حسن روحانی، رئیس جمهوری در آیین بهره‌برداری پروژه‌های مس با بیان اینکه سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان طرح فقط در بخش صنایع معدنی کرمان افتتاح شده که این رقم تا پایان امسال به حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: این تحول بزرگ، پاسخ قاطع کارگران، مهندسان، مسئولان و مدیران ما به استکبار جهانی است و نشان می‌دهد کشورمان را با وجود فشارها و توطئه‌ها پیش می‌بریم، طرح‌هایمان را تکمیل و افتتاح می‌کنیم، برای جوان‌های عزیزمان اشتغال درست می‌کنیم و بازار صادرات‌مان را پررونق می‌کنیم.
او ادامه داد: سال‌های 97 تا 99 سال‌های بسیار سختی بوده و تحریم بسیار شدیدی بر مردم ما اعمال شده و الحمدلله آن ایمان، نشاط، ایستادگی و مقاومت مانع شده که دشمنان به اهداف‌شان برسند.
روحانی خاطرنشان کرد: خوشحالم که 4 طرح ملی مس در مدت زمان کوتاه با تلاش و فعالیت مهندسان و مسئولان به ثمر نشسته و افتتاح این کارخانه‌ها همان‌طور که گزارش شد، کار سوخت را تسهیل می‌کند و به جای هوای عادی با اکسیژن می‌تواند اشتعال را بالا ببرد و کل این طرح‌ها برای مسأله محیط زیست هم اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد.
او اظهارداشت: رساندن رقم صادرات بخش مس به حدود یک میلیارد دلار در سال گذشته، در کنار تکمیل این پروژه به دست جوانان متخصص ایرانی پس از توقف مشارکت خارجی‌ها به‌دنبال دور جدید تحریم‌ها، افتخار آفرین برای همه ایرانی‌هاست.
معادن بزرگ و کوچک را در بورس عرضه کنید
رئیس جمهوری گفت: معادن کوچک و متوسط را به بورس وارد کنید. مشخصات معادن را وارد کرده تا مردم سهام معادن یا کل معدن را بخرند، باید زمینه‌ای فراهم شود تا زمین‌های بزرگ دولت یا معادن کوچک و بزرگ دولتی در بورس عرضه شوند در این صورت بورس رونق یافته و معادن فعال می‌شوند.
او ادامه داد: بحث‌هایی در مورد واگذاری معادن در گذشته وجود داشت که ان‌شاءالله امروز وجود ندارد، در گذشته هر کس در معادن حضور داشت، سهمی داشت و یک بخش‌هایی از معادن را در اختیار می‌گرفت و به اسم خود می‌کرد و سال‌ها این معادن بدون بهره‌برداری باقی می‌ماند. با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود همه این موانع برداشته خواهد شد.
هرگونه پاداش به‌کارگران مایه خوشحالی است
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود تأکید کرد: هرگونه پاداشی که به کارکنان و کارگران عزیز به هر مناسبتی داده شود مایه خوشحالی ماست.
روحانی گفت: مس در کنار فولاد و آلومینیوم نیازهای داخلی ما را تأمین می‌کند و از محصولات صادراتی ماست.
مشکل آب صنعت کرمان حل می‌شود
وی در مورد مشکلات آب استان کرمان ادامه داد: در مورد مشکلات آب استان و تخصیص آب با وزیر نیرو صحبت خواهم کرد تا هرچه زودتر این آب از منطقه جنوب به استان کرمان برسد. می‌دانیم که برای بخش صنعت و کشاورزی استان کرمان یکی از نیازمندی‌های اصلی تأمین آب است.
راهی جز تولید وجود ندارد
روحانی اظهار داشت: امسال سال جهش تولید است. بدین معنا که امسال باید شاهد حرکت سریع‌تری در تولید باشیم. رهبر معظم انقلاب امسال بیش از گذشته بر مسأله تولید تأکید کردند زیرا با شرایطی که امسال در موضوع تحریم و کرونا داریم برای اینکه کشور ما بتواند پیش برود و مردم به نیازمندی‌های خود برسند و صادرات انجام شود. راهی جز تولید وجود ندارد باید تولید را گسترش دهیم.
دولت در معادن بزرگ کمک کند
روحانی تأکید کرد: دولت برای تولید و صادرات و برای ایجاد اشتغال، یکی از سرمایه‌هایی که در اختیار دارد معادن است. معادن بزرگی در کشور ما وجود دارد، این معادن باید مورد بهره‌برداری قرار گیرند. بهره‌برداری و استفاده از برخی معادن آسان است و بهره‌برداری از آنها مشکل خاصی ندارد، بخش خصوصی می‌تواند به خوبی از پس این معادن برآید و محصولاتش را در اختیار مردم قرار دهد اما برخی معادن نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارند و دولت باید به آنها کمک کند.
برای اکتشاف معادن عمیق کارهای خوبی انجام شد
وی ادامه داد: دولت باید در زمینه اکتشاف به بخش خصوصی کمک کند. من بسیار خوشحال شدم که گفته شد، وزارت صنعت در تلاش است تا معادنی که در عمق در این منطقه وجود دارد اکتشاف شود اما هنوز به معادنی که در عمق وجود دارند دست نیافته‌ایم و معادنی را که در سطح وجود دارند اکتشاف می‌کنیم.
روحانی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم برای اکتشاف معادن عمیق کارهای خوبی انجام شد و آنچه در دولت یازدهم و دوازدهم اکتشاف شده است با آنچه در تاریخ ایران اکتشاف شده قابل مقایسه نیست و چندین برابر تاریخ ایران در چند سال گذشته اکتشاف معادن صورت گرفته است.
معادن اکتشاف شده در اختیار مردم قرار گیرد
رئیس جمهوری در خصوص لزوم آزادسازی معادن گفت: باید کاری کنیم که معادن اکتشاف شده به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد، برخی شرکت‌ها و تعاونی‌ها آمادگی دارند و می‌توان آن را تبدیل به سهام کرد و دولت بخش بزرگی از سهام خود را به مردم
واگذار کند.
سهام ایمیدرو در بورس واگذار شود
وی تصریح کرد: توصیه من این است که سهام ایمیدرو در بورس واگذار شود، بورس استعداد بسیار زیادی دارد آنچه امروز در بورس تهران مشاهده می‌کنیم این است که سرمایه قابل ملاحظه‌ای وارد شده است می‌توان این سرمایه‌گذاری‌ها را به چندین برابر افزایش داد.
روحانی تصریح کرد: زنده ماندن و تحرک بورس در گرو این است که سهام جدید وارد بورس شود.
رئیس جمهوری ادامه داد: امسال قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شد. سهام عدالت نیز ان‌شاءالله در بورس عرضه خواهد شد. این سهام به ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تعلق دارد افرادی که مایل باشند می‌توانند آن را فروخته و افرادی که بخواهند می‌توانند نگه دارند.
سهام عدالت بسیار ارزشمند است
وی تأکید کرد که اکثریت سهام عدالت مربوط به شرکت‌های مهم دولتی است، این سهام بسیار ارزشمند است و به راحتی در بازار بورس فروش خواهد رفت. باید مسئولان وزارت اقتصاد تلاش کنند این موضوع به مردم توضیح داده شود. از وزیر اقتصاد می‌خواهم که این کار را هر چه سریع‌تر ساماندهی کند. راه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که مردم به راحتی بتوانند سهام خود را بفروشند و پول آن را به هر مصرف که می‌خواهند برسانند.
برخی بخش‌ها برای واگذاری در بورس فعال نشدند
روحانی با تأکید بر اینکه بورس باید فعال شود و توسعه پیدا کند، گفت: برخی بخش‌ها برای واگذاری در بورس فعال نشدند که باید برای آنها فکری کرد. به‌عنوان مثال زمین‌های زیادی در اختیار دولت و نیروهای مسلح است. به‌عنوان مثال پادگان‌های بزرگ یا زمین‌های بزرگ دولت و همچنین معادن بزرگ، باید ارزش این‌ها مشخص شده و به‌صورت سهام واگذار شود.
رئیس جمهوری معادن را یکی از سرمایه‌های بزرگ دولت خواند و گفت: دولت سرمایه‌های عظیم و بزرگی دارد، جنگل‌ها و مراتع از این ثروت‌ها هستند. یکی از ثروت‌های دولتی معادن است. باید آنها را آزاد کنیم، برخی معادن مورد دعوا بین معاونت محیط زیست و معادن هستند. محیط زیست می‌گوید که نباید به این زمین‌ها دست زد اما معادن نیاز به آن دارند. وظیفه شورای عالی محیط زیست است که در این خصوص تعیین تکلیف کند. بسیاری از زمین‌های معادن آزاد شده و بسیاری از زمین‌ها نیز به محیط زیست الحاق شده است.
به گزارش مهر، روحانی ادامه داد: یکی از نقاط برجسته طرح‌هایی که افتتاح شدند، این بود که از نظر محیط زیستی این طرح‌ها مشکلی نداشتند. از مشخصه‌های این چهار طرح این بود که محیط زیست را سامان می‌دهند و حراست و حفاظت می‌کنند.
برخی معادن در خانواده معادن واگذار شدند
رئیس جمهوری اظهار داشت: برخی معادن به دلایلی در داخل خانواده معادن واگذار شدند، یک خانواده معدنی آن را گرفته است، نه خودش پول و امکانات دارد که استفاده کند و نه واگذار می‌کند، باید مقررات در این خصوص گذاشته شود تا در زمان کوتاهی این معادن تعیین تکلیف شوند، این امر می‌تواند اشتغال بزرگی برای کشور ایجاد کند.
او گفت: سنگ ساختمانی یکی از معادن بزرگ و خوب  است که می‌توانیم صادرکننده آن باشیم، در ابتدا فقط انفجار ایجاد می‌کردیم و این سنگ‌ها را استخراج می‌کردیم. امروز تکنولوژی جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ‌های بزرگ استخراج می‌شود که به کشورهای مختلف صادر می‌شود و به آن سنگ، بهترین بُرش‌ها داده می‌شود و به ۱۰ برابر قیمت مجدداً به کشور وارد می‌شود.
بخش دولتی اصولاً چابک نیست
رئیس جمهوری اظهار داشت: برای توقف خام فروشی در زمینه سنگ‌های ساختمانی باید معادن برای ساختمان‌ها سفارش بگیرند. اگر معادن به بخش خصوصی واگذار شوند، بخش خصوصی به راحتی این کار را انجام می‌دهد. بخش دولتی اصولاً چابک نیست و تشریفات بسیار زیادی دارد اما زمانی که معادن به بخش خصوصی واگذار شود می‌تواند به‌صورت فعال وارد شود.
وی تأکید کرد: یکی از پایه‌های جهش تولید، اکتشاف، واگذاری معادن و فروش آنها به بخش خصوصی است، امیدوارم در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی حرکت بسیار خوبی داشته باشید. سال سختی پیش رو داریم. خداوند در این سال سخت در سایه تلاش و کوشش ما برکت و خیر را برای ما مقرر خواهد کرد.
ظرفیت تولید آلومینیوم مس و فولاد 3 برابر مصرف
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن وتجارت هم افزود: هم‌اکنون تولیدات آلومینیوم، مس و فولاد سه برابر نیاز کشور است و در همین راستا در سال گذشته و برای اولین بار رکورد تولید مس و فولاد در کشور زده شد.
وی ادامه داد: در مهم‌ترین محصولات صنایع معدنی، مثل آلومینیوم، مس و فولاد هم‌اکنون هیچ مشکلی در تأمین داخل نداریم و صادرات نیز انجام می‌شود.
وزیر صمت درباره واگذاری معادن گفت: دو اقدام ویژه در دستور کار قرار گرفته که در یکی از موارد با هماهنگی وزارت اقتصاد بخشی از سهام معادن که قابل واگذاری است در بورس عرضه خواهد شد و به‌صورت کمی هم عددی تعیین شده و تا هفته‌های آتی اعلام می‌شود مورد دوم نیز واگذاری خود پهنه‌ها و معادنی است که دست سازمان زمین شناسی است یا دست شرکت مس بوده در برنامه واگذاری قرار دارد.
تولیدکنندگان داخلی طرح‌ها را به سرانجام رساندند
وزارت صمت درباره ارزش ریالی و ارزی طرح ملی مس گزارش داد که طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد منجر به افزایش ۵۰ درصدی تولید مس آندی می‌شود و میزان تولید‌ این مجتمع از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن می‌رسد. طرح فوق باعث شد تا برای نخستین بار ظرفیت ذوب کشور به ۴۰۰ هزار تن برسد. اشتغالزایی این طرح ۱۲۰ نفر و سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی آن به ترتیب ۱۱۸ میلیون دلار و ۱۱۱۰ میلیارد ریال است.
همچنین کارخانه اسید‌سولفوریک خاتون‌آباد با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن اسیدسولفوریک در سال، از دیگر طرح‌های شرکت ملی مس است که با ظرفیت روزانه ۴۴۰ تن، در مدار تولید قرار گرفت. شروع عملیات اجرایی این طرح، سال ۹۰ بوده است. در این طرح ۷۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی صورت گرفته است.
علاوه بر این دو طرح، کارخانه اکسیژن و انبار کنستانتره خاتون‌آباد نیز به بهره‌برداری رسید. کارخانه تولید اکسیژن خاتون آباد با ظرفیت ۷۵۰ تن در روز از دیگر طرح‌هایی بود که با فرمان رئیس جمهوری افتتاح شد.سرمایه‌گذاری ریالی این طرح ۱۹۲ میلیارد ریال و ارزی آن ۳۱میلیون یورو است.
همچنین در آیین بهره‌برداری طرح‌های توسعه شرکت ملی مس در مجتمع خاتون‌آباد، طرح انبار کنستانتره نیز افتتاح شد.سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح ۱۵۸ میلیارد ریال است و سرمایه‌گذاری ارزی آن به سه میلیون یورو می‌رسد. بنابر این گزارش، طرح‌های فوق، زمینه اشتغال‌ ۲۵۰نفر به‌صورت مستقیم را ایجاد کرده است.

بـــرش

ﻃﺮح ﺗﻮﺳﻌﻪ ذوب ﻣس آﻧﺪی ﺧﺎﺗﻮن آﺑﺎد
هدف اﺟﺮای ﻃﺮح ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ذوب ﻣﺲ خاتون‌آباد، ارﺗﻘﺎی ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﻧﺴل‌های ﻗﺪﯾﻢ ﮐﻮره، ذوب ﻓﻠﺶ ﮐﻪ دارای ﻣﺤﺪودﯾت‌های ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ ﻣﺘﻌﺪدی از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﺪم اﻣﮑﺎن اﺳﺘﻔﺎده از اﮐﺴﯿﮋن، ﻣﺼﺮف ﺑﺎﻻی ﺳﻮﺧت‌های ﻓﺴﯿﻠﯽ، میزان تولید ﻏﺒﺎر و ﺗﺎﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ روی ﺳﺎﯾﺮ ﺗﺠﻬﯿﺰات ﭘﺎﯾﯿﻦ دﺳﺘﯽ ﺑﻮد. ﺑﺎ ﺑﻪ روز ﮐﺮدن این ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی هم اﮐﻨﻮن ﺷﺎهد اﻓﺰاﯾﺶ ظرفیت 50 درصدی تولید مس آندی از 80 هزار تن به 120 هزار تن هستیم.
 
اﻓﺘﺘﺎح ﻃﺮح اﺣﺪاث اﻧﺒﺎر ﮐﻨﺴﺘﺎﻧﺘﺮه ﻣﺲ
هدف از ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای اﻧﺒﺎر ﮐﻨﺴتاﻧﺘﺮه ﺟﺪﯾﺪ؛ اﻓﺰاﯾﺶ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ذوب و رﻓﻊ ﻣﺸکلات ﻣﻮﺟﻮد در ﻃﺮاﺣﯽ اﻧﺒﺎر ﻗﺪﯾﻢ و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﺗﻼف ﻣﺤﺼﻮل ﻣﻬﻢ ﮐﻨﺴتاﻧﺘﺮه ﻣﺲ است. اﯾﻦ اﻧﺒﺎر که به میزان 60هزار تن ظرفیت دارد شامل ظرفیت انبار 50 هزار تن متریک کنستانتره مس، 5 هزار تن متریک سیلیکا فالکس و 5 هزار تن متریک کنستانتره سرباره و 26 تن مواد سرد بازگشتی است.

اﻓﺘﺘﺎح ﻃﺮح اﺣﺪاث ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ اسید
اهداف اﺟﺮای اﯾﻦ ﻃﺮح اﻃﻤﯿﻨﺎن از رﻓﻊ آﻟﻮدگی‌های زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻧﺎﺷﯽ از اﻧﺘﺸﺎر ﮔﺎزهای ﺧﺮوﺟﯽ ﮐﻮره‌های ذوب ﻓﻠﺶ و ﮐﻨﻮرﺗﺮ و ﺑﺮای ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮔﺎز دی اﮐﺴﯿﺪ ﮔﻮﮔﺮد ﻧﺎﺷﯽ از ﺳﻮﺧﺘﻦ ﮔﻮﮔﺮد ﻣﻮﺟﻮد در ﮐﻨﺴتاﻧﺘﺮه ﺑﻪ‌ﻇﺮﻓﯿﺖ 600 هزارﺗﻦ اﺳﯿﺪ ﺳﻮﻟﻔﻮرﯾﮏ در ﺳﺎل ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮا ﺷﺪه اﺳﺖ. با اجرای این طرح صد درصد غبار موجود در ﮔﺎز ورودی در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺟﺬب و اﻣﮑﺎن ورود ﺑﻪ اﺗﻤﺴﻔﺮ را ﭘﯿﺪا ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ.

اﺣﺪاث ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺗﻮلید اکسیژن ﻣﺲ
ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ اﮐﺴﯿﮋن ذوب ﻣﺲ ﺧﺎﺗﻮن‌آﺑﺎد ﯾﮑﯽ از زﯾﺮ ﭘﺮوژه‌‌های ﻃﺮح ﺗﻮﺳﻌﻪ ذوب ﻣﺲ ﺧﺎﺗﻮن‌آﺑﺎد است ﮐﻪ به منظور ﺗأﻣﯿﻦ اﮐﺴﯿﮋن ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻏﻨﯽ‌ﺳﺎزی هوای ﮐﻮره ﺟﺪﯾﺪ ﻓﻠﺶ و ﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎً ﻏﻨﯽ‌ﺳﺎزی هوای ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﮐﻮره‌های کنورتر با ظرفیت440 تن اکسیژن در روز طراحی و اﺟﺮا ﺷﺪه اﺳﺖ.