اقتصاد بازار: عضو سابق هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه به طور قطع بدهی های دولت تا پایان سال 96 به پیمانکاران تسویه می شود، گفت: امروز نشانه ها پایان دوره سیاه رکود اقتصادی در کشور نمایان است و به دلیل مازاد بالای تولید بیشتر از هر چیز نیاز به بازارها خارجی داریم.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار عبدالحسين ساسان در نشست چشم انداز و برنامه ریزی اقتصاد ایران در نیمه دوم سال 95، رکود تورمی را ایدز اقتصاد دانست و به دلایل آن اشاره کرد و بیان داشت: اولین دلیل این موضوع بدنه فربه دولت بوده که مجبور است برای تامین هزینه های خود، مالیات بالایی دریافت کند که بیشترین فشار به بخش صنعت وارد می شود و اگر از صنایع پول نگیرد مجبور به چاپ پول می شود.
وی با بیان اینکه در برخی مواقع دولت فربه نمی شود اما انگل پیدا می کند، افزود: افزایش انگل های درون زا و برون زا موجب رکود تورمی می شود.
این اقتصاددان ادامه داد: افزایش حجم پرداخت های انتقالی دولت همچون یارانه ها و یا پول هایی که به فقرا و یا موسسات فرهنگی می دهد بدنه دولت را بزرگ تر و موجب تشدید رکود تورمی می کند.
وی با تاکید بر اینکه چاپ اسکناس در اقتصاد بسیار خطرناک است خطاب به بخش تولید، گفت: ای کاش دولت فرش زیرپای شما را به جای مالیات بگیرد اما پول چاپ نکند.

نقدینگی کشور طی 41 سال 15 هزار و 103 برابر شد
ساسان به پدیده تورم مارپیچ طی سال های 1352 تا 1393 در کشور اشاره کرد و بیان داشت: در این مدت تولید ناخالص داخلی کشور 2.08 برابر شده در حالیکه نقدینگی یا چاپ اسکناس 15 هزار و 103 برابر شده است.
به گفته وی، طی این 41 سال دولت به عنوان ماشین پول چاپ کنی عمل کرده است.
این اقتصاد دان بیان داشت: در همین دوره زمانی یعنی بین سال های 1973 تا 2014 تولید ناخالص داخلی آمریکا 12 برابر و نقدینگی و یا چاپ پول در این کشور 13.5 برابر شده است.
وی با بیان اینکه از اینجا گرفتاری های کشور آغاز و در مارپیچ اقتصادی قرار گرفتیم، گفت: در این مارپیچ ابتدا اسکناس چاپ و به دنبال آن تقاضا در بازار ایجاد شد و صنایع با خوشحالی تولید خود را افزایش دادند بدون آنکه هزینه هایشان افزایش یابد و رونق اقتصادی ایجاد شد که این بسیار خطرناک بود چرا که بعد از آن تورم ایجاد شد و نرخ دلار نیز افزایش یافت.
ساسان با اشاره به اینکه همه مدیران صنایع معتقدند برای نجات صنعت باید نرخ ارز افزایش یابد، تصریح کرد: به اعتقاد من مدیران صنعتی با این خواسته حکم مرگ خود را امضا می کنند چرا که بعد از آن دوباره نرخ آب و برق و حمل و نقل و ... گران تر می شود.

با افزایش نرخ ارز دولت تورمی می شود
به اعتقاد وی، مدیران به دست خود دولت را تشویق می کنند با افزایش نرخ ارز، دولت، تورمی شود.
به گفته این اقتصاددان، افزایش نرخ ارز راه حل مشکلات تولید نیست بلکه نوعی مُسکن است و ریشه در صنعت دارد.
وی با بیان اینکه در این مارپیج در مرحله اول دولت با چاپ پول تورم ناشی از تقاضا را ایجاد کرد، گفت: اکنون در مارپیچ به آخر تقاضا می رسیم و اگر دولت پول چاپ کند هزینه های آن از جمله اجاره بها، مواد اولیه و ... دوباره افزایش می یابد و در این فضا برخی رانت ها ایجاد می شود.
ساسان اظهار داشت: کشور چین روز به روز با استفاده از اقتصاد با تیراژ بالا صنایع خود را به جلو می برد اما ایران با سیاست چاپ اسکناس صنایع را به خطر می اندازد.
وی در خصوص نرخ بهره های بانکی، بیان داشت: نرخ بهره باید به گونه ای باشد که بتواند جلوی برخی افراد به اصناف و صنایع را بگیرد درحالیکه نباید همه چیز به راحتی در اختیار تمام افراد قرار گیرد.

ایدز اقتصادی ناشی از چاپ اسکناس است
عضو سابق هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه ایدزی که امروز اقتصاد ایران و جهان گرفتار آن است ناشی از چاپ اسکناس و نه مالیات، نرخ بهره و ... است، بیان داشت: دولت ها زمانی که نمی توانند انضباط مالی داشته باشند اقدام به چاپ اسکناس می کنند در حالیکه کار دولت تنها انضباط مالیست.
وی همچنین به دستکاری های بشر در گشتاوردهای طبیعی اقتصاد اشاره کرد و گفت: دستکاری های خانوار، مدیران بنگاه ها و حکومت ها موجب دگرگونی در شرایط طبیعی اقتصاد می شود.
ساسان در ادامه با تاکید بر اینکه با وجود تمام این ایرادات امروز اقتصاد ایران به دره امید آمده است، گفت: دولت یازدهم تنها بر تورم متمرکز شد و حتی در مذاکرات برجام بر این موضوع تاکید کرد این درحالیکه بود که بسیاری از اقتصاددانان و مدیران از بیکاری گلایه داشتند دولت همچنان بر کاهش تورم پافشاری کرد.
به گفته وی، فایده برجام تنها کنترل تورم بود و امروز اقتصاد ایران در داخل دره ای به نام امید ایستاده است.
این اقتصاددان گفت: دره امید جایی است که تمام سقوط ها انجام شده و ورشکستگی ها تقریبا تمام شده است.
وی افزود: یک سال اخیر معاملات مسکن شهر تهران 27.5 درصد رشد داشته و همچنین قیمت آن 4.4 درصد افزایش یافته است.

تسویه بدهی های دولت تا سال 96
ساسان تاکید کرد: طی سه سال گذشته درآمد گردشگری کشور 2 میلیارد و 850 میلیون دلار بوده است.
وی افزود: در 4 ماهه اول سال جاری نیز صادرات غیرنفتی کشور 21 درصد رشد داشته است.
عضو سابق هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان همچنین تصریح کرد: به طور قطع بدهی های دولت تا پایان سال 96 به پیمانکاران تسویه می شود چرا که دولت 400 هزار میلیارد تومان برای این موضوع تامین اعتبار کرده است.
وی با تاکید بر اینکه تمام این آمارها نشانه های پایان دوره سیاه رکود اقتصادی است، گفت: کشور امروز بیشتر از هر چیز نیاز به بازارها خارجی دارد چرا که مازاد تولید بسیاری داریم.
ساسان گفت: ایران با وجودی که امروز دیپلماسی سیاسی خوبی دارد اما در دیپلماسی اقتصادی ضعیف عمل کرده است ما اکنون در بسیاری از شاخه ها مازاد تولید داریم که باید بازارهای صادراتی خود را تقویت کنیم.