دستور از بیرون، اجرا از داخل
ولی چیزی نگذشت که ظواهر امر نشان داد سوال از رییس‌جمهوری هم نمی‌تواند دل برخی اهالی خارج از مجلس را خنک کند. به همین دلیل با تحریک و تشویق نمایندگان همسو و دوستان مجلسی خود طرح استیضاح و عزل روحانی را کلید زدند. به عنوان مثال قاسم روانبخش یکی از شاگردان مصباح یزدی و حامیان سرسخت احمدی‌نژاد و عضو جبهه پایداری در توئیتی با خطاب قرار دادن دوستان مجلسی خود تاکید کرد و نوشت: «پروسه سوال از رییس‌جمهوری تکراری، زمانبر و فرصت‌سوزی است، استیضاح را در دستور کار قرار دهید. هر یک روزی که زودتر عزل شود، کشور به آرامش اقتصادی نزدیک‌تر می‌شود.»
همچنین محمدجواد کریمی‌قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس که این روزها از حضور دوستان هم‌طیف خود در مجلس شادی مضاعفی دارد نیز در توئیتی دیگر ادامه این خط را دنبال کرد و خطاب به یارانش نوشت: «سوال از رییس‌جمهور اثرش خنثی شدن ظرفیت استیضاح رییس‌جمهوری است. همکاران برای حفظ این ظرفیت که شاید ضرورت آن پیش آید، از انجام آن خودداری کنند.»
همکاری تنگاتنگ نیک‌بین و کریمی‌قدوسی!
بنابراین جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر به واسطه خط‌دهی دوستانش در تهیه طرح و جمع امضای عدم کفایت رییس‌جمهوری پیش‌قدم شد. نیک‌بین همان نماینده‌ای است که در جلسه اولین حضور ظریف در مجلس یازدهم همنوا با کریمی‌قدوسی در صحن علنی مجلس با شعار «مرگ بر دروغگو» و ایجاد تشنج و سروصدا، مانع از صحبت‌های وزیر امور خارجه پشت تریبون مجلس شدند.
حالا او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفته طرح استیضاح و عدم کفایت رییس‌جمهوری فعلا ۱۵ امضا دارد و در هفته آینده هم آن را دنبال خواهد کرد. نماینده کاشمر به «جهان‌صنعت» گفت: «این طرح نیازمند امضای یک‌سوم نمایندگان است و خوش‌بین هستم که این طرح حدنصاب را به دست آورد، چرا که شرایط اقتصادی کشور اصلا مناسب نیست و همان‌طور که بنی‌صدر را عزل کردند ما هم روحانی را عزل می‌کنیم.»


واکنش منفی بازار به کشمکش‌های داخلی
ادعایی که طراح و امضاکنندگان استیضاح رییس‌جمهوری مطرح می‌کنند، با شرایط واقعی اقتصاد کشور سازگاری ندارد چرا که حتی خبر استیضاح رییس‌جمهوری باعث واکنش منفی بازار و منجر به افزایش بیشتر نرخ دلار، سکه و طلا شد؛ امری که نشان داد اقتصاد ایران بیمار و در حال احتضار است و کشش کوچک‌ترین تغییر و تحول و کشمکش‌های داخلی را ندارد؛ تغییری نه در حد سوال بلکه استیضاح رییس‌جمهوری! گفتنی است، در شرایطی که حتی سوال از رییس‌جمهوری منجر به تعطیلی یک ماهه وزارتخانه‌ها و هیات دولت برای پیدا کردن دلیل و پاسخ مناسب رییس‌جمهوری به سوال‌کنندگان تازه از راه رسیده و غیرمطلع بهارستان‌نشین خواهد شد، صحبت از استیضاح و عدم کفایت رییس‌جمهوری بازتاب غیرقابل جبرانی دارد.
حتی پیش از این هم شنیده شده بود که مخالفان دولت پروژه «ساقط کردن دولت روحانی» را در دستور کار دارند؛ پروژه‌ای که شهاب نادری، نماینده دوره دهم اورامانات از آن پرده برداشت. اقدامی که حتی طرح آن هزینه سنگینی برای کشور دربر خواهد داشت.
استیضاح رییس‌جمهوری برای به رخ کشیدن قدرت مجلس
البته محمدتقی نقدعلی، نماینده اصولگرای خمینی‌شهر و از حامیان طرح استیضاح و عدم کفایت رییس‌جمهوری بر این عقیده است که یک بار برای همیشه برای آینده انقلاب باید چنین هزینه‌ای پرداخته شود تا درس عبرت شود. نقدعلی با اعلام موافقت خود با طرح «عدم کفایت رییس‌جمهوری» در پاسخ به این پرسش که استیضاح رییس‌جمهوری در این شرایط تحریمی و فشار خارجی، قطعا هزینه سنگینی برای کشور دارد و می‌تواند به عنوان آخرین راهکار، مورد توجه قرار گیرد، به «جهان‌صنعت» گفت: «این کار یک بار برای همیشه باید انجام شود، راهی برایمان باقی نمانده و برای آینده انقلاب باید این کار صورت بگیرد و درس عبرت شود، تا فکر نکنند دست مجلس بسته است.»
نماینده خمینی‌شهر در مجلس، روز یکشنبه هم در اخطاری با استناد به ماده ۱۵۲ قانون اساسی به قالیباف گفت: «تذکرات مربوط به وزیر امور خارجه مثنوی هفتادمن است. باید محکمه‌ای باشد، قاضی عادلی باشد و نه فقط آقای ظریف بلکه رییس‌جمهور را به خاطر خیانت‌هایی که به مملکت کرده، محاکمه کند.» نقدعلی در تذکر خود با طرح این ادعا که «مشکلات کنونی کشور نتیجه سیاست‌های روحانی و تیم همراهش است» بیان کرد: «آقای قالیباف! نشستن و گوش دادن به حرف‌های وزرا بی‌ثمر است، استیضاح رییس‌جمهوری را کلید بزنید.» موضوعی که درگفت‌وگو با «جهان‌صنعت» هم بر آن تاکید کرد و گفت: «اوضاع اقتصادی مردم خوب نیست و از ۱۷ تیر ماه هر کیلوگرم ورق آهن تا امروز شش هزار تومان افزایش قیمت داشته و سوال اینجاست که هیات دولت آقای روحانی چه کاری انجام می‌دهند؟» نماینده خمینی‌شهر در مجلس یازدهم مدعی شد: «برای اصلاح امور اقتصادی هیچ راهی جز استیضاح و کشاندن رییس‌جمهوری به مجلس نداریم و اگر راه دیگری وجود داشت آن را امتحان می‌کردیم.»


بهانه‌هایی برای توجیه یک استیضاح
نقدعلی ادامه داد: «تحریم‌ها در دولت قبل هم وجود داشته و مختص این دولت نیست. ما آقای روحانی را مقصر شرایط اقتصادی پیش آمده می‌دانیم. حتی در دولت آقای روحانی همه روزنه‌های دور زدن تحریم به خارجی‌ها لو داده شد. در هر عرصه که مدیریت او را بررسی کنیم، مردم آن را قبول ندارند. پس راهی جز استیضاح روحانی برایمان باقی نمانده است.»
نقدعلی همچنین با اشاره به اینکه باید یک بار برای همیشه این کار انجام شود، به اقدامات اخیر قوه قضاییه و مجلس اشاره کرد و گفت: «الحمدالله امروز قوه قضاییه با اقدامی که در برابر طبری انجام داد و قوه مقننه با اقدامی که در برابر رد اعتبارنامه برخی انجام داد، ثابت کرد کسی از چنگ و تیغ عدالت در امان نیست. ما هم باید ثابت کنیم به قول مقام معظم رهبری دوران بزن دررو گذشته و دوران باز گذاشتن دست مفسد و پاسخگو نبودن تمام شده است.» این نماینده دور یازدهم مجلس خاطرنشان کرد: «ما می‌خواهیم یک بار برای همیشه هر مسوول پاسخگو باشد و تصور نکند با اتمام دوران مسوولیتش از قرار گرفتن مقابل مردم و نهادهای مسوول در امان است و می‌تواند جان سالم به در ببرد.» نقدعلی همچنین تاکید کرد: «آقای روحانی باید جوابگو باشد که چرا در دوران ریاست‌جمهوری او بیشترین مفسدین را داشته‌ایم.»
این نماینده در پاسخ به این پرسش که اکبر طبری معاون رییس قوه قضاییه بوده و مفاسد او ربطی به روحانی ندارد، بیان کرد: «ولی امثال طبری‌ها در سازوکار مدیریت آقای روحانی توانستند در سیستم اجرایی فعلی این همه دزدی کنند. ما در طول تاریخ هیچ نمونه‌ای نداشته‌ایم که مفسد اقتصادی تا این همه رشد کند.» نقدعلی بدون توجه به فسادهای ساختاری متعدد و اختلاس سه هزار میلیارد تومانی دوره احمدی‌نژاد گفت: «رکورد فسادها در این دولت در بین دولت‌های گذشته شکسته است. همچنین این دولت در بازگذاشتن دست مفسدان در بین دولت‌های قبل رکوردار است.» او همچنین مشکلات عمده اقتصادی کشور را ناشی از سوءمدیریت دولت و عوامل داخلی دانست و تاکید کرد: «این استیضاح جراحی است و درد دارد. باید یک بار برای همیشه این درد را تحمل کنیم. این مطالبه مردمی و یک خواست عمومی است.»


برخورد با متخلف، مجرم و مفسد نقطه امید مردم است
جواد نیک‌بین هم درگفت وگو با «جهان‌صنعت» انگیزه خود برای کلیدزدن طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری را ناشی از وضعیت اقتصادی نامناسب دانست و تاکید کرد: «وضعیت موجود حاصل تفکر لیبرالی آقای روحانی است و همانطور که بنی‌صدر را عزل کردیم روحانی را هم عزل می‌کنیم و این اقدام می‌تواند باعث شود نور امید در دل مردم بتابد.»
طراح سوال از رییس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی که کشور از طرف دشمنان تحت انواع فشارهای خارجی قرار دارد، فشار داخلی منجر به بروز مشکلات مضاعف خواهد شد، گفت: «در زمان بنی‌صدر هم درگیر جنگ و تحریم بودیم و وضعیت کشور بدتر از شرایط فعلی بود، ولی بنی‌صدر عزل شد و همان‌طور که عزل او نقطه امید مردم شد، عزل روحانی هم نقطه امید مردم می‌شود چرا که برخورد با متخلف، مجرم و مفسد نقطه امید مردم است.» اگرچه تنها یک سال از عمر دولت دوازدهم زمان باقی است و اگر نیک‌بین و دوستانش موفق شوند یک‌سوم آرای مجلس را به دست آورند و طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری را مطرح کنند، این پرسش پیش می‌آید که آیا خواهند توانست عدم کفایت روحانی را از تصویب بگذرانند. این نکته نیز مهم است که آیا رهبری رای احتمالی مجلس در خصوص عدم کفایت رییس‌جمهور را تنفیذ خواهند کرد؟
هواداران محمود احمدی‌نژاد در مجلس بهتر است یک بار دیگر راهبرد‌ها و اهداف خود را مرور کنند.