اقتصاد بازار: دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: اقتصاد مقاومتی فارغ از بحث اقدام و عمل مربوط به یک اقتصاد درون‌گرا است و به ظرفیت‌های اقتصادی داخلی توجه ویژه دارد.
محمدرضا طالبیان درخصوص نامگذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» با اشاره به اینکه انتخاب نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» برای سال 1395 از طرف مقام معظم رهبری تنها نشان دهنده تاکید ایشان بر اهمیت اقتصاد در وضعیت کنونی کشور نیست، بیان کرد: اندکی تعمق نشان می‌دهد که مساله به اهمیت مقطعی اقتصاد محدود نمی‌شود و به تقابل حقیقت مکتب اقتصادی واقعیت‌گرا در تقابل با اقتصاد وهم‌گرا مربوط می‌شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فارغ از بحث اقدام و عمل مربوط به یک اقتصاد درون‌گرا است، افزود: این بدان معناست که به ظرفیت‌های اقتصادی داخلی توجه ویژه دارد و با توجه به وضعیت و شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و وجود شهرک‌های صنعتی متعدد در اطراف شهر‌ها، همچنین وجود بنگاه‌های خرد و کوچک در حال حاضر شرایط برای تحقق اقتصاد مقاومتی مهیا است.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه توجه به صنایع کوچک و متوسط شاه‌کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: در مباحث مقام معظم رهبری نیز اشاره شده بود که به صنایع کوچک و متوسط نگاه ویژه کنند و با توجه به تأکیدات رهبری باید به این موضوع توجه کنیم که می‌تواند در تحقق شعار سال مؤثر واقع شود.
وی ادامه داد: بنگاه‌های کوچکی که تعطیل هستند، دارای سرمایه‌های اولیه ای هستند که می‌توانند احیا شوند. با توجه به کمبود نقدینگی که به ‌واسطه تحریم و کاهش فروش نفت و قیمت پایین آن برای کشور رخ داده، برای احیای این شرکت‌ها نیازمند سرمایه زیاد نیستیم، چرا که سرمایه‌گذاری اولیه صورت گرفته است.
به گفته طالبیان، با یک اقدام میدانی می‌توان تمام شرکت‌هایی را که دچار مشکل هستند را شناسایی و نقاط ضعف آنها را برطرف کرد.
وی افزود: اولین گام باید شناسایی بنگاه‌هایی باشد که تولیدات آنها کمتر از میزان ظرفیت است. می‌توان با تزریق نقدینگی و کمک و سیاست‌های پولی انبساطی خوب از قبیل اعتبار و تسهیلات ارزان قیمت در بلندمدت، با بهره اندک بنگاه‌های دچار آسیب را یاری کرد.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه با افزایش تولید، اشتغال ایجاد می شود و رکود از بین می‌رود، گفت: گام بعدی در تحقق اقتصاد مقاومتی کمک به شرکت‌هایی است که اخیراً تولیدات خود را متوقف کرده‌اند. عدم‌ وجود سرمایه در گردش، عدم‌وجود نقدینگی و کمبود مواد از مشکلات اولیه این بنگاه‌های تولیدی هستند.
وی افزود: گام بعدی توجه به شرکت‌هایی است که بخشی از کار را برای سرمایه گذاری انجام داده‌اند و برای تکمیل بخش های دیگر نیازمند حمایت ابتدایی هستند. البته در تزریق نقدینگی و پرداخت تسهیلات به واحدها باید شاخصه های مختلفی از جمله ایجاد اشتغال، پرداخت به موقع مالیات، پرداخت بدهی بانکی و بدهی دستگاه های خدماتی و وجود بازار داخلی و صادرات برای محصولات تولیدی را در نظر گرفت.
طالبیان با تاکید بر اهمیت نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: بدون حضور مردم عملاً اقتصاد مقاومتی تحقق واقعی نمی‌یابد و هرآنچه باعث شود تا مردم در صحنه حضور نیابند عملاً مانعی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه برای حضور مردم در اقتصاد هم باید زمینه حمایت از تولید، صنایع، کارآفرینان و... را فراهم کرد، اظهار کرد: بیش از هر چیز باید جایگاه مردم در اقتصاد ارتقا یابد و حضور آنها در این عرصه افزایش یابد، باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و دیدگاه دولتی ها به بخش خصوصی تغییر یابد و دولت به بخش خصوصی اعتماد کند و نظارت لازم را در ابعاد مختلف داشته باشد.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان همچنین تاکید کرد: از طرف دیگر بخش خصوصی نیز باید به دولت اعتماد کامل داشته باشد در غیر این صورت، باید منتظر عواقب منفی عدم حضور مردم در اقتصاد بود.