین و مقررات مربوط، حمایت کند.

در ماده 4 آن نیز آمده است: وزارت موظف است براساس آیین نامه اجرایی ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع تصویبنامه مورخ شهریور سال 1394 و اصطلاحات بعدی آن، در صندوق پژوهش و فناوری نو آفرین که با ماموریت توسعه شرکت‌های مورد حمایت و با سرمایه حداقل یک هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر ۱۰۰۰) ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط بودجه سالانه با مشارکت بخش غیردولتی تشکیل می‌شود، مشارکت کند.

وزارت و سازمان‌ها و شرکت‌های تابع آن مجازند از محل وجوه اداره شده در اختیار، در تأمین منابع مالی صندوق مزبور بر اساس ماده (۶) آیین نامه اجرایی یادشده مشارکت کنند. سهم وزارت و سازمان‌ها و شرکت‌های تابع آن از سرمایه و منابع مالی این صندوق حداکتر چهل درصد (۴۰%) خواهد بود.

در ماده ۵ این مصوبه هم آمده: کلیه مشوق‌هایی که براساس بند (ز) ماده (۴) قانون در زمینه‌های مهارت‌افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای و حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش بنیان از سوی دولت اعمال می‌شود، با تأیید سازمان شامل شرکت‌های مورد حمایت می‌شود.

طبق ماده۶ این مصوبه شرکت‌های مورد حمایت، مشمول مزایای آیین نامه اجرایی ماده (۷۱) قانون هستند و طبق ماده ۷ این مصوبه در شرکت‌های مورد حمایت، سهامدارانی که کارفرما محسوب می‌شوند، تکلیفی به پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی ندارند.

   اجازه بهره‌مندی از نیروهای متخصص خارجی

در ماده۸ این مصوبه تاکید شده است: مراکز نوآوری (اعم از شتاب‌دهنده‌ها)، مراکز رشد، مناطق ویژه علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری به منظور تسهیل در همکاری‌های بین‌المللی، با رعایت قوانین و مقررات اشتغال اتباع خارجی و ماده (۱۲۱) قانون کار، مجاز به استفاده از نیروهای تخصصی خارجی خصوصا در زمینه مربی گری، حقوق بین‌الملل، ثبت اختراعات بین‌المللی و مشاوره هستند. به منظور احراز شرایط مذکور در ماده یادشده، سازمان به عضویت هیات فنی اشتغال اتباع خارجی موضوع ماده (۱۳) آیین نامه اجرایی ماده (۱۲۹) قانون کار موضوع تصویبنامه شماره ۱۵۴۱۴/ت۱۵۴ه مورخ تیر ماه سال ۱۳۷1 و اصلاحات بعدی آن در می‌آید.

طبق ماده۹ این مصوبه در صورت واگذاری حداقل شصت و هفت درصد (۶۷%) از سهام یک شرکت مورد حمایت به یک شرکت دیگر یا ادغام آن در شرکت دیگر، کلیه مجوزهای دولتی دریافت شده اعم از مجوزهای غیرقابل خرید و فروش و قراردادهای در حال اجرا و قرارداد با دستگاه‌های اجرایی، با رعایت قوانین قابل واگذاری است. در ماده ۱۰ این مصوبه هم آمده است: در صورتی که شرکت‌های مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب‌دهنده‌ها باشند، سازمان‌های امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی مکلفند نسبت به تخصیص شناسه (کدهای مودی و کارگاهی) اقدام کنند. صدور هرگونه مفاصا حساب شناسه (کدهای مزبور با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود. تبصره - فهرست مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتابدهنده‌ها توسط کارگروهی مرکب از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و سازمان‌های امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی اعلام می‌شود.

طبق ماده۱۱ این مصوبه: سازمان موظف است ضمن راه‌اندازی سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران، جهت ثبت اطلاعات شرکت‌های متقاضی و تعریف حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت سالانه، کلیه فرآیندهای موضوع این تصویب نامه را به صورت الکترونیکی طراحی و پیاده‌سازی کند و همچنین اسامی شرکت‌های موضوع حمایت را به صورت شفاف و برخط در دسترس عموم قرار دهد.