اقتصادبازار: ریشه مشکلات اقتصادی ایران، سیاسی است؛ ریشه مشکلات سیاسی ایران، اقتصادی است. کدامیک از این فرضیه ها درست است؟ سیاسیون مشکلات را بر گردن اقتصاد بیمار کشور می اندازند و اقتصاددانان کوتاهی فعالین سیاست را دلیل عدم توسعه یافتگی کشور می دانند.
احمد حکیمی پور، دبیر کل حزب اراده ملت ایران در گفتگو با اقتصادبازار از ضرورت توسعه متوازن در کشور سخن می گوید. وی معتقد است: توسعه باید متوازن و همه جانبه باشد. برای توسعه متوازن باید اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه دوشادوش هم حرکت کنند.
وی می افزاید: در کشور ما متاسفانه در حوزه سیاست که کنشگران آن احزاب هستند مشکلات و کمبودهای فراوانی وجود دارد. از یک سو حکومت و دولت احزاب را جدی نگرفته است و از سوی دیگر احزاب هم خود را کمتر جدی گرفته اند. حکیمی پور مجموعه این عوامل را عامل عقب ماندگی سیاسی و اقتصادی ایران می داند.

نقش احزاب در توسعه متوازن بسیار جدی است
وی همچنین عنوان می کند: نقش احزاب در توسعه متوازن بسیار جدی است به گونه ای که احزاب می توانند در بخش سیاست داخلی و ارتباط با نهادهای مدنی زمینه رشد و توسعه یافتگی را فراهم کنند. احزاب باید مطالبات جامعه را پیگیری کنند. ما امیدواریم که در دولت یازدهم و با وجود بینشی که نسبت به فعالیت حزبی وجود دارد روند توسعه متوازن شتاب بیشتری بگیرد.
دبیر کل حزب اراده ملت ایران ادامه می دهد: احزاب فراگیر وقتی در عرصه رقابت های سیاسی شرکت می کنند باید در همه زمینه ها برنامه داشته باشند. به عنوان مثال یک حزب باید برای افکار عمومی توضیح دهد که برای کمک به رفع مشکلات اقتصادی چه برنامه ها و پیشنهاداتی دارد.

احزاب باید شفاف عمل کنند
این فعال سیاسی همچنین معتقد است: احزاب باید برای هر معضل کشور برنامه های جامع و کامل داشته باشند و به روشنی بیان کنند که منافع چه بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند. احزاب باید شفاف و با برنامه و دارای کادرهای ورزیده باشند که متاسفانه در کشور از این لحاظ ضعیف عمل کرده ایم.
حکیمی پور فعال شدن احزاب را منجر به پیشرفت اقتصادی ارزیابی می کند و می افزاید: وقتی یک حزب تصمیم می گیرد در انتخابات شرکت کند باید برای همه جنبه های اداره کشور برنامه ریزی داشته باشد و به عنوان مثال برنامه های خود را در زمینه اقتصادی در معرض آرا و افکار عمومی قرار دهد.
حکیمی پور اضافه می کند: ممکن است که حتی یک حزب در قدرت حضور نداشته باشد اما می تواند به عنوان یک قدرت در سایه و با رصد کردن وضعیت موجود به بهبود شرایط کمک کند. البته از موضع کارشناسی نه مچ گیری و سیاسی کاری که در کشور شاهد آن هستیم.

رشد فرهنگ سیاسی منجر به توسعه متوازن می شود
این استاد دانشگاه تصریح می کند: هر حزبی باید رابطه خود را به صورت مستمر با مردم جامعه حفظ کند و با برگزاری همایش ها و سمینارها به رشد فرهنگ سیاسی جامعه کمک کند. رشد فرهنگ سیاسی جامعه یقینا به توسعه متوازن کمک خواهد کرد.
حکیمی پور تاکید می کند که احزاب باید از لاک خود بیرون بیایند و نسبت به مسائل کشور احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند. فعالیت های حزبی تنها شرکت در انتخابات نیست و باید در تمام فصول در جامعه حضور داشته باشند.
وی همچنین خاطر نشان می کند: نظام ما جمهوری است و قطعا انتخابات متعددی در کشور برگزار می شود و باید نظام انتخاباتی کشور به سمت حزبی شدن پیش برود. حزب در این نظام ناچار است که با برنامه ریزی عمل کند زیرا مورد نقد احزاب دیگر قرار می گیرد.
این فعال سیاسی در ادامه به نقش نهادهای متعدد در جامعه برای پیشرفت متوازن اشاره می کند و می گوید: دانشگاه ها، احزاب و تشکل ها در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و ... به دولت مشاوره دهند البته دولت باید زمینه این همکاری ها را فراهم کند و از نقطه نظرات مختلف استقبال کند.

احزاب قادرند به رشد اقتصادی کمک کنند
وی می افزاید: احزاب قادرند در زمینه اقتصادی به دولت ها کمک کنند زیرا مطمئنا در هر حزبی افراد صاحبنظری وجود دارند که می توانند نظرات کارشناسانه خود را به دولت منتقل کنند. هیچ حزبی خالی از بینش اقتصادی نیست و هرگز نمی توان سیاست و اقتصاد را از یکدیگر جدا کرد.احزاب صرفا یک نهاد سیاسی نیستند و باید در جنبه های مختلف جامعه حضور و برنامه داشته باشند.

اختصاص بودجه پول کثیف را از سیاست دور می کند
حکیمی پور همچنین معتقد است که دولت برای تداوم امر مشارکت مردم باید به رونق احزاب کمک کند. بر طبق قانون احزاب، یک حزب نمی تواند وارد فعالیت های اقتصادی شود. برای اینکه پول های کثیف دامن سیاست را آلوده نکند باید از بودجه عمومی برای توسعه سیاسی هزینه شود. پرداخت یارانه به احزاب و (NGO )ها می تواند زمینه فساد را کم کند. جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر رای مردم است و این احزاب هستند که می توانند آراء مردم را مدیریت کنند.
کمند چوبینه