نقدينگي بعد از بورس به سوي كدام بازار مي‌رود؟

در حال حاضر به سبب ترس ايجاد شده در بازار سرمايه شيفت به سمت بازار دلار اتفاق افتاده و نوساناتي در قيمت دلار ايجاد شده است،؛ ما در اقتصاد كشور حجم بالايي از نقدينگي سرگردان داريم كه اين نقدينگي سرگردان بالاخره بايد وارد يك بازار ديگر شود و با توجه به اينكه نرخ بهره بانكي نيز نرخ جذابي نيست و بالاتر بردن نرخ بهره به صلاح اقتصاد نخواهد بود در نتيجه ما شاهد خواهيم بود كه اين نقدينگي كه از بورس خارج شده، وارد بازارهاي ديگري نظير ارز، طلا يا مسكن و خودرو مي‌شود و اين به معناي آغاز ايجاد تلاطم در آن بازارهاست. اين در حالي است كه در هيچ جاي دنيا حتي در كشورهاي بسيار عقب‌تر از ايران در حوزه اقتصادي و اجتماعي اين موضوع را نمي‌بينيد كه مردم جلوي صرافي‌ها براي خريد ارز صف بكشند يا روي خودرو و مسكن جهت كسب انتفاع و سود يا مسائلي از اين دست سرمايه‌گذاري كنند.كارشناسان اقتصادي معتقدند؛ ارز به عنوان لنگر اسمي تورم در اقتصاد ايران شناخته شده است و در صورت ورود نقدينگي به اين بازار، اقتصاد وارد چرخه تورمي مي‌شود و شكي نيست كه خروج پول از بازار سرمايه و ورود آن به بازار ارز، تبعات جبران‌ناپذيري به همراه خواهد داشت و بيشترين آسيب هم به اقشار ضعيف و متوسط جامعه وارد خواهد شد.

افزايش دو برابري قيمت سكه طي ۶ ماه

در فروردين ماه ۱۳۹۹ قيمت سكه نصف قيمت امروز آن بود و بهاي سكه تمام‌بهار آزادي طرح جديد در بازار آزاد ۶ ميليون و ۱۸۰ هزار تومان و طرح قديم ۵ميليون و ۹۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاري شده بود و هر گرم طلاي ۱۸عيار هم ۵۹۱ هزار و ۳۰۰ تومان خريد و فروش مي‌شد. اما امروز قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي در بازار آزاد تهران به ١١ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان رسيده و هر گرم طلاي ١٨عيار يك ميليون و ١۴۸ هزار و ۲۴۰ تومان معامله مي‌شود.

كشتي‌آراي: افزايش بهاي دلار در بازار

طلا را هم صعودي كرد

محمد كشتي‌آراي، رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر درباره روند رو به رشد طلا در اين روزها مي‌گويد: با تغييراتي كه در قيمت ارز به وجود آمد و افزايش تقاضا در اين بازار قيمت طلا و سكه نيز همسو با آن رشد كرد اما تقاضاي اضافه‌اي براي خريد طلا به وجود نيامده است. رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر ادامه مي‌دهد: قيمت دلار از كانال ۲۴ هزار تومان در هفته گذشته به كانال ۲۵ هزار و 500 تومان رسيد و اين اتفاق روي بازار طلا تاثير گذاشت و در پايان هفته گذشته هر گرم طلاي ۱۸عياريك ميليون و ۱۴۵ هزار تومان معامله شد و قيمت سكه تمام بهار آزادي طرح جديد ۱۱ميليون و ۸۵۰ هزار تومان و قيمت سكه طرح قديم ۱۱ميليون و ۳۰۰ هزار تومان نرخ گذاري شد.كشتي‌آراي با بيان اينكه داد و ستدها در بازار طلا مانند قبل است، مي‌گويد: هر چند اين روزها شاهد صف‌هاي طولاني براي خريد ارز هستيم اما روند معاملات در بازار طلا تغييرات چنداني نداشته و شوكي به بازار وارد نشده و قيمت‌ها متاثر از افزايش شديد قيمت دلار، رشد كرده‌اند.

رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در مورد پيش‌بيني بازار طلا هم مي‌گويد: اين بازار قابل پيش‌بيني نيست زيرا در حالي كه ما شاهد كاهش بهاي اونس جهاني بوديم و قيمت آن به محدوده۱۹۰۰دلار رسيد اما با تغييرات نرخ ارز در بازار ايرانف بهاي طلا يك‌باره بالا رفت.

تقاضاي اضافي در بازار طلا نيست

او مي‌گويد: افزايش قيمت ارز در بازار داخلي و نوسانات قيمت جهاني طلا از جمله دلايل ركوردشكني‌هاي اين روزهاي طلا و سكه در بازار است؛ قيمت سكه در روزهاي اخير، ركوردهاي بالايي را به ثبت رساند اما با وجود افزايش قيمت‌ها در بازار طلا و سكه، تقاضاي اضافي وارد اين بازار نشده است.

قيمت سكه در شهريور پارسال چقدر بود؟

بر اساس اين گزارش؛ در هفته‌هاي اخير بازار طلا روندي صعودي داشته و بهاي سكه تمام طرح جديد در بازار تا مرز ۱۲ميليون تومان بالا رفته است. اين در حالي است كه قيمت سكه طرح جديد در مدت مشابه سال گذشته يعني شهريور ماه ۱۳۹۸ چهار ميليون و ۱۱۰هزار تومان بود و هر گرم طلاي ۱۸ عيار ۴۱۳ هزار تومان به فروش مي‌رفت.

حال اين سوال پيش مي‌آيد چرا با وجود همه تمهيداتي كه دستگاه‌هاي مختلف انديشيده‌اند، نهايتا بازار طلا به چنين وضعيتي دچار شده است؟ به نظر مي‌رسد، مقصر اين موضوع، نهاد سياستگذاري باشد كه فضايي را به وجود مي‌آورد كه امكان دلالي و كسب سود بين بازار وجود داشته باشد، وقتي كه چنين بازاري به وجود بيايد قاعدتا مردم اقدام به سرمايه‌گذاري در اين اختلاف بين بازاري مي‌كنند و به دنبال كسب سود از اين اختلاف هستند. به گفته كارشناسان اقتصادي زماني كه بازده انتظاري يكي از بازارها بالاتر از ساير بازارها مي‌شود، طبيعي است كه نقدينگي به سمت آن بازار حركت مي‌كند اما اگر بازاري بازده انتظاري بالاتري نداشت به ‌طور سنتي در ايران سرمايه‌داران به سمت بازار ارز و طلا حركت مي‌كنند. سرمايه‌گذاري روي طلا ريسك خريد ارز را جبران مي‌كند چراكه هم ثبات قيمت آن نسبت به ارز و دلار بيشتر است و هم اينكه راحت‌تر مي‌توان آن را خريد و فروش كرد.