پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 31 فروردین 1403, 10 شوال 1445, Friday 19 April 2024
کد خبر: 10110
منتشر شده در شنبه, 02 آذر 1398 13:41
تعداد دیدگاه: 0
فرمانده عملیات سازمان بسیج تشریح کرد

یک هفته پس ازاعلام افزایش قیمت بنزین و به راه افتادن اعتراضاتی در برخی از شهرهای کشور، شامگاه پنج‌شنبه سردار سالار آبنوش فرمانده عملیات سازمان بسیج کشور جزئیاتی ازحوادث اخیررا تشریح کرد و این رویداد را به جنگ‌جهانی تمام عیار علیه نظام و انقلاب تشبیه کرد. او همچنین گفت که به‌عنوان کسی که در صحنه بودم معتقدم فقط خدا ما را نجات داد.  

 

در همین حال روزگذشته ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد: همان‌هایی که از فضای دغدغه و خواسته‌های مردم سوءاستفاده کردند و در جامعه اغتشاش و ناامنی ایجاد کردند و دل زن و بچه مردم را لرزاندند و به اموال مردم دست‌اندازی کردند و به اموال عمومی و مردم خسارت وارد کردند، بدانند و اربابان آنها هم بدانند مجازات سختی در انتظارشان خواهد بود. همزمان طی دوروز گذشته درتهران و شیراز و قم وبرخی شهرهای کشور راهپیمایی‌هایی در محکومیت حوادث اخیر در کشور برگزار شد. در همین ارتباط قراراست روز دوشنبه ۴ آذرماه نیز راهپیمایی درتهران در محکومیت ناآرامی‌های اخیر برگزار شود.به دنبال تغییر نظام پرداخت یارانه به بنزین و اصلاح قیمت آن که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه ۲۴ آبان‌ماه به اجرا گذاشته شد، اعتراض‌ها و تجمع‌هایی در برخی شهرها صورت گرفت که برخی از این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد.

روایت سردار آبنوش از حوادث اخیر

درهمین ارتباط سردار سالار آبنوش فرمانده عملیات سازمان بسیج کشور شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ آبان در یادواره ۵۲ شهید مسجد علی بن ابیطالب(ع) شهر همدان، بااشاره به رویدادهای اخیر کشور اظهار کرد: جنگ جهانی تمام عیاری علیه نظام و انقلاب وضع حمل کرد و خوشبختانه نوزاد آن در لحظه تولد فوت شد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: تا آخرین ساعاتی که درگیر فتنه بودیم ائتلاف شیاطین به معنای واقعی شکل گرفته بود و از صهیونیست‌ها تا آمریکا و عربستان معجون درهمی شکل گرفته و با هماهنگی‌ها و بازجویی‌ها اطلاعات زیادی به‌دست آوردیم.

فرمانده عملیات سازمان بسیج کشور با بیان اینکه دفع فتنه چیزی غیر از توجهات خدا و عنایات امام زمان(عج) نبود، اضافه کرد: هماهنگی‌های عجیب و غریبی در فتنه جاری شکل گرفته و فقط منتظر یک جرقه بودند تا کشور را نابود کنند که اطلاعات تکمیلی پس از اعترافات اعلام خواهد شد.وی با بیان اینکه اینترنت با تاخیر قطع شد اما باز کمک شد تا ساماندهی پیچیده این گروه‌ها به‌هم بریزد، درباره جزئیات فتنه گفت: فتنه‌گران کشتار را نصف ایران در نظر گرفته بودند و برای اولین‌بار با هماهنگی و سازماندهی خاصی مواجه شده بودیم به‌طوری‌که کیف‌هایی داشتند که وسایل آنها را تابه حال ندیده بودیم و هوابرش‌ها و قیچی‌هایی که سخت‌ترین قفل‌ها را می‌بریدند و هرجا که وارد می‌شدند، بلافاصله آتش زده و غارت می‌کردند از این‌رو پدیده عجیب و جدیدی بود که یک دفعه کل کشور را فراگرفت.

آبنوش با بیان اینکه معجزه‌ها را در فتنه و انقلاب دیده بودم اما این فتنه، فتنه دیگری بود، تاکید کرد: به‌عنوان کسی که در صحنه بودم معتقدم فقط خدا ما را نجات داد و در اتاق مانیتورینگ سپاه افتخار کردم که همدانی هستم و در شهر ولایتمدار همدان اغتشاشی وجود نداشت. وی اظهار کرد: برخی معترض هستند که چرا مقام معظم رهبری از رخداد گرانی بنزین دفاع کردند، درپاسخ می‌گوییم که همه ما در سختی هستیم اما ایشان از ما بیشتر در معرض ناراحتی بودند و اگر تدابیر مقام معظم رهبری نبود خواسته‌های فتنه‌گران محقق می‌شد چراکه در محاسبات خود گمان می‌کردند که رهبری به خاطر فشار به اقشار ضعیف اعتراض خواهند کرد که ایشان با تدبیر نقشه آنها را برملا کردند.

آبنوش خطاب به مردم گفت: اگر سختی می‌کشید، اگر گرانی‌ها و توطئه‌ها ازنامردهای درون و بیرون را تحمل می‌کنید، بدانید چه هزینه‌ای می‌دهید. امروز در قلب آفریقا یعنی نیجریه وقتی اسم مقام معظم رهبری می‌آید به احترام نام ایشان بلند می‌شوند، در یمن به عشق رهبر ما مقاومت می‌کنند و این محبوبیت و اقتدار رهبر ما مرزها را درنوردیده است. وی در پاسخ به این سوال که دولتی که موشک نقطه‌زن دارد و در ساخت نانو از همه کشورها پیشی گرفته چرا در معیشت مردم با مشکل مواجه است؟ گفت: اندام کشور به‌طور همگون رشد نکرده و یک گوشه آن علیل است اما جوانانی داریم که اهل ابداع و نوآوری بوده و اهل رانت نیستند.

این مقام مسوول درباره افتخارات ایران طی ۴۰ سال پس از انقلاب اشاره کرد وادامه داد: آنها فضاهای مجازی و ماهواره‌هایی را بر ما غالب کردند تا جلوی مردم ایران را بگیرند اما ایران از بعد نانو عبور کرد و اکنون جزو هشت کشور هسته‌ای دنیا هستیم به‌طوری‌که آنها ۱۵۰ سال طول کشید هسته‌ای شدند و ما طی ۳۰ سال هم به آب سنگین و هم به آب سبک رسیدیم، در هوافضا آمریکا خود را مالک هوا می‌دانست و موشک‌ها و پهپادهایی را تولید کرده بود اما ایران بالاتر از همه کشورها به صنعت موشکی دست یافته به‌طوری‌که در دقت موشک‌های نقطه‌ای ایران را برتر از همه می‌دانند، در صنعت دریا ادعای ساخت ناو را داشتند و زیردریایی‌های دشمنان هرجای عالم بروند به‌صورت نقطه‌ای زیرنظر ما هستند به‌طوری‌که موشک‌های دشمنان برد ۲۷ کیلومتری زیردریایی و موشک‌های ایران برد ۱۲۷ کیلومتری دارند.

تجمع در۲۸ استان و ۱۰۰ شهر

در روایتی دیگر از ناآرامی‌های اخیر درکشور، جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به بروز اغتشاش در ۲۸ استان پس از گران شدن بنزین گفت: اغتشاشات ظرف ۴۸ ساعت جمع و جور شد. به گزارش خبرگزاری فارس، دریادار پاسدارعلی فدوی تصریح کرد: در اتفاقات و اغتشاشات اخیر ظرف ۴۸ ساعت توانستیم اشرار را جمع و جور کنیم که البته این اغتشاشات از بعدازظهر شنبه تا دوشنبه وجود داشت. جانشین فرمانده کل سپاه گفت: بعد از گرانی بنزین و در روز اول شاهد آن بودیم که در ۲۸ استان و صد و اندی شهر و محل تجمعاتی بر پا شد. سردار فدوی با تاکید بر اینکه تعدادی برای گرانی بنزین به خیابان‌ها نیامده بودند، گفت: روز جمعه که بنزین گران شده بود اشرار به دنبال حضور در خیابان‌ها بودند، اما چون آمادگی لازم را نداشتند به روز شنبه موکول شده بود و متاسفانه ابزار دشمن (اینترنت) هم باعث شد که حضور این اغتشاشگران در خیابان‌ها ظهور و بروز بیشتری در روز اول پیدا کند.جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: اعتراضات مردمی حتما طبیعی است، چرا که یک حرکتی انجام شده که همه مردم تحت تاثیر قرار گرفتند اما وجه اول آن این است که به ضررشان بوده و وقتی بنزین را لیتری هزار تومان خریداری می‌کردند بعد از سهمیه‌بندی جدید باید بر اساس سهمیه خود لیتری ۱۵۰۰ تومان خریداری کنند اما بنزین آزاد را هم باید ۳۰۰۰ هزار تومان خریداری کنند و مردم باید سه برابر بیشتر پول بدهند. این در حالی است که در قرآن آمده است که نباید به سمت پول مردم رفت چرا که آنها اکراه دارند که پول بدهند و اگر کاری را علیه آنها انجام دهید با تو دشمن خواهند شد.

مهار ناامنی در ۱۰۰ شهر ایران

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از مهار اغتشاشات و ناامنی ها در یکصد شهر ایران خبر داد.به گزارش «ایسنا» ‌وی با بیان اینکه در این جریانات به شکل معمول جریان وابسته به سلطنت‌طلبان و خاندان منحوس پهلوی و منافقان نقش دارند، تصریح کرد: به‌رغم سر و صداهای ایجاد شده، در تعداد زیادی از مراکز استان ها و شهرهای کشور هیچ ناامنی را شاهد نبودیم و بر اساس آخرین اطلاعات، از ۷۵۰ شهر کشور، حدود یکصد شهر حوادث و اتفاقاتی کوچک و بزرگ رخ داد که در بیشتر مناطق در کمتر از ۲۴ ساعت و در برخی از شهرها در ۷۲ ساعت جمع شد.

وی با تاکید بر اینکه برای اولین بار سازمان های اطلاعاتی کشور توانستند، سرشاخه‌های اصلی و لیدرهای آنها را دستگیر کنند که کمک بزرگی برای فروکش کردن این ناآرامی ها کرد، گفت: در شهرهای البرز، شیراز، تهران و خوزستان سرشاخه های کلیدی تری نسبت به بقیه جاها دستگیر شدند و برخی ها هم از این فرصت به دست آمده برای چپاول و غارت استفاده کردند که هیچ ربطی به این جریانات نداشتند و با تجهیزات موجود در کشور در آینده ای نزدیک به سراغ آنها هم خواهیم رفت.

خاتمی: اینترنت را باز باز نکنید

احمد خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران نیز روز گذشته درخطبه‌های نماز جمعه گفت: هیچ‌کس با اعتراض مخالف نیست و با معترضان برخورد نکرده است به شرط اینکه در چارچوب قانون اساسی باشند. به گزارش «ایسنا» خاتمی سپس با بیان اینکه بر حوادث اخیر متمرکز می‌شود، گفت: این حوادث در پی گران شدن قیمت بنزین بوده است. بپذیریم می‌شد در این عرصه بهتر عمل کرد. مسوولان بهتر می‌توانستند عمل کنند. من نمی‌گویم زمانش را اعلام می‌کردند اما میزگرد تلویزیونی می‌گذاشتید. الان هم معتقدم مسوولان از این موضوع غافل نشوند.

خاتمی اظهار کرد: سازماندهی شرارت بر همه روشن است. در راس شرارت آمریکا بود؛ با اعتراف خودشان. متاسفانه فرانسه و آلمان هم همراهی کردند. امیدوارم آنانی که تا امروز به اینان امیدوار بودند تجدیدنظر کنند. خاتمی همچنین اظهار کرد: از تدبیرهای ستودنی در این ماجرا قطع اینترنت بود؛ اگر مسوولان می‌خواهند اهمیت کار را درک کنند ببینند دشمن و شبکه‌های خارجی چقدر ناراحتند از این اتفاق؛ این یعنی لانه زنبور را شناسایی کردند؛ از آنها درخواست می‌کنم، پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کنند و اینترنت بومی را هر چه زودتر راه‌اندازی کنند؛ اگر در این کار کوتاهی کنید در پیشگاه خدا جوابی نخواهید داشت. تقاضا دارم اینترنت را باز باز نکنید. دیدید که به مردم جنایت یاد می‌دادند.

وضعیت استثنایی مشهد

سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: افرادی که به بهانه گران شدن بنزین، نان و سیب‌زمینی را هم گران می‌کنند، پیاده‌نظام آمریکا هستند. به گزارش خبرآنلاین، وی در ادامه با اشاره به اینکه مشهد نسبت به تمام کشور وضعیت استثنایی داشت، گفت: در مشهد ما مشکلی نداشتیم، نه خسارت داشتیم نه کشتار داشتیم، نه زخمی داشتیم و این عنایت خاصه امام هشتم(ع) است. جهت دومی که در مشهد بود هماهنگی و وحدت بین نیروهای امنیتی و قضایی و درجات مختلف و حضور همه مسوولان در عرصه جریان بود و این هماهنگی موجب موفقیت شد. همچنین به گزارش «ایرنا» وی اظهار کرد: ۴۰۰ نفر به‌عنوان آشوبگر در مشهد دستگیر شدند اما ۹۰ درصد آنها که جوانان بی‌تجربه بودند همان شب آزاد شدند و مهره‌های دشمن شناسایی و بازداشت شدند و دشمن نتوانست بین نیروهای اجرایی و امنیتی و مردم فاصله ایجاد کند.

واکنش ابتکار و آشنا

برخی مقامات دولت نیز طی دوروزگذشته به حوادث اخیر درکشور در توییت‌هایی واکنش نشان دادند. درهمین راستا معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در حساب توییتری خود نوشت: آشوبگران و ویرانی‌طلبان از مردم نیستند. به گزارش «ایرنا» حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری هم در حساب توییتری خود نوشت: ضد انقلاب در خارج از کشور خیال کردند عملیات فروغ جاویدان ۲ را کلید زده‌اند ولی حالا به خوبی فهمیدند که در واقع عملیات مرصاد ۲ کلید خورده‌ است.

درخواست نیروی انتظامی از مردم

درهمین حال درپی وقوع اعتراضاتی دربرخی از شهرهای کشور در پی سهمیه‌بندی و تغییر قیمت بنزین ، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست اغتشاشگران را در صورت شناسایی به پلیس معرفی کنند.

ازسوی دیگر حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی تا آخرین نفر از اغتشاشگران و آشوبگران وقایع اخیر را شناسایی، دستگیر و مجازات خواهند کرد.‌ به گزارش «ایسنا» سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس نیز گفت: مجازات سنگین و سختی در انتظار مخلان نظم و امنیت است. همچنین ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به دستگیری ۲۹ لیدر تجمعات بعد از اصلاح قیمت بنزین در خراسان‌جنوبی گفت: این دستگیرشدگان با قرارهای قانونی آزاد شدند و هیچ زندانی در این رابطه نداشتیم.

بازداشت عامل انسداد یک بزرگراه

در همین راستا سخنگوی قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، از دستگیری عامل انسداد بزرگراه امام علی (ع) در شب گذشته خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم وی گفت: این فرد بازنشسته سفارت ایران در دانمارک بوده است. از بازرسی منزل وی تجهیزات مربوط به جاسوسی و دیگر تجهیزات الکترونیکی کشف شده است.همچنین سردار محسن خانچرلی فرمانده انتظامی ویژه غرب استان تهران با اعلام شرایط عادی و آرامش در این محدوده، از دستگیری عوامل و لیدرهای اصلی ناآرامی‌های اخیر در شهرستان‌های غرب استان تهران خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: این افراد برای انجام تحقیقات در اختیار عوامل قضایی قرار گرفته‌اند. برخی از این افراد نیز متواری شده‌اند که شناسایی شده و به‌زودی دستگیر خواهند شد.

خسارت به ۲۵ پمپ بنزین دراستان تهران

اما حوادث اخیردرکشورخساراتی زیادی را به اموال عمومی وارد کرده است. آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است، درپی ناآرامی‌های اخیر به دنبال اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، تعدادی از جایگاه‌های سوخت هم دچار تخریب و آتش‌سوزی شدند که هنوز برآورد دقیقی از خسارات وارده اعلام نشده است. برمبنای این گزارش پیگیری‌ها از وضعیت جایگاه‌های سوخت بیانگر آن است که در استان تهران حدود ۲۵ جایگاه دچار آسیب و خسارت شده‌اند که بیشتر مربوط به حومه تهران بوده است. در همین رابطه محمد عطاپور - مشاور عالی انجمن مالکان جایگاه‌ها و مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی- به «ایسنا» گفت: انتظار این حجم از تخریب را در جایگاه‌های بنزین نداشتیم و همه باید بدانند که این جایگاه‌ها با هدف خدمت‌رسانی به مردم و برای مردم به‌وجود آمده است. او همچنین گفت که هر جایگاه برای احیا به یک ماه زمان نیاز دارد.

وضعیت دانشجویان

ازسوی دیگر به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر بازداشت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران درحوادث اخیر، مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران درگفت‌وگو با «ایلنا» گفت: حراست دانشگاه لیست کاملی از دانشجویان بازداشتی را تهیه کرده است و با نهادهای مختلف در ارتباطیم و با قوه قضائیه رایزنی می‌شود تا دوستان در اسرع وقت به زندگی عادی خود بازگردند و به درس و تحصیل خود هم ادامه دهند. وی همچنین با اعلام اینکه تا چهارشنبه شب بخش عمده‌ای از دانشجویان آزاد شدندگفت: تعداددیگری که روز شنبه (امروز) آزاد می‌شوند، یعنی مشکلی ندارند.سرسنگی در پاسخ به این سوال که آیا نهاد بازداشت‌کننده این دانشجویان مشخص شده است گفت: ضابطان مختلف هستند. در مورد اینکه کدام نهاد آنها را دستگیر کرده باید بگویم قوه قضائیه ضابطان مختلفی دارد ما هم الان نمی‌دانیم کدام یک از ضابطان کدام یک از دانشجویان را بازداشت کرده است و این مساله اصلا موضوعیت هم ندارد، چون نهایتا هر ضابطی هم اینها را دستگیر کرده باشد افراد به قوه قضائیه تحویل داده می‌شوند.همچنین اسماعیل سلیمانی رئیس حراست دانشگاه تهران درگفت‌وگو با «ایلنا» آزادی ۹دانشجو را تاپایان روز چهارشنبه هفته گذشته تایید کرد و گفت: ما به شدت پیگیر هستیم. احتمال می‌دهم در هفته آینده خیلی از آنها تعیین تکلیف شوند و البته پیگیری‌های ما فقط مربوط به دانشجویان دانشگاه تهران است و در مورد دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها اطلاعات دقیق را حراست و معاونت حقوقی وزارت علوم دارند.

تکذیب یک خبر

درهمین حال برخی گزارش‌ها ازورود نیروهای امنیتی به محیط دانشگاه تهران برای انتقال بازداشت‌شدگان با آمبولانس حکایت می‌کند.موضوعی که سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران آن را رد کرده است.به گزارش خبرآنلاین وی بابیان اینکه چنین چیزی صحت ندارد و ما به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنیم گفت: اتفاق پیش آمده به این صورت بوده که یکی از نگهبانان دانشگاه پایش سُر خورده و سرش به کنار جدول اصابت می‎کند و در واقع برای این حادثه آمبولانس به دانشگاه وارد می‌شود. اینکه به دانشگاه ما بریزند و دانشجویان را بگیرند، چنین چیزی اتفاق نیفتاده است، زیرا هیچ نیرویی حتی نیروهای نظامی و امنیتی نمی‎توانند بدون مجوز وارد دانشگاه شوند. همزمان با انتشارچنین خبری پیمان صابریان رئیس اورژانس تهران خبر انتقال دستگیر‌شدگان با آمبولانس را تکذیب کرد و گفت: ما در اورژانس وظیفه انتقال مصدومان را برعهده داریم، چه این مصدومان افراد عادی و چه از طرف نیروی انتظامی باشند، فرقی ندارد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار