جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سؤالی درباره علت مصاحبه وزیر امور خارجه با مجله اشپیگل مطرح کرد. ظریف در پاسخ به سؤال جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیش از ورود به بحث اصلی خود درباره علت حضورش‌نداشتنش در کمیسیون امنیت اظهار کرد: متأسفانه هم‌زمان با جلسه کمیسیون امنیت مجلس اجلاس وبیناری سران آستانه تشکیل شده بود و ناگزیر به شرکت در آن بودم و نتوانستم در جلسه کمیسیون امنیت شرکت کنم. قصدم جسارت به مجلس نبوده است؛ ولی گاهی اوقات به دلیل مشغولیت‌های فراوان امکان حضور در برخی جلسات را ندارم. او افزود: به کمیسیون امنیت مجلس هم حق می‌دهم؛ زیرا دو بار برنامه‌ریزی کرده بودند؛ ولی من نتوانسته بودم در آن شرکت کنم.‌ وزیر امور خارجه تصریح کرد: وظیفه و هدف سیاست خارجی جلوگیری از سیاست‌های آمریکا، رقبا و دیگران است. ابزار سیاست خارجی هم مشخص است. او درباره این ابزارها افزود: سیاست خارجی مستحضر به ابزار ملی است؛ ولی ابزاری که در اختیار وزیر خارجه و کارگزار سیاست خارجی وجود دارد، مصاحبه،‌ مذاکره و ائتلاف‌سازی است و غیر از این ابزار چیز دیگری نداریم. ظریف گفت: امروز،‌ روز کامل آخر ریاست منحوس دونالد ترامپ در آمریکاست و ما با همین ابزار و با کمک مقاومت مردم ایران توانسته‌ایم سیاست فشار حداکثری آمریکا را شکست دهیم که البته دلیل آن مقاومت ملت بزرگ ایران بوده است. او با اشاره به مصاحبه‌ای که نماینده سؤال‌کننده به آن استناد کرده است، گفت: این مصاحبه، مصاحبه‌ای بسیار محکم با مجله اشپیگل آلمان است که در آن چیزی جز فرمایشات مقام معظم رهبری در سخنرانی چند روز قبل از این مصاحبه البته پیش از شهادت سردار سلیمانی نبوده است و ایشان در فرمایشات خود تأکید کرده بودند که اگر آمریکا توبه کند و به چارچوب ۱+۵ بازگردد، با آمریکا مذاکره خواهیم کرد.
‌ما  در  خط  مقام معظم رهبری  حرکت  می‌کنیم
ظریف در بخش دوم اظهارات خود در پاسخ به سؤال کریمی‌قدوسی عنوان کرد: ما در خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم که هفته گذشته در سخنرانی خودشان فرمودند ما عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام نداریم؛ لذا از نظر حضرت ایشان هنوز برجام نه بوی گندی می‌دهد و نه دفن شده است. او با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این قانون نیز برای اجرائی‌شدن برجام است، نه لغو برجام، تصریح کرد: ریاست محترم مجلس نیز این‌گونه به ما منتقل کردند.‌ظریف با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما هیچ عجله‌ای نداریم، ادامه داد: اگر آمریکا به تعهدات خود عمل کند و تحریم‌ها را بردارد، می‌تواند در قالب ۱+۵ بازگردد. در آن جلسه ریاست محترم مجلس نیز حضور داشتند و این رویکرد بر مبنای فرمایش رهبر معظم انقلاب است. او درباره ملاقات خود با طرف مذاکره‌کننده که در سؤال کریمی‌قدوسی به آن اشاره شد، گفت: این ملاقات نه یک هفته قبل از شهادت سردار سلیمانی بود؛ بلکه یک‌سال‌و نیم پیش از آن بود و این ملاقات برای آزاد‌کردن یک سلیمانی دیگر به نام جناب آقای دکتر مسعود سلیمانی انجام شد. وزیر امور خارجه، مسعود سلیمانی را یکی از دانشمندان بزرگ که یک سال اسیر آمریکا در بدترین شرایط بود، معرفی کرد و گفت: فردی که طرف مذاکره بنده بود، شخص دیگری را همراه خود آورده بود که بعدا مشخص شد این آقا ۱۰ سال قبل در رژیم صهیونیستی بوده است؛ در‌حالی‌که ما فقط طرف ملاقات‌کننده خود را می‌شناختیم و این فرد در جلسات تنها یادداشت برمی‌داشت و بعد از جلسه مذاکره نیز عکسی با بنده گرفت.
‌برای  آزادی   دانشمند   ایرانی   مذاکره   کردم
ظریف با تأکید بر اینکه برای آزادسازی این دانشمند من با افرادی گفت‌وگو کردم که از آنها هیچ خوشم نمی‌آید، گفت: وقتی حضرت آقا می‌فرمایند افرادی که پشت میز مذاکره می‌نشینند، همان تروریست‌های بغداد هستند، من نیز که وظیفه مذاکره با این افراد را دارم، این سخن را درک می‌کنم و اگر لبخندی پشت میز مذاکره می‌زنم، برای این است که مقاومت مردم ایران در برابر زورگویی‌های ایشان به رخ کشیده شود.
‌به  کری  گفتم   ابر‌قدرت   خداست،   تو   نیستی
او با بیان اینکه یک روز در برابر جان‌ کری نماز اقامه کردم، گفت: پس از آن، مذاکره را آغاز کردیم و از او سؤال کردم «می‌دانی چرا اینجا نماز خواندم، برای اینکه به خودم یادآوری کنم قَدَر‌قدرت خدا است و تو نیستی!».
‌با   صدام   هم   مذاکره   کرده‌ام
وزیر امور خارجه افزود: بنده حتی با صدام نیز مذاکره کرده‌ام. خیال می‌کنید از اینکه با صدام مذاکره کرده‌ام، خوشم می‌آمد. خیال می‌کنید از اینکه روبه‌روی صدام نشستم، لذت بردم؟ خیر، این کار من است و ناگزیرم؛ این را به‌عنوان یک گناه برای من ثبت نکنید. ان‌شاء‌الله این قبیل اقدامات کفاره گناهان من خواهد بود.‌او درباره اینکه به او گفته شده که درخواست مذاکره از آمریکا کرده است، اجازه خواست که متن مصاحبه خود با اشپیگل را قرائت کند و با استناد به فرمایشات رهبری که عنوان کرده‌اند ظریف محکم صحبت می‌کند، گفت: سؤال خبرنگار این بوده که «آیا در پی قتل سلیمانی احتمال مذاکره با آمریکا را رد می‌کنید؟». ظریف افزود: پاسخ من این بود، خیر، من هرگز این احتمال را که افراد رویکرد خود را تغییر داده و واقعیات را دریابند، رد نمی‌کنم. برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید ساکن است، آنچه مهم است، نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را اصلاح کرده، تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز پشت میز مذاکره ۱+۵ هستیم و آنها هستند که میز مذاکره را ترک کرده‌اند. ایالات متحده آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است و بابت این باید به مردم ایران خسارت دهد و ما صبر زیادی داریم. عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: چند روز پیش از این مصاحبه، رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که اگر آمریکا توبه کند، می‌تواند به قالب ۱+۵ بازگردد و به‌تازگی نیز آقا مجددا بر این نکته تأکید داشته‌اند.‌ در ادامه نیز سؤال فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت درباره‌ اینکه چرا دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته نمی‌شود؟ در صحن علنی مطرح شد که در جریان این سؤال هم پس از توضیحات نماینده سؤال‌کننده و اظهارات وزیر امور خارجه، بشیری گفت که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشده است، در نتیجه این سؤال هم به رأی نمایندگان گذاشته شد و مجلس از این سؤال هم ابراز قانع‌شدن نکرد و ظریف در یک جلسه دو کارت زرد از نمایندگان دریافت کرد.