ازدومین ماه امسال روند تورم با تغییر ملموسی مواجه شد. در ابتدا، نرخ تورم ماهانه کاهش یافت و اکنون در خرداد ماه نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به مدت مشابه سال قبل) با افت محسوسی همراه شده است، روندی که به اعتقاد کارشناسان درصورت تداوم می‌تواند روی کاهش نرخ تورم سالانه نیز تأثیر بگذارد و این شاخص را نیز در روند نزولی قرار دهد.
براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه امسال به 37.6 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (34.2 درصد) با 3.4 واحد درصد همچنان افزایش نشان می‌دهد. اما در شاخص‌های تورم ماهانه و نقطه‌ای روند تورم به گونه دیگری رقم خورده است. در آخرین ماه فصل بهار امسال تورم کل که در اردیبهشت ماه 1.5 درصد رشد داشته در خرداد ماه به 0.8 درصد رسیده است. در تورم نقطه‌ای نیز شاخص 52.1 درصدی اردیبهشت با 1.7 درصد کاهش به 50.4 درصد در خرداد ماه رسیده است.


تأثیر تورم بر دهک‌های هزینه‌ای
بررسی تورم بر دهک‌های هزینه‌ای کشور در یکسال اخیر نشان می‌دهد که در خرداد ماه کمترین رشد نرخ تورم برای دهک‌ها به ثبت رسیده است. از خرداد سال گذشته تا خرداد امسال بواسطه جهش ارزی سال گذشته بالاترین رشد تورم در مهر ماه 97 اتفاق افتاده است که دراین ماه تورم دهک‌ها بیش از 7 درصد بالا رفته است. اما از آبان ماه رفته رفته از روند شتابان تورم کاسته شده است.
با این حال یک بار دیگر از اسفند ماه سال گذشته به‌دلیل تورم ذاتی پایان سال و آستانه عید نوروز تورم دهک‌ها نیز افزایش یافته است، روندی که در فروردین ماه امسال با یک جهش قابل لمس رشد بالایی تجربه کرده و به بیش از 5 درصد رسیده است. اما از اردیبهشت ماه امسال به یکباره بخش عمده‌ای از فشار تورمی بر دهک‌ها کم شده است و همانگونه که در جدول مشاهده می‌شود، در خرداد ماه نیز این روند تداوم یافته است.
البته در خرداد ماه میزان رشد تورم ماهانه برای دهک‌های اول تا سوم بدون تغییر مانده است ولی برای دهک‌های بالاتر یعنی چهارم تا دهم به میزان زیادی از تورم ماهانه کاسته شده است که به این ترتیب کاهش فشار تورمی بر طبقه متوسط رخ داده است. دراین ماه بیشترین کاهش تورم ماهانه برای دهک دهم یا ثروتمندترین‌ها به ثبت رسیده است که تورم این دهک از 3.1 درصد اردیبهشت به 0.5 درصد کاهش یافته است.
درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه خرداد 1398 برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 1.37 درصد برای دهک اول تا 2.40 درصد برای دهک دهم است.
براساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران در اردیبهشت ماه امسال در شاخص کل تورم سهم دهک اول یا فقیرترین، از تورم 6 صدم درصد بوده است این درحالی است که این سهم برای دهک دهم یا ثروتمندترین 3.1 درصد بوده است. درواقع در تورم کل سهم دهک‌های پایین درآمدی کمتر از دهک‌های پردرآمد است و هر چه رو به دهک‌های بالاتر می‌رود سهم از تورم نیز افزایش می‌یابد.


وضعیت تورم شهری
نرخ تورم ماهانه و نقطه‌ای در مناطق شهری در خرداد ماه با افت قابل توجهی روبه‌رو شده است. درحالی که تورم کل مناطق شهری در اردیبهشت ماه امسال 1.6 درصد رشد داشت این نرخ در خرداد به 0.8 درصد رسیده است. در تورم ماهانه خوراکی‌ها نیز با افت 0.2 درصدی مواجه هستیم. اما این افت در کالاهای غیرخوراکی و خدمات محسوس‌تر است به طوری که دراین ماه نرخ تورم این بخش به 1.2 درصد رسیده که در مقایسه با رشد 2.7 درصدی اردیبهشت 1.5 درصد کمتر بوده است.
در تورم نقطه به نقطه (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) مناطق شهری روند کاهشی نرخ تورم سرعت بیشتری داشته است. در شاخص کل تورم شهرها این شاخص از تورم 1.4 درصد افت کرده است و از 50.7 درصد اردیبهشت به 49.3 درصد در خرداد رسیده است.
برای کالاهای خوراکی میزان افت به 7.5 درصد می‌رسد. دراین ماه تورم این دسته از کالاها 75 درصد ثبت شده است که نسبت به تورم 82.5 درصدی اردیبهشت افت قابل توجهی نشان می‌دهد. اما در تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات برخلاف خوراکی‌ها شاهد رشد 0.5 درصدی تورم نقطه‌ای هستیم. دراین ماه تورم از 39.4 درصد اردیبهشت به 39.9 درصد رسیده است.

 

سبقت روستاها در کاهش نرخ تورم
با وجودی که در شاخص‌های تورم ماهانه و نقطه‌ای شاخص کل کشور و شهرها با افت همراه بوده است، اما افت مناطق روستایی بیشتر و نمایان‌تر بوده است.
در تورم ماهانه شاخص کل خرداد ماه 0.7 درصد ثبت شده است، درحالی که این نرخ برای اردیبهشت یک درصد بوده است. در کالاهای خوراکی نیز نرخ تورم ماهانه 0.1 درصد افت کرده است رقمی که برای کالاهای غیرخوراکی 1.6 درصد کمتر شده است. به طوری که نرخ تورم 3.1 درصدی اردیبهشت به 1.5 درصد در خرداد رسیده است.
اما در تورم نقطه به نقطه افت نرخ تورم پررنگ‌تر از تورم ماهانه رقم خورده است. در تورم کل مناطق روستایی شاهد افت 3.1 درصدی هستیم. این نرخ از 59.6 درصد اردیبهشت ماه به 56.5 درصد در خرداد رسیده است. در تورم خوراکی‌ها هم نرخ تورم روستاها به 74.8 درصد رسیده که نسبت به نرخ 83 درصدی اردیبهشت ماه 8.2 درصد کاهش نشان می‌دهد. در تورم کالا‌های غیرخوراکی هم نرخ تورم بدون تغییر همان 43.3 درصد باقی مانده است.