اقتصاد بازار: یازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی روز پنج شنبه( 23 مهرماه) در حالی در مجتمع آدینه تهران برگزار شد که حضور محمدرضا عارف در مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی به عنوان یک تشکل اصولگرا مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
این در حالی است که کمتر از پنج ماه به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است و همه تشکل ها و احزاب خود را برای رقابت های انتخاباتی آماده می کنند.
محمدرضا عارف به عنوان یک چهره برجسته در جناح اصلاح طلب یکی از نامزدهای احتمالی این انتخابات سرنوشت ساز است و از سوی دیگر وحدت، اتحاد و آشتی ملی نیز از سوی برخی اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان مورد تاکید قرار می گیرد.
جناح ها و گروه های سیاسی با توجه به بحران اقتصادی داخلی توجه ویژه ای را بر روی ارائه برنامه های اقتصادی خود برای ورود به عرصه انتخابات معطوف داشته اند.
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی و معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با اقتصاد بازار از برنامه های این حزب برای ورود به عرصه انتخابات می گوید.
هم اصلاح طلب و هم اصولگرا در مجمع عمومی حزب شرکت کردند
حمیدرضا ترقی در رابطه با برگزاری یازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه می گوید: مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی هر سه سال یکبار تشکیل می شود و در این مجمع انتخابات شورای مرکزی انجام و مسیر سه سال آینده حزب مشخص می شود.
وی در رابطه با حضور محمدرضا عارف در این مجمع و حواشی پیرامون آن نیز می گوید: همیشه در مجامع عمومی علاوه بر اعضای حزب از دبیران کل احزاب داخلی و خارجی که مرتبط با موتلفه هستند دعوت می کنیم تا در مراسم افتتاحیه مجمع شرکت کنند. امسال هم از همه احزاب اصلاح طلب و اصولگرا دعوت کردیم و حضور دکتر عارف هم به همین دلیل بوده است و این حضور به مفهوم اینکه تنها از ایشان دعوت شده نیست.
با ساختار شکنان تعامل نمی کنیم
ترقی در ادامه به لزوم آشتی ملی و تعامل میان احزاب و کنار گذاشتن تنش ها که در جامعه بازتاب منفی دارد اشاره می کند و می گوید: حزب موتلفه از ابتدا با همه جریان های سیاسی که در چارچوب اصول و آرمان های انقلاب فعالیت می کنند تعامل داشته و مرزبندی ما تنها با جریان هایی است که ساختارشکن هستند.در اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین که چندین سال قبل برگزار شد حزب موتلفه از همه احزاب دعوت و حتی مدیریت جلسه را به احزاب اصلاح طلب واگذار کرد.
وی می افزاید: در مسائلی که در عرصه بین المللی و داخلی اتفاق نظر داریم باید همه با هم متحد عمل کنیم و آنچه که از سوی کشورهای دیگر مشاهده می شود باید اتحاد و همدلی احزاب در داخل کشور باشد.در شرایط کنونی وحدت و انسجام درونی لازمه رودرویی با دشمن است و همه طیف های سیاسی باید در جهت اتحاد گام بردارند.

فرصت گفتگو را به تعامل سازنده تبدیل کنیم
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین تاکید می کند: می توان در داخل از طریق مذاکره، تعامل و گفتگو بسیاری از اختلافات را برطرف کرد و از سوی دیگر انتظار داریم که احزاب و گروه های سیاسی مختلف فرصت هایی که برای تعامل و گفتگو ایجاد می شود را به نفع جریان های منحرف مورد استفاده قرار ندهند.
معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی سیاست زدگی در جامعه را مورد انتقاد قرار می دهد و تصریح می کند: وقتی در یک جامعه همه امور سیاسی شود به توسعه کشور لطمه وارد می شود.سیاست زدگی به دلیل کم رنگ بودن نقش احزاب در مناسبات سیاسی و اجتماعی است و به دلیل اینکه چارچوب فعالیت احزاب در قوانین ما هنوز به طور کامل مشخص نشده است فعالیت سیاسی در کشور منظم و قانونمند و دارای اصول مشخصی نیست.
سیاست زدگی نتیجه عملکرد ضعیف احزاب است
وی می افزاید: افرادی که در جریان های سیاسی اثرگذار هستند بیش از تشکل های قاعده مند فعالیت می کنند و چون فعالیت سیاسی نظام مند نیست و عناصر سیاسی از بلوغ کافی برخوردار نیستند دچار سیاست زدگی در جامعه می شویم که آثار منفی خواهد داشت .
ترقی برنامه های اقتصادی احزاب را تابع شرایط کلان کشور عنوان می کند و می افزاید:برنامه های اقتصادی از سوی احزاب و نامزدهای مختلف مشخص می شود. هیچ حزب و کاندیدایی خارج از چارچوب های کلان و برنامه ریزی شده کشور نمی تواند عمل کند. سیاست های کلان اقتصادی کشور همانند اقتصاد مقاومتی، بهبود فضای کسب و کار، حمایت از اصل 44 قانون اساسی، مشخص و چشم انداز توسعه نیز نقشه راه برنامه ریزی های کلان کشور است.
وی خاطر نشان می کند: برنامه ششم توسعه در مجلس نهم تدوین می شود و تا خرداد سال آینده به تصویب می رسد بنابراین کاندیداها نمی توانند برنامه جنبی و خارج از این چارچوب ارائه دهند.مهم این است که نمایندگان خود را متعهد به پیگیری راه حل هایی بدانند که گره ای از مشکلات اقتصادی کشور باز کند و دولت ها به درستی آن را اجرایی کنند.
کرسی های مجلس دهم در اختیار اصولگرایان خواهد بود
این فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با پیش بینی انتخابات مجلس نیز می گوید: با توجه به عملکرد دولت در دو سال اخیر و پا برجا ماندن مشکلات معیشتی مردم و توجه به این نکته اساسی که برجام هنوز نتیجه قابل قبولی در اقتصاد نداشته است ترکیب مجلس در کرسی های اقلیت و اکثریت تغییر چندانی نمی کند و مجلس دهم نیز در اختیار اصولگرایان قرار می گیرد.
گفتگو از: کمند چوبینه