اقتصاد بازار: رئیس کمیسیون حمایت ویژه تولید مجلس با بیان اینکه سؤال ما از مسئولان دولتی است که اجرای بسته قبلی به کجا رسید؟ چه اشکالاتی به همراه داشت و نقاط ضعف و قوت آن کجا بود؟ هنوز بسته قبلی تعیین‌تکلیف نشده و گزارشی از آن وجود ندارد که بسته جدید ارائه شد.
حمیدرضا فولادگر با اشاره به بسته غیرتورمی خروج از رکود دولت که در سال 93 تهیه شد اظهار داشت: این بسته در سه بخش شامل سیاست‌ها و تئوری، لایحه رفع موانع تولید و دستورالعمل‌ها و شیوه‌های اجرایی مربوط به دستگاه‌ها بود.
رئیس کمیسیون حمایت ویژه تولید مجلس افزود: لایحه به همراه طرح مجلس با اصلاحاتی به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تبدیل شد.
وی با بیان اینکه سؤال ما از مسئولان دولتی این بود که اجرای بسته قبلی به کجا رسید و چه اشکالاتی به همراه داشت و نقاط ضعف و قوت آن کجا بود، یادآور شد: هنوز بسته قبلی تعیین‌تکلیف نشده و گزارشی از آن وجود ندارد که بسته جدید ارائه شد، البته در بسته جدید نیز ضرورت‌های حمایت از تولید و تحریک تقاضا پیش‌بینی شده است.
فولادگر با اشاره به کار خوب دولت به منظور تصویب خارج از نوبت آیین‌نامه‌های قانون رفع موانع تولید،تصریح کرد: در بُعد قانونگذاری، دولت کار خود را به خوبی انجام داد و البته اجرای آن شروع خواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس، کمیسیون حمایت ویژه تولید تا دو ماه آینده گزارش مربوط به اجرای قانون رفع موانع تولید و قانون استفاده حداکثرسازی از توان تولید داخل را به صحن علنی ارائه خواهد کرد.
وی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران در دوره گذار بسر می‌برد و باید مراقبت ویژه از تولید داخلی صورت بگیرد، گفت: بخشی از این حمایت‌ها در قالب قانون رفع موانع تولید و اجرای دستورالعمل‌ها صورت گرفته اما متأسفانه به صورت کامل نیست.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس در مورد حضور هیأت‌های خارجی به کشور عنوان کرد: ما نیز از حضور این هیأت‌ها استقبال می‌کنیم، اما باید توجه داشت که این رفت و آمدها منجر به انتقال تکنولوژی، استفاده از فناوری‌های نوین، سرمایه‌گذاری مستقیم و ایجاد بازار برای تولیدات داخلی شود و نه اینکه بخواهیم بازارهای خود را در اختیار محصولات آنها قرار دهیم.
وی ادامه داد: باید مزیت‌هایی که به طرف خارجی داده می‌شود در اختیار داخل نیز گذاشته شده و در جاهایی که امکان سرمایه‌گذاری داخلی وجود دارد فراهم شود.
فولادگر با بیان اینکه در بخش سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها قسمت‌هایی از آن مانند تحولات نظام گمرکی عملیاتی شده است، گفت: نیاز است که نظام بانکی و نظام مالیاتی نیز اصلاحات ضروری را انجام دهند.
این نماینده مجلس در مورد بسته جدید خروج از رکود دولت بیان داشت: نکاتی که در این بسته وجود دارد مثبت بوده و باید از تولید رفع مانع شود و در کنار آن، رفتار مسئولان نیز نشان‌دهنده حمایت از تولید باشد. در حال حاضر بزرگترین مشکل تولید نقدینگی بوده و اجرای این بسته می‌تواند به خروج از رکود منجر شود، زیرا در غیر این صورت، تولیدکننده برای تأمین نقدینگی خود به بازارهای غیرمجاز روی می‌آورد و به دلیل آنکه باید سود بالا بپردازد، تولید هزینه‌بر خواهد شد که آن موقع مشکلات دیگر مانند کاهش کیفیت را ایجاد می‌کند.

فولادگر افزود: یکی دیگر از مشکلات مربوط به بازار سرمایه است که به دلیل ایجاد بازار موازی و رقیب به نام بازار پولی غیرمجاز با سود 24 درصدی بدون ریسک منجر به جذب سپرده‌ها شد و توانست منابع را از بازار سرمایه به این بازار منتقل کند.
منبع: خبرگزاری فارس