کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح آمار کلی این بیماری به تفکیک استان‌ها گفت: تا روز ۱۹ اسفند، در تهران ۱۹۴۵ نفر، در قم ۷۱۲ نفر، گیلان ۵۲۴ نفر، اصفهان ۶۰۱ نفر، البرز ۳۰۷ نفر، مازندران ۶۳۳ نفر، مرکزی ۳۸۹ نفر، قزوین ۲۴۷، سمنان ۲۲۰، گلستان ۱۷۵، خراسان رضوی ۱۸۳، فارس ۱۳۳، لرستان ۱۵۱، آذربایجان شرقی ۱۲۹، خوزستان ۷۳، یزد ۹۰، زنجان ۶۸، کردستان ۶۶، اردبیل ۷۲، کرمانشاه ۴۴، کرمان ۳۶، همدان ۶۰، سیستان و بلوچستان ۳۴، هرمزگان ۵۲، خراسان جنوبی ۳۷، خراسان شمالی ۳۴، چهارمحال و بختیاری ۲۶، ایلام ۳۱، آذربایجان غربی ۶۹، کهگیلویه و بویراحمد ۹ و بوشهر ۱۱ مورد بیماری کووید ۱۹ ثبت شده است. این آمار البته چند مورد اشتباه نیز داشت و روز یکشنبه جهانپور اعلام کرده بود که در استان‌های بیشترین موارد ابتلا به ترتیب در تهران، قم، مازندران، اصفهان، گیلان، مرکزی، البرز و قزوین بوده، هر چند که افزایش آمار مبتلایان در استان اصفهان نگران‌کننده است. در روزهای اخیر روند افزایشی کرونا در دو استان گیلان و مازندران باعث نگرانی‌های بسیاری شده و حتی در برخی از روزها جاده‌های منتهی به این استان‌ها مسدود شده است. مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس و وزیر بهداشت ایران وضعیت را اضطراری خوانده و خواستار تشدید کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به این استان شده‌اند. یکی از نمایندگان استان مازندران در مجلس هم در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور، خواهان اعلام وضعیت قرمز در این استان شده است. مازندران با ۶۳۳ مورد ابتلا، بعد از تهران و قم بیشترین مبتلا را دارد.

 

افزايش آمار در حالي رخ مي‌دهد که سعيد نمکي، وزير بهداشت و درمان اعلام کرده است که در روزهاي پيک بيماري کرونا در کشور هستيم. وي با اشاره به اين موضوع که در برخي از استان‌ها شرايط تقريبا متعادل شده است، افزود: در برخي از نقاط کشور به‌دليل جابه‌جايي موارد آلودگي، خيز جديدي از بيماري در حال شکل گيري است. وزير بهداشت همچنين گفت: «قرنطينه شهرها، بحث امروز ما به‌طور خاص نبود اما قرار شد کميته 3 نفره‌اي متشکل از کارشناسان وزارت بهداشت و مقامات اجرائي ديگر تشکيل شود. روز گذشته (دوشنبه)‌ خدمت نمايندگان مجلس رسيديم و مسائلي را که آنها در استان‌ها داشتند، مطرح کردند و از طرح ملي مبارزه با کرونا مطلع شدند، کاستي‌ها و درخواست‌هاي خود را بيان کرديم و توصيه‌هاي نمايندگان را شنيديم.» همچنين همايون يوسفي عضو مجلس نيز که در کميته کشوري مقابله با کرونا حضور دارد مي‌گويد: «در حال حاضر موارد بستري در حال کاهش است اما پيش‌بيني شده که تا هفته آينده در کل کشور روزانه ميزان بستري 10 تا 15‌درصد بيشتر ‌شود.» آذري جهرمي، وزير ارتباطات نيز سه مرکز بيمارستان‌ها، پمپ بنزين‌ها و سوپرمارکت‌ها را عامل شيوع کرونا در ايران دانست.

2 نوع کرونا داريم؟

در اين بين اظهارات شهروز برزگر، نماينده مجلس نيز قابل تامل است. او اعلام کرده است: «بخشي از ويروس کرونا در قم هم با ويروس ووهان چين متفاوت است. به عبارت دقيق‌تر مشخص نيست که منشأ ويروس دوم از کجاست؟ که حتي به پرستار 25‌ساله هم رحم نکرد لذا بايد تمهيدات لازم انديشيده شود.» او احتمال داد ويروس با منشأ نامعلوم از نوع بيو تروريسم آمريکا باشد. اين عضو کميسيون امنيت ملي اظهار کرد: «مسافران از قم ويروس را به گيلان بردند. همچنين قبل از آنکه ايران درگير کرونا شود زواري از افغانستان و پاکستان و حتي امارات به ايران آمده بودند که حتي خودشان هم از ابتلا به کرونا اطلاعي نداشتند.» 

سخنراني رهبري در مشهد برگزار نخواهد شد

دفتر مقام معظم رهبري در اطلاعيه‌اي اعلام کرد مراسم سخنراني حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي که همه ساله در روز اول سال نو در حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شد، امسال به علت توصيه‌هاي بهداشتي براي جلوگيري از گسترش بيماري ناشي از ويروس کرونا برگزار نخواهد شد و معظم‌له به مشهد مقدس سفر نخواهند کرد.

سفر به کيش ممنوع

درحاليکه اسفند ماه پارسال، سازمان منطقه آزاد کيش اقدامات و رويدادسازي‌هاي گسترده‌اي براي جذب و ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزي به اجرا گذاشته بود و ستاد نوروزي اين منطقه تمامي امکانات خود را براي پذيراي از ميهمانان به کار گرفته بود، اکنون زير سايه سنگين ويروس کرونا، اين ميهمان ناخوانده و نامرئي که در همه کوچه پس کوچه‌ها جولان مي‌دهد، ناگزير دست رد به سينه رد ميهمانان زد و در اطلاعيه‌اي از مردم درخواست کرد تا از سفر به جزيره کيش بپرهيزند.

قرنطينه مديران هلال احمر گيلان و مازندران

اسماعيل رمضاني مديرکل روابط عمومي جمعيت هلال احمر در توئيت خود نوشت: مديران عامل جمعيت هلال اهمر‌هاي استان‌هاي گيلان و مازندران به دليل حجم برخورد با مراجعه کنندگان و بروز علائم مشکوک به کرونا بستري و در قرطينه هستند. وي افزود: جانشين اين افراد در استان‌هاي يادشده ماموريت‌ها و ظايف محوله را انجام داده و پيگيري مي‌کنند.

برگزاري نماز جماعت در خراسان شمالي

با اين حال بار ديگر و از روز گذشته تردد مسافران و ورود خودروهاي غيربومي به مازندران به‌دليل پيشگيري از شيوع کرونا دوباره در تمامي محورهاي ورودي مازندران ممنوع شد. همچنين بيژن سليمان‌پور، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار قم اعلام کرد که باتوجه به روند صعودي شيوع بيماري کرونا در قم از پذيرش اتباع خارجي معذوريم. اما با توجه به تعطيلي نماز جماعت در کشور و تعطيلي بقاع متبرکه تا ارديبهشت‌ماه سال آينده در کشور، شيوع کرونا، سبب توقف اقامه نماز جماعت در مساجد خراسان شمالي نشده و اين فريضه در حال برگزاري است. محمد معلم قائم مقام امور مساجد خراسان شمالي گفت: برگزاري نماز جماعت در مساجد استان، با رعايت فاصله، ميان نمازگزاران، انجام مي‌شود و مانعي براي برگزاري اين فريضه نيست.

61‌درصد موافق قرنطينه تهران

در اين بين شهرداري تهران در نظرسنجي از مردم خواسته که نظر خود را در رابطه با قرنطينه پايتخت اعلام کنند که طبق اين نظر سنجي 61‌درصد تهراني‌ها با قرنطينه شدن شهر موافق و 33درصد مخالف‌ هستند. آرش نصراصفهاني، مديرکل دفتر مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در اين رابطه مي‌گويد: خيابان‌هاي خلوت تهران در روزهاي پاياني سال گواه از سايه سنگين هراس از اپيدمي کرونا در شهر است. نتايج اين نظرسنجي که طي روزهاي 12تا 14اسفند توسط دفتر مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با همکاري ايسپا به‌صورت تلفني انجام شده مي‌تواند تصويري از نگراني‌هاي عمومي جامعه ارائه کند. براساس يافته‌هاي اين نظرسنجي دسترسي به اقلام بهداشتي و پزشکي مانند ماسک و مواد ضدعفوني‌کننده يکي از نگراني‌هاي اصلي بسياري خانواده‌ها در شهر تهران است. قريب به 63درصد از شهروندان دسترسي کافي به اين اقلام ندارند که براي 74درصد از آنها دليل آن موجود نبودن اقلام در بازار است. نکته مهم اينجاست که 22درصد از افراد فاقد دسترسي به اقلام بهداشتي و پيشگيري، ناتواني مالي براي خريد اين کالاها را عامل اصلي يا يکي از عوامل عدم‌دسترسي خودشان اعلام کرده‌اند. در تهران 61درصد از پاسخگويان با قرنطينه شدن شهر موافق و 33درصد مخالف‌اند. زنان بيش از مردان با قرنطينه شدن تهران موافق‌اند (66درصد در برابر 56درصد). به‌طورکلي50درصد از شهروندان ميزان نگراني خود از ابتلا به کرونا را زياد اعلام کرده‌اند اما نسبت زناني که نگراني شديد دارند 56درصد و مردان 44درصد است.