بیشترین انتقاد را پس از انتصاب علی عسگری فعالان بازار سرمایه و سهامداران شرکت‌هایی که هلدینگ خلیج‌فارس سهامدار عمده آنهاست، انجام دادند. تقریبا از شب گذشته، موضوع انتصاب علی عسگری در شبکه‌های اجتماعی دستمایه انتقاد و گاهی طنز کاربران شده است. با این حال مقامات وزارت نفت هیچ توضیحی درباره این انتصاب به افکار عمومی نداده‌اند. این در حالی است که صرف نظر از تحصیلات علی عسگری او سابقه کاری مرتبط با حوزه پتروشیمی ندارد و این موضوع به نظر کارشناسان می‌تواند نگران‌کننده باشد.آن‌طور که شانا گزارش داده، عبدالعلی علی عسگری دارای کارشناسی مهندسی برق پلی‌تکنیک تهران و کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران و دکترای مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت و عضو هیات علمی دانشگاه – دانشیار است و در سوابق کاری او، فعالیت متمرکز و گسترده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمینه تحقیق و راه‌اندازی خطوط تولید نیازهای دفاعی در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت گروه صنایع تسلیحات دریایی، صنایع خودکفایی ناحیه تهران و مدیر مجتمع صنعتی شهید حسن باقری دیده می‌شود.
با این حال، تجارب مدیریتی علی عسگری به معاون سیاحتی و زیارتی وزیر ارشاد (۱۳۷۱)، رییس سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی (۱۳۷۱)، مشاور رییس‌جمهوری (۱۳۷۳)، بنیانگذار و رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (۱۳۷۳)، مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (۱۳۷۶)، معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما (۱۳۸۴) و رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۵) مربوط می‌شود.


دسته‌گل آقای اوجی
انتصاب‌های جواد اوجی وزیر نفت طی چندماه گذشته، موجب انتقادهای بسیاری از او شده است. گفته می‌شود او تقریبا همه نیروهای ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی را به شغلی و پستی در سازمان‌ها و شرکت‌های وزارت نفت گمارده است. با این رویه، علی عسگری هم نمی‌تواند آخرین انتصاب او باشد. ممکن است به زودی شاهد شگفتی‌های دیگری در انتصاب‌های اوجی باشیم.
محمود خاقانی کارشناس ارشد انرژی در این رابطه به «جهان‌صنعت» گفت: اکثر کارشناسان صنعت نفت معتقدند که انتصاب‌های حوزه صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم موجب تعجب و نگرانی است و این فقط شامل آقای عسگری نمی‌شود. حتی برای مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم فردی انتخاب شده که خیلی‌ها معتقدند او تجربه و کارایی لازم را در این سمت ندارد.
او افزود: ما در دوره زمانی‌ای زندگی می‌کنیم که گروهی ویژه از لحاظ اعتقادات و ارتباطات سیاسی با یک گرایش مشخص در کشور حاکم هستند. به نظر می‌رسد این گروه حتی در میان خودشان قبلا برنامه‌ریزی نکرده‌اند که برای چنین روزی افرادی را در تخصص‌های لازم منصوب کنند که دارای تخصص لازم باشند؛ به ویژه در صنایع پیچیده‌ای مثل صنعت نفت و گاز که به نوعی با امنیت ملی هم در ارتباط است.
خاقانی تصریح کرد: آقای عسگری در سمت‌هایی در کشور خدماتی را ارائه داده که تداوم هم نداشته است. این‌جور افراد در صنعت جهان انرژی نفت و پتروشیمی برای چنین سمت‌های موثر و مفید تشخیص داده نمی‌شوند زیرا عرف کسب چنین سمت‌هایی این است که افراد به صورت سلسله مراتبی در درون صنعت نفت، گاز و پتروشیمی پله به پله بالا می‌آیند و کسی به مقام بالا می‌رسد که مسیرهای پایین را طی کرده باشد.
این کارشناس انرژی با بیان اینکه این رویه در صنعت نفت ایران چه قبل و چه در دوران جنگ نهادینه بوده و اجرایی شده است، متذکر شد: تا حدودی در برخی دولت‌های قبلی این رویه طی شده است اما متاسفانه این روند در دولت‌های نهم و دهم تغییر کرد.
او با اشاره به انتخاب‌های سیاسی وزرا برای سمت‌های حساس گفت: در طول بیش از ۴۰ سال از عمر اوپک تاکنون یک ایرانی دبیرکل اوپک نشده است. تصور کنید اگر مرحوم کاظم پور اردبیلی را برای دبیرکلی اوپک معرفی می‌کردند، بدون تردید او حائز شرایط برای سمت دبیرکلی اوپک بود. حتی دشمنان آن مرحوم در اوپک قبول داشتند که او بهترین فرد برای آن سمت بود. ولی ایران او را معرفی نکرد. دوستان می‌دانند که فکر اولیه ایجاد سازمان کشورهای تولید‌کننده و صادر‌کننده گاز هم توسط آن مرحوم مطرح شد. تلاش‌های آن مرحوم سرانجام منجر شد که بتوانیم فردی را معرفی کنیم که حائز شرایط باشد و دبیرکل ایرانی در سازمان مذکور داشته باشیم.
او یادآور شد: یا زمانی که آقای وزیری‌هامانه وزیر نفت دولت نهم را رییس دولت وقت برکنار کرد، مشهور است که ایشان گفت، قرار است صنعت نفت را شخم بزنند؛ در واقع این شخم زدن از دولت های نهم و دهم شروع شد و امروز هم آن مسیر دنبال می‌شود.
خاقانی در عین حال اظهار امیدواری کرد: شاید این شخم زدن‌ها موجب شود که ما یک اقتصاد انرژی قوی‌تر و بهتری را تجربه کنیم؛ بنابراین به نظرم فعلا باید صبر کرد که ببینیم مدیران جدید چه مسیری را برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور باز می‌کنند.


کار، کار قبلی‌هاست
این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه مدیران جدید، مدام کار مدیران قبلی را زیر سوال می‌برند، گفت: اینکه مرتب مدیران جدید می‌خواهند بگویند، اگر ما مساله و مشکل داریم تقصیر قبلی‌هاست، فرافکنی کردن است. در حالی که سوال این است که برنامه خوشان برای مشکلاتی که قبلی‌ها ایجاد کرده‌اند، چیست؟ مثلا همین هلدینگ خلیج‌فارس الان با مسائل بسیار پیچیده نقل و انتقال مالی روبه‌رو است، بهتر است آقای عسگری در اولین برنامه بگوید برای حل این مشکل چه برنامه‌ای دارد.
خاقانی با بیان اینکه صنایع پتروشیمی به دلیل ملحق نشدن ایران به FATF مشکل نقل و انتقال مالی در صادرات محصولات خود مواجه هستند، گفت: این مشکل در بخش‌های مختلف صنعت نفت و گاز وجود دارد و محدودیت‌هایی به دلیل تحریم‌ها داریم که این صنعت را تاحدودی با مشکلات عظیمی روبه‌رو کرده است.
حالا اگر آقای عسگری می‌توانند، مشکل تحریم‌های این صنعت را رفع کنند، که همه خوشحال خواهند شد.
او گفت: شاید لازم است افرادی مثل ایشان بر کرسی بنشینند و مشکلات را ببینند تا بتوانند تغییر سیاست و نگرش بدهند و مشکلات پیش‌روی صنایع کشور زودتر برداشته شود.