اقتصاد بازار: براي اولين بار پس از روي كار آمد‌ن د‌ولت يازد‌هم، چهار وزير كابينه طی نامه اي كه به امضاي آنها رسيد‌ه است، به رئيس دولت تدبیر و امید نسبت به وقوع بحراني قريب الوقوع در ایران هشد‌اري جد‌ي د‌اد‌ه اند‌.
در همین رابطه، دکترای اقتصاد دانشگاه ایلینوی آمریکا گفت: نامه سرگشاده 4 وزیر آقای حسن روحانی در خصوص اوضاع کنونی اقتصادی ایران نشان از اولویت این 4 وزیر کابینه به مسائلی از قبیل اشتغال و تولید و خروج اقتصاد از رکود بود.
علی شمس اردکانی با بیان این که تورم، شاخص منفی در اقتصاد کشورها است، اما خطرناک تر از آن رکود است، افزود: بنابراین آقایان، اقدام خوبی انجام داده و این اقدام در جهت مصالح دولت و ملت صورت گرفت. این که افرادی مطرح کردند که این نامه موجب آن بود که افرادی از داخل دولت به دولت هشدار دادند، حرف درستی نیست و مبنای اقتصادی ندارد.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تأکید بر این که حرف زدن، سیاسی کاری نیست و این یک ضرورت ملی برای افرادی که نگران اقتصاد ملی هستند، بود، اظهار داشت: اقتصاد ملی است که قدرت ملی ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران را تأمین و تعیین می کند.
وی با انتقاد از بی توجهی به اجرای سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر مسئولان دولتی در ایران به سخنان و دستور مقام معظم رهبری برای چشم انداز 1404 گوش فرا داده بودند و در جهت این که جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 اقتصاد اول منطقه باشد، گام برمی داشتند، یقیناً وهابی ها این وقاحتی که اکنون از خود نشان می دهند را نداشتند و به عبارتی: «العـاقِلُ یَکفیهِ الأشارة»!
نامه تکان‌دهنده وزرای اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع به روحانی درباره وضعیت بد اقتصادی و نقد سیاست‌های ناهماهنگ اقتصادی بیش از پیش اختلافات در کابینه را آشکار کرد. آیا این نامه نشان دهنده آن است که اکنون در دولت آقای روحانی اختلافاتی وجود دارد؟ شمس اردکانی در پاسخ به این پرسش گفت: انتشار چنین نامه ای جزو وظایف وزیران دولت حسن روحانی بوده است و مانند آن است که وزیر بهداشت مثلاً در مورد مشکلات نظام سلامت کشور اظهار نظر کند و یا نامه ای به رئیس جمهور بنویسد و نوشتن این نامه به این مفهوم نیست که در برابر دولت، موضع گیری صورت گرفته باشد، بلکه این نامه جزو رسالت نویسندگان نامه هشدار اقتصادی به رئیس جمهور بوده است.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین با اشاره به انتقاد تعدادی از اقتصاددانان نزدیک به آقای روحانی از نوشتن چنین نامه ای، گفت: نوشتن این نامه به این دلیل بود که دولت آقای روحانی، اولویت اولش تولید و ایجاد اشتغال باشد و در ضمن به جای این که چنین اظهارنظرهایی که در نامه انتقادآمیز وزرای اقتصادی و کلیدی دولت آقای روحانی مطرح شده است، در پستوخانه دولت مطرح شود، شفاف سازی و اطلاع رسانی کردند که همه مردم بدانند مسائل مطروحه در این نامه، مسئله حیات و ممات خود دولت نیز بوده است؛ بنابراین این نامه در عین کمال وظایف وزیران دولت، تهیه شده است.
اما راهکار خروج از رکود و تورم کنونی در اوضاع اقتصادی کشور چیست؟ این دکترای اقتصاد دانشگاه ایلینوی آمریکا در پاسخ به این سؤال گفت: راهکار، بازگشت به سند چشم انداز است. کلیه امور مربوط به این سند، انجام گردیده و از طرف مقام معظم رهبری نیز ابلاغ شده است.

وی با بیان این که یکی از بزرگ ترین خیانت های دولت قبلی فراموش کردن و به فراموش سپردن و عدم اجرای برنامه چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 بوده است، افزود: چشم انداز 1404 مطرح کرده که اقتصاد اول منطقه در سال 1404 باید ایران باشد و مسئولان کشور را ملزم به تحولاتی در ساختار اقتصادی کشور مانند صنایع پتروشیمی، خودروسازی و کلیه حوزه ها کرده است.
وی اضافه کرد: در این صورت، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران می توانست اقتصاد مبتنی بر اهداف اقتصاد مقاومتی باشد. در حال حاضر پیش نیاز چنین سیاست هایی، خروج از رکود موجود و اجرای سیاست های خروج از رکود است.
علی شمس اردکانی با تأکید بر این که مسائلی که منجر به برقراری تحریم ها بر علیه کشور شد مانند جنگ و محاصره اقتصادی بود، گفت: در تاریخ عالم، کشورهایی که توانستند پس از جنگ به دنبال کار رونق اقتصادی و خروج از رکود باشند پیروز شدند، در غیر این صورت حتی دولت هایی که در جنگ پیروز شدند، اما آگاهی نسبت به خروج از رکود نداشتند و سیاست های اجرایی خروج از بحران رکود را اجرا نکردند، شکست بعد از جنگ این کشورها به مراتب بسیار بدتر از شکست آنها در جنگ بوده است.
منبع: انتخاب خبر