محمدحسن   نجمي

روزهاي آينده، روزهاي وزن‌كشي در بهارستان است؛ وزن‌كشي ميان همين دو جريان سياسي حاضر در مجلس. انتخابات هيات‌رييسه در مجالسي كه از چند طيف سياسي تشكيل شده باشد، معمولا مي‌تواند براي نامزدهاي بالقوه و بالفعل چالش‌برانگيز باشد، اما در مجلس يازدهم با توجه به يكدست بودن جريانات سياسي، اين چالش به مراتب كمتر است و نتيجه از الان تقريبا مشخص. با اين وجود باز هم انتخابات هيات‌رييسه در اين مجلس و به خصوص در اجلاسيه چهارم كه آخرين سال از كار مجلس يازدهم محسوب مي‌شود، مي‌تواند داراي پيام‌هاي سياسي براي طيف محافظه‌كاران باشد؛ پيام‌هايي كه مي‌تواند در انتخابات مجلس دوازدهم كه اسفند ماه برگزار مي‌شود موردتوجه قرار گيرند.

در سال چهارم از مجلس يازدهم، شايد بتوان گفت محمدباقر قاليباف در متزلزل‌ترين حالت خود به عنوان رييس مجلس قرار دارد. با اينكه مجلس يكدست محافظه‌كار، گزينه ديگري براي تكيه زدن بر صندلي رياست ندارد، اما جريان جبهه پايداري، در اين چهار سال، به صورت مداوم در رقابت با طيف قاليباف موسوم به نواصولگرايان بوده است. آنها خود نيز مي‌دانند كه رقيبي براي رقابت با قاليباف جهت كسب كرسي رياست ندارند، اما سعي دارند با اهرم‌هايي خارج از ميدان، اين طيف را تحت فشار قرار دهند و اگر هم توانستند، ضرباتي بر پيكر اين گروه سياسي وارد كنند. اما در مقابل طيف قاليباف هم، داراي قدرت و نفوذ زيادي هستند كه مي‌توانند جلوي برخي جريانات را بگيرند. از سوي ديگر روي كار آمدن دولت ابراهيم رييسي، طيف نزديكان به جبهه پايداري را تقويت كرده است. همين موضوع شايد باعث نگراني‌هايي ميان ساير محافظه‌كاران و به خصوص جريان نزديك به قاليباف باشد؛ البته نه بابت انتخابات هيات‌رييسه مجلس كه بابت انتخابات مجلس دوازدهم.

اوج‌گيري دعواي قاليباف و پايداري
ماجراي قاليباف و پايداري‌ها اين روزها دوباره اوج گرفته است؛ روزهاي اخير موضوع شاسي‌بلندها، قبل‌تر از آن، طرح عفاف و حجاب و همين‌طور موضوعات مختلف ديگر.
قاليباف در انتخابات هيات‌رييسه پيش‌رو با چالشي به نام جبهه پايداري روبه‌رو خواهد بود؛ پايداري‌چي‌ها و قاليبافي‌ها ديگر شمشير را براي يكديگر از رو بسته‌اند و همديگر را در رسانه‌ها مورد حمله لفظي قرار مي‌دهند. البته كه در اين بين پايداري‌ها با لحني آرام سخن مي‌گويند ولي به شيوه نقطه‌زني، موردي را مي‌گويند كه باعث برآشفته شدن طيف قاليباف مي‌شود. در جبهه روبه‌رو، نو اصولگرايان كه هواداران قاليباف هستند، واكنش‌هايي تند و هيجاني نشان مي‌دهند. به عبارت ديگر پايداري‌ها با تله‌گذاري براي قاليباف، دست روي نقاطي مي‌گذارند كه طيف مقابل حساسيت بالايي نسبت به آن دارد. شايد برگ برنده پايداري‌چي‌‌ها در جنگ رسانه‌اي با طيف قاليباف همين باشد كه مي‌توانند نواصولگرايان را در دام بازي خود بيندازند. 
محمدباقر قاليباف در دو سال ابتدايي رياستش بر مجلس، بيش از 200 راي از نمايندگان را داشت اما در سال سوم اين عدد از مرز 200 تا سقوط كرد و به 186 راي رسيد.

سقوط قاليباف به زير 200 راي
سال اول كه قاعدتا نمايندگان به تازگي وارد مجلس شده بودند و نتيجه انتخابات هيات‌رييسه باتوجه به افراد حاضر در مجلس، تقريبا مشخص بود. هرچند در سال‌هاي بعد هم همين منوال بود اما جبهه پايداري و نزديكان‌شان در دو سال بعد، يكي دو ماه مانده به انتخابات هيات‌رييسه دست به عمليات‌هاي افشاگرانه درباره قاليباف مي‌زدند. سال دوم و حدودا يك ماه قبل از موعد راي‌گيري براي هيات‌رييسه، علي خضريان نماينده تهران و عضو جبهه پايداري، در چند توييت و مصاحبه گفت كه قاليباف و برخي نزديكان او، پس از تصويب لايحه بودجه سال 1400، در لايحه نهايي شده، دست برده‌اند و جداول را تغيير داده‌اند. خضريان چندين مرتبه بر ادعاي خود پافشاري كرد. اين موضوع به يك جنگ رسانه‌اي ميان قاليباف و پايداري‌ها و همچنين ديگر منتقدان رييس مجلس تبديل شد. اما پس از مدتي كه از طرح اين ادعا گذشت، خضريان نماينده‌اي كه موضوع دستكاري بودجه را مطرح كرده بود، در توييتي نوشت كه «در ادامه پيگيري اتفاقات بودجه ۱۴۰۰ و تغييرات پس از تصويب مجلس، جلسه‌اي با حضور آقايان قاليباف، نادران، زنگنه و بنده برگزار گرديد و جناب قاليباف ضمن پذيرش انتقادات، نسبت به تغيير نرم‌افزار بودجه و اصلاح سبك بودجه‌نويسي كه مانع بروز اتفاقات اينچنيني شود، قول مساعد داد.» هرچند لحن توييت ادعاي ابتدايي خضريان را تلويحا تاييد مي‌كرد اما نكته مهم‌تر اين بود كه در پايان اين درگيري رسانه‌اي نهايتا پايداري‌ها و قاليباف، دست يكديگر را فشردند و موضوع به فراموشي سپرده شد. اين حمله رسانه‌اي پايداري‌ها به قاليباف نتوانست از تعداد آراي قاليباف در صحن كم كند.
بهار 1401 باز هم بهار پايداري‌هاي بود. آنها باز هم يك برگ ديگر عليه قاليباف رو كردند؛ برگي با محتواي سفر همسر، دختر و داماد قاليباف به استانبول براي خريد سيسموني نوه جديد رييس مجلس كه به ماجراي «سيسموني گيت» معروف شد. اين ماجرا با واكنش‌هاي تند افكار عمومي روبه‌رو شد. پايداري‌ها به آنچه مي‌خواستند رسيده بودند. آنها توانستند با افشاگري يك چهره رسانه‌اي نزديك به تفكرات جبهه پايداري، قاليباف را زير ضرب ببرند. نهايتا هرچند خريد سيسموني نوه رييس مجلس منجر به پايين كشيده شدن قاليباف از صندلي رياست نشد، اما آراي او در صحن با ريزشي چشمگير همراه بود؛ از 230 راي به 186راي. اين‌بار طيف پايداري توانسته بود كه تاثير خود را به رخ قاليباف بكشاند. بسياري از ناظران اين اقدامات پايداري‌ها را عمليات‌هاي ايذايي براي امتيازگيري از قاليباف مي‌دانند.

قرار دادن قاليباف ميان قيچي عفاف و حجاب
اما اين طيف تندرو، بهار امسال پركار بودند؛ بيشتر از سال‌هاي قبل. در ابتداي سال موضوع طرح عفاف و حجاب مطرح شد. به پيوست گزارش كميسيون فرهنگي مجلس درباره عملكرد دستگاه‌ها پيرامون اجراي عفاف و حجاب، يك طرح هم وجود داشت كه بنا بود سخنگوي كميسيون پس از پايان قرائت گزارش، آن را مطرح كند، اما اين اقدام صورت نگرفت. همان روز بيژن نوباوه عضو كميسيون فرهنگي در سخناني از عدم مطرح شدن اين طرح انتقاد كرد. اما اين آغاز دعوا بود؛ مرتضي آقاتهراني مستقيما قاليباف را متهم كرد كه اجازه نداده تا طرح عفاف و حجاب مطرح شود؛ از سوي ديگر كاظم صديقي رييس ستاد امر به معروف و نهي از منكر كشور هم در يك سخنراني مجلس را مسبب سامان نيافتن طرح عفاف و حجاب دانست. از همين رو، مجتبي توانگر نماينده تهران و از مقربان قاليباف، در نامه‌اي خطاب به صديقي به‌شدت به او تاخت و از جبهه پايداري انتقادهاي تندي كرد. در خلال اين جنگ رسانه‌اي قاليباف و پايداري‌ها، آقاتهراني رييس كميسيون فرهنگي در يك يادداشت گفت كه قاليباف قول داده تا اگر لايحه‌اي از سوي قوه قضاييه يا دولت درباره عفاف و حجاب به مجلس برسد، در كمتر از 70 ساعت آن را نهايي خواهد كرد. اين سخنان تنها نشان‌دهنده اين موضوع بود كه رييس مجلس ميان دو لبه يك قيچي قرار گرفته است؛ از يك‌سو اگر بپذيرد كه مانع مطرح شدن طرح عفاف و حجاب شده، از سوي طيف نزديك به افكار پايداري مورد انتقاد قرار مي‌گيرد و چه بسا حتي در ليست‌هاي انتخاباتي مشترك هم او را ناديده بگيرند؛ از سوي ديگر اگر در طرح عفاف و حجاب پيشگام شود، ممكن است قشري كه طيف نزديك به تفكرات پايداري‌، آنها را «مذهبي‌هاي صورتي» توصيف مي‌كنند از او نااميد شوند و در انتخابات آتي قاليباف را كنار گذارند.

شاسي‌بلندها، آتش تهيه پايداري 
پس از خوابيدن تنش ميان قاليبافي‌ها و پايداري‌ها در ارتباط با طرح عفاف و حجاب، ماجراي شاسي‌بلندها رو شد؛ در اين موضوع، يكي از نمايندگان خواستار بررسي همزماني واگذاري تعدادي خودروي شاسي‌بلند به برخي نمايندگان و روند استيضاح اول وزير سابق صمت شد. در اين ميان كه گويا منظور، اعلام دريافت خودروهاي لوكس بود، هيات‌رييسه و حراست مجلس اعلام كردند كه هيچ مدركي مبني بر ارتباط عدم راي آوردن استيضاح فاطمي‌امين در آبان 1401 با دريافت اين خودروها وجود ندارد. اما اصل واگذاري‌هاي همچنان سوالي مبهم در افكار عمومي است.
پايداري‌ها از اين موضوع، ماهي خود را صيد كردند؛ حسين جلالي نماينده نزديك به پايداري در گفت‌وگو با «اعتماد»، از مطلع بودن رييس مجلس از ماجراي واگذاري شاسي‌بلندها خبر داد؛ هرچند او فرداي انتشار مصاحبه مدعي سوءبرداشت از سخنانش شد، اما فايل صوتي او نشان مي‌داد كه چندين مرتبه بر اطلاع داشتن قاليباف از ماجرا تاكيد مي‌كند. مرتضي آقاتهراني رييس كميسيون فرهنگي هم در يادداشتي كوتاه، بدون لحني تند، تنها به اين موضوع اشاره كرد كه رييس مجلس مي‌توانست در اين ماجرا شفاف‌تر عمل كند؛ همين دو گفته باعث شد تا مجتبي توانگر كه به نوعي زبان منفصل قاليباف حساب مي‌شود، در نامه‌اي تند به صادق محصولي دبيركل جبهه پايداري، از گفته‌هاي اين دو نماينده نزديك به اين تشكل سياسي انتقاد كرد.
او در اين نامه گفته كه «اگر ليستي از نمايندگاني كه ادعا شده خودرو گرفتند، وجود داشت حتما هيات نظارت بر رفتار نمايندگان يا هيات‌رييسه آن را منتشر مي‌كرد اما از آنجايي كه ليستي از نمايندگاني كه چنين ادعايي درباره آنان مطرح شده، وجود ندارد رييس مجلس به كميسيون اصل ۹۰ دستور داده تا اين موضوع را بررسي و درباره آن شفاف‌سازي كند و اگر نمايندگي خودرو گرفته است اسمش اعلام شود.» توانگر يك عضو ديگر جبهه پايداري را به چالش كشيده و نوشته چرا آقاتهراني «حاضر نيست از هم‌حزبي خود يعني آقاي پژمانفر رييس كميسيون اصل ۹۰ سوال كند پرونده به كجا رسيد؟ آيا ممكن است كسي از گروه پايداري خارج از ساختار مجلس خودرو گرفته باشد و اكنون اين جريان راضي به پيگيري آن نيست؟»
نماينده نزديك به قاليباف از دبيركل جبهه پايداري خواسته تا از نمايندگان پايداري در مجلس، بخواهد كه «در آستانه انتخابات هيات‌رييسه، به دروغ به آقاي قاليباف نسبت ندهند.» 

انتقال فشار شاسي‌بلندها به كميسيون اصل 90
دو ماجراي عفاف و حجاب و شاسي‌بلندها تبديل به دو چالش براي قاليباف شده است؛ اما در اين ميان خبرگزاري مجلس، گفت‌وگوهايي كه با نمايندگان انجام مي‌دهد، همان خطي را پي گرفته كه توانگر در نامه‌اش نوشته بود؛ سوال از نصرالله پژمانفر رييس كميسيون اصل 90 مجلس.
غني نظري خانقاه، نماينده خلخال در مجلس به «خانه ملت» گفته كه «انتظار نمايندگان كميسيون اصل ۹۰ اين است كه همان‌طور كه رييس مجلس دستور داده است موضوع اعطاي خودرو به نمايندگان بررسي شده و اگر نماينده‌اي خودرو گرفته، اسم او اعلام شود.» مهرداد گودرز چگيني نماينده رودبار هم به «خانه ملت» گفته كه «كميسيون اصل ۹۰ موظف است در اسرع وقت طبق دستور رييس محترم مجلس اين موضوع را بررسي و اگر نماينده‌اي خودرو گرفته اسامي آنها را اعلام كند.»
در واقع خبرگزاري مجلس، در يك راستا با سخنان توانگر، رييس كميسيون اصل 90 را به چالش كشيده و به نوعي توپ را در زمين او انداخته‌ است.

نامزدهايي براي تضعيف قاليباف
درباره انتخابات هيات‌رييسه مجلس هم، يك عضو فراكسيون انقلاب اسلامي، گفته كه «به نظر مي‌رسد كانديداي اصلي رياست مجلس در اجلاسيه چهارم آقاي قاليباف باشد.» «علي عليزاده» در عين حال گفته كه «آقايان نادران و آقاتهراني هم كانديداي رياست هستند.» گفته‌هاي اين نماينده مجلس نشان مي‌دهد كه رقابت خاصي براي صندلي رياست وجود ندارد. اما اگر الياس نادران و مرتضي آقاتهراني نمايندگان منتقد مديريت قاليباف در روز راي‌گيري نامزد رياست شوند، نشان‌دهنده پابرجا ماندن اختلافات پايداري‌چي‌ها و قاليبافي‌ها خواهد بود. البته كه اين اختلافات به نظر نمي‌رسد به اين راحتي حل شوند. از سوي ديگر در صورت حضور آقاتهراني براي انتخابات هيات‌رييسه، شركت او نه تنها براي نشان دادن جدا بودن خرج پايداري از طيف قاليباف خواهد بود، بلكه احتمالا يك شاخ و شانه كشيدن هم براي قاليباف در سال آخر مجلس و نمايش قدرت براي بدنه اجتماعي خودشان نيز خواهد بود.
عليزاده درباره كانديداهاي نايب‌رييسي مجلس هم به «ايسنا» گفته «غير از آقاي نيكزاد و مصري تعداد ديگري از نمايندگان فعال هستند.» يكي از اين نمايندگان كه به گفته اين نماينده مجلس براي نايب‌رييسي فعاليت دارد، «مجتبي ذوالنور» نماينده قم و از نزديكان به تفكرات جبهه پايداري است. منظور از فعاليت، لابي و رايزني با جريانات تصميم‌گيرنده است.  او درباره راي دادن نمايندگان به ليست فراكسيون‌ها براي انتخابات هيات‌رييسه هم گفته: «بعيد است كه نمايندگان به صورت ليستي راي دهند چون فراكسيون‌ها در مجلس نتوانسته نقش خود را به خوبي ايفا كنند و اثري در روند مجلس نداشته‌اند تا جايي كه بعضا ناپختگي در تصميمات مجلس به دليل حذف فراكسيون‌هاست.» حذف فراكسيون‌ها همان عملكرد جزيره‌اي است كه براساس گعده‌ها تصميم‌گيري و تصميم‌سازي مي‌شود. 

پيشگيري از اقدام خارج  از چارچوب فراكسيون
اما تحرك نمايندگان طيف قاليباف و زنهار دادن درباره انجام حركتي خارج از تصميمات تشكيلاتي، مي‌تواند نشانگر نگراني‌هايي براي انتخابات هيات‌رييسه از سوي قاليباف و طيف هوادارش در مجلس باشد.  در همين راستا، حركت در چارچوب فراكسيون انقلاب اسلامي، يكي دو روز گذشته، سوژه خبرگزاري مجلس، «خانه ملت» بوده است. اين خبرگزاري كه زيرنظر هيات‌رييسه و منصوبين رييس مجلس اداره مي‌شود، در گفت‌وگو با چندين نماينده خواستار تعهد به چارچوب‌ها و تصميمات هيات رييسه شده‌اند. «فراكسيون انقلاب اسلامي» يا همان فراكسيون اكثريت است كه محمدباقر قاليباف رياست آن را برعهده دارد. 
احد آزادي‌خواه عضو شوراي مركزي فراكسيون انقلاب اسلامي از اينكه «برخي اعضاي فراكسيون كه به هر دليلي با برند انقلابي‌گري وارد مجلس شدند، هويت نمايندگي پيدا كرده و راي اعتماد گرفتند، از فراكسيون انصراف دادند» ابراز تاسف كرده است. او گفته «به عنوان دبير فراكسيون معتقدم اين كار مايه تعجب است كه چرا افرادي كه با هويت يك فراكسيون خودشان را معرفي كردند، بايد از آن انصراف دهند؟»
آزادي‌خواه تاكيد كرده كه دليل خروج اين نمايندگان از فراكسيون «جز تشتت، اختلاف‌افكني و نگاه دوگانه هيچ بازخورد ديگري ندارد.»
اوضاع احتمالا براي طيف قاليباف آنچنان كه انتظار داشتند، مساعد نيست. روز گذشته سلمان اسحاقي عضو فراكسيون انقلاب اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر كه به‌طور سنتي از قاليباف حمايت مي‌كرده، مانند ساير اعضاي فراكسيون، به نمايندگان زنهار داده است. او از آغاز رايزني بيش از 40 نماينده براي تصدي كرسي‌هاي هيات‌رييسه مجلس خبر داده و از همكارانش خواسته تا «به تصميم و راي‌گيري فراكسيون اكثريت مجلس درباره انتخاب اعضاي هيات رييسه و به ويژه رييس مجلس پايبند باشند.» احتمالا نمايندگاني در اين فراكسيون حضور دارند كه به‌رغم عضويت در اين تشكل سياسي، اما خارج از آن عمل مي‌كنند و همين باعث شده تا طيف قاليباف از افزايش اين افراد احساس خطر كند. شايد بابت قدرت گرفتن پايداري به واسطه در قدرت بودن دولت ابراهيم رييسي و ازسوي ديگر تضعيف قاليباف، برخي نمايندگان حاضر در فراكسيون انقلاب اسلامي به رياست قاليباف، در حال غش كردن به سمت پايداري هستند و همين باعث نگراني در ميان طيف نواصولگرايان شده است.

پايداري به دنبال تسخير مجلس دوازدهم
اما در جبهه ديگر، تحركات امسال پايداري‌ها نشان مي‌دهد كه آنها فقط انتخابات هيات‌رييسه را هدف‌گذاري نكرده‌اند بلكه ليست‌‌بندي انتخابات مجلس دوازدهم در پايان سال را هم هدف دارند. آنها با قدرتي كه پس از دولت رييسي گرفته‌اند و تضعيف سياسي قاليباف به خصوص در نتيجه سال‌هاي رياستش بر مجلس، احتمالا پايداري‌ها را به اين طمع انداخته كه مي‌توانند مجلس دوازدهم را تسخير كنند؛ البته در شرايطي كه حريفي غير از طيف قاليباف نداشته باشند. 
صادق محصولي دبيركل جبهه پايداري صبح شنبه در دانشگاه علامه طباطبايي احتمالا كنايه‌اي به نامه‌ اخير توانگر زده است و گفته «نيروهاي انقلابي همديگر را تخريب نكنند.»
محصولي هم مانند پدر معنوي اين جبهه، يعني مصباح‌يزدي، بر واژه «اصلح» تاكيد كرده و گفته «مرحله تعيين اصول و شاخص‌هاست از اهميت بالايي برخوردار است زيرا در اين مرحله نبايد از خطوط قرمز پافراتر گذاشته شود و بايد برمبناي اين شاخص‌ها نامزدهاي اصلح شناسايي شوند. طبق روايات ديني اگر اصلح را انتخاب نكنيم به خدا و رسول و مردم خيانت كرده‌ايم. قاعده اصلي اين است كه ما بايد به دنبال شناسايي اصلح باشيم و در صورت لزوم او را متقاعد كنيم كه به صحنه عمل وارد شود و البته كمك كنيم كه او به سايرين هم معرفي شود.»
او تاكيد كرده كه «راهبرد در يك كلمه انتخاب اصلح است نه اينكه صرفا به دنبال كسي برويم كه راي‌آوري بيشتري داشته باشد اما نمره او پايين باشد. مجددا تاكيد مي‌كنم بايد آن كسي كه اصلح است را متقاعد كنيم تا به صحنه بيايد.» اين سخنان به نوعي يك هشدار به طيف‌هاي ديگر محافظه‌كاران است؛ به اين معني كه داشتن راي ميان راي‌دهندگان، براي پايداري مساله اصلي نيست و اولويت همان اصلح بودن است حتي اگر آن فرد نخواهد وارد انتخابات شود. 
محصولي در عين حال نخواسته از الان طيف‌هاي ديگر محافظه‌كاران را نااميد كند و گفته «ما در عين اينكه هيچ‌گونه منعي از ارايه يك ليست واحد نداريم»، با اين وجود باز هم بر اصول خودشان تاكيد كرده: «اما در اين روند بايد ملاك‌ها به‌طور دقيق بررسي و مشخص و حاكم شود و نبايد اين‌گونه باشد كه به هر قيمتي يك ليست واحد ارايه دهيم. به عبارت ديگر نمي‌توان به خاطر ليست واحد از اصول و رعايت و ملاحظه شاخص‌ها عدول كنيم.»

پايداري ائتلاف در زمين بي‌حريف
پيشينه ليست‌بندي محافظه‌كاران پيش از انتخابات مجلس يا معرفي فرد مدنظر براي انتخابات رياست‌جمهوري نشان‌دهنده شكنندگي ائتلاف‌هاي اين جريان سياسي است. در انتخابات رياست‌جمهوري 1392، محافظه‌كاران قصد داشتند تا همگي پشت محمدباقر قاليباف بايستند و از او حمايت كنند اما سعيد جليلي نامزد حمايت‌شده از سوي جبهه پايداري حاضر به كناره‌گيري به نفع قاليباف نشد و بنا به رواياتي تماس‌هاي مرحوم مهدوي‌كني براي «ريش سفيدي» را بي‌پاسخ گذاشت تا بعد از انتخابات بسياري اين جريان را علت شكست محافظه‌كاران و پيروزي حسن روحاني بدانند.
در انتخابات رياست‌جمهوري 1396 هم در ائتلافي كه گويا آنچنان موردپسند رييس فعلي مجلس نبود، قاليباف كنار رفت تا ابراهيم رييسي به تنهايي مقابل حسن روحاني قرار گيرد كه رييسي متحمل شكست سختي شد. پس از اين شكست بود كه تيم قاليباف به‌شدت از تصميمات منجر به كناره‌گيري او و ماندن رييسي در رقابت با روحاني، انتقاد كردند. قاليباف همچنين پس از اين انتخابات، خرج خود را از ساير محافظه‌كاران جدا كرد و مرامنامه «نو اصولگرايي» را منتشر كرد و خود را از ذيل خيمه «جمنا» (جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي) بيرون كشيد. اما در انتخابات مجلس 1398 و رياست‌جمهوري 1400، محافظه‌كاران با خيال راحت از بابت عدم وجود رقيب قابل، توانستند به ائتلاف و ليست و فرد مشترك برسند.

دست بالاي «پايداري»
انتخابات هيات‌رييسه كه در روزهاي آتي برگزار مي‌شود، احتمالا يك بازي دست‌گرمي براي رقابت ميان قاليباف و پايداري‌ خواهد بود. هرچند كه سيطره قاليباف بر مجلس هم به لحاظ مديريتي و هم به لحاظ وفادارانش، بيش از طيف پايداري است، اما در همين مقياس هم مي‌تواند نقش مسابقه تداركاتي براي انتخابات پايان سال باشد.
در انتخابات مجلس پيش‌رو، ميزان پايداري ائتلاف ميان محافظه‌كاران مي‌تواند دوباره در بوته آزمايش قرار بگيرد. البته اگر مانند دو انتخابات قبل، در زمين بي‌حريف بازي نكنند. جبهه پايداري هم كه با روي كار آمدن دولت رييسي و قرار گرفتن افرادي نزديك به اين تشكل سياسي در بدنه دولت، اين جبهه قدرت بيشتري از قبل گرفته است. همچنين عملكرد غيرقابل دفاع مجلس يازدهم و ضرباتي كه طيف قاليباف از جبهه پايداري در مجلس خورده است، احتمال مي‌رود كه پايداري‌چي‌ها در انتخابات اسفندماه در جريان فهرست‌بندي محافظه‌كاران، دست بالا را داشته باشند و قاليباف دوباره گوشه رينگ محافظه‌كاران قرار بگيرد.


 دو ماجراي عفاف و حجاب و شاسي‌بلندها تبديل به دو چالش براي قاليباف شده است؛ اما در اين ميان خبرگزاري مجلس، گفت‌وگوهايي كه با نمايندگان انجام مي‌دهد، همان خطي را پي گرفته كه توانگر در نامه‌اش نوشته بود؛ سوال از نصرالله پژمانفر رييس كميسيون اصل 90 مجلس.  در واقع خبرگزاري مجلس، در يك راستا با سخنان توانگر، رييس كميسيون اصل 90 را به چالش كشيده و به نوعي توپ را در زمين او انداخته‌ است.

 تحركات امسال پايداري‌ها نشان مي‌دهد كه آنها فقط انتخابات هيات‌رييسه را هدف‌گذاري نكرده‌اند بلكه ليست‌‌بندي انتخابات مجلس دوازدهم در پايان سال را هم هدف دارند. آنها با قدرتي كه پس از دولت رييسي گرفته‌اند و تضعيف سياسي قاليباف به خصوص در نتيجه سال‌هاي رياستش بر مجلس، احتمالا پايداري‌ها را به اين طمع انداخته كه مي‌توانند مجلس دوازدهم را تسخير كنند؛ البته در شرايطي كه حريفي غير از طيف قاليباف نداشته باشند.