اقتصادبازار: این روزها نوسانات و بلاتکلیفی در بازار آنهم در قلب اروپا حکایت از وجود تهدیدهای بالقوه برای مسری شدن برگزیت دارد . انگلستان با این تصمیم هزینه های بیشتری باید بپردازد زیرا افت ارزش پوند اطمینان سرمایه گذاران را کاهش داده است . بهبود شرایط فعلی فولاد اروپا هم در هاله ای از ابهام قرار دارد .

برگزیت : باد مخالف برای فولاد
صنعت فولاد انگلستان با کاهش سی و هفت و پنج دهم درصدی تولید فولاد خام تنها شبحی از گذشته است. براساس آمار انجمن جهانی فولاد در پنج ماه نخست سال 2016 تولید فولاد خام این کشور 3 میلیون و 24 هزار تن بوده است . بعد از تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا بخش فولاد شاید یکی از آسیب پذیر ترین بخش از صنایع این کشور باشد . میزان تقاضا در بخش ساختمان سازی روندی نزولی را طی می کند در حالیکه بخش خودروسازی که یکی دیگر از مصرف کنندگان عمده فولاد است شاهد افت تولید و همچنین تقاضا بوده است . مانند بسیاری دیگر از آسیبها برگزیت هم مسری و واگیردار است و پیش بینی رشد فولاد اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی و یا سال آینده را با تردید مواجه کرده است . در حال حاضر انگلستان 7 درصد از تقاضای فولاد در اتحادیه را بخود اختصاص داده است . سه تحلیلگر بین المللی فولاد در مؤسسه جفریز : سد راسن فلد ، آلن اسپنس و مارتین انگلرت در تاریخ 1 جولای و در پی انتخابات برگزیت بطور صریح اعلام کردند: پیش بینی ما برای مصرف فولاد در اروپا حكايت از كاهش دو و یک دهم درصد در سال ٢٠١٦ و كاهش هشت دهم درصدي در سال ٢٠١٧ دارد . سطوح مصرف فولاد در صنعت خودروسازی اروپا در سال 2015 در حدود 9 درصد بیش از سال 2012 بوده است. به گفته این تحلیلگران، برگزیت نه تنها بر رشد اقتصادی انگلستان تأثیر دارد بلکه در سالهای پیش رو اقتصاد اتحادیه اروپا را هم دگرگون خواهد ساخت و به هر دو بخش صنعتی و مصرفی اتحادیه آسیب می زند. در مدت زمانی نزدیک، شوک حاصل از برگزیت احتمالاً رکود فصلی در سه ماهه سوم سال را تشدید خواهد نمود (اشاره به رکود تابستانی بازار فولاد در سطح جهانی ) . اتحادیه فولاد اروپا یوروفر از این موضوع ابراز نگرنی کرده است و برگزیت را ضربه ای به صنعت فولاد ، اعتبار و اقتصاد انگلستان می داند که البته پی آمدهائی هم برای صنعت فولاد اروپا در پی دارد . درحقیقت صنعت فولاد انگلستان یکی از اجزاء حیاتی فولاد در اروپا است و برگزیت این وابستگی را به چالش کشیده است .

برگزیت : عدم تأثیر فوری بر تجارت فولاد
پیش بینی نمی شود که برگزیت تأثیر زودهنگامی بر واردات و صادرات فولاد داشته باشد . براساس گفته های ماتیا پلگرینی بازرس بخش مواد اولیه کمیسیون اروپا : عوارض وارداتی برای محصولات انگلیسی مطابق با عوارض مصوب در اتحادیه اروپا صفر است . انگلستان در سال گذشته 71 درصد محصولات فولادی تخت و 65 درصد محصولات طویل به کشورهای عضو اتحادیه صادر کرده است . آندرس بارسلو مدیر کل انجمن فولادسازان اسپانیا اشاره دارد که بریتانیا طبق توافقش با سازمان تجارت جهانی ملزم به رعایت عوارض صفر بر فولاد است و برگزیت نباید تأثیر فوری بر کار با فولادسازان اسپانیایی داشته باشد اما در مورد اینکه توافقنامه های تجارت فولاد در آینده چگونه تمدید یا بازنویسی خواهد شد هنوز سؤال هائی وجود دارد . به گفته بارسلو، بریتانیا جایگاه ویژه ای در تجارت فولاد بخصوص در زمینه میلگرد و مقاطع با اسپانیا دارد . در کنفرانس بازارهای فولاد اروپا که در تاریخ 10 و 11 تیرماه در بارسلون اسپانیا برگزار شد ، لورن پلاسمن مدیر بازاریابی آرسلورمیتال عقیده داشت خیلی زود ضربات برگزیت مشاهده خواهد شد . به عقیده وی این حرکت پیش بینی ها در خصوص بهبود صنعت ساختمان سازی در اروپا را متزلزل خواهد کرد .

سیاست های تجاری : انگلستان تنها
یوروفر هشدار داده برگزیت بدین معنا است که انگلستان باید بدنبال جایگزین کردن فرآیندهای دیگری برای هدایت سیاست های تجاری خود باشد. و این یعنی حتی اگر انگلستان بعنوان عضوی از یورفر به فعالیت خود ادامه دهد بطور فزاینده ای در اتخاذ سیاست ها تنها خواهد ماند. در طول سالهای گذشته اتحادیه اروپا در مقابل تجارت فولاد سیاست های تندی داشته و وجود انواع مختلف محصولات فولادی و افزایش روند واردات ، بازار اروپا را اشباع کرده است . یوروفر در حقیقت این اقدامات را با ایجاد مانع برای واردات محصولات ضد زنگ در سال 2015 آغاز کرد و در سال 2016 به ورق سرد و میلگرد هم گسترش داد و در سه ماهه اول سال جاری میلادی مقدار عوارض وارداتی را اعلام کرد . یوروفر در ماه فوریه در برابر واردات ورق گرم از چین بررسی هائی انجام داد و در ماه می درخواست گسترش این بررسی ها در مورد واردات ورق گرم از روسیه, اکراین، ایران، برزیل و صربستان را هم ارائه نمود. کشورهای نامبرده بعلاوه چین در سال گذشته جمعاً 82 درصد از ورق گرم وارداتی به اروپا را تأمین کرده اند . بدتر از همه اینکه واردات ورق گرم بیش از 33 درصد و واردات دیگر محصولات فولادی 45 درصد از واردات به اروپا را تشکیل می دهند بنابراین کاهش سطح این واردات شاید بازی را به نفع عرضه و تقاضای داخلی در قاره سبز تغییر دهد . پلگرینی اشاره کرد که کمیسیون اروپا سرگرم انجام اقداماتی برای تقویت ابزارهای دفاعی - تجاری خود است زیرا موقعیت رقابتی اروپا در بازار جهانی فولاد در ده سال اخیر روبه وخامت گذاشته است . پلگرینی در کنفرانس بازار های فولاد اروپا در بارسلون به تصویب یک سیستم نظارتی و معرفی آن در آوریل سال 2016 برای واردات به اروپا اشاره نمود و گفت نوسازی ابزارهای دفاعی - تجاری نیازمند تصویب در کمیسیون اروپا است و اجازه می دهد حاشیه امنیت برای واردکنندگان به اروپا برداشته شود همان امنیتی که واردات از چین را در سالهای اخیر افزایش داده است . براساس گزارش های موجود ، در مقابل طرح های کمیسیون اروپا دولت انگلستان تمایلی به تصویب این طرح های دفاعی ندارد و در واقع در مقابل افزایش عوارض وارداتی در برابر چین مانع کمیسیون هم بوده است .

بخش خودروسازی : پیش بینی های منفی
جاستین کوکس مدیر تولید خودروسازی LMC در اروپا در کنفرانس بارسلون گفت : برگزیت ممکن است خرید و فروش خودرو در اروپا را در سال 2016 از پیش بینی 20 میلیون دستگاه به 19 میلیون دستگاه کاهش دهد . در سال 2015 خرید و فروش خودرو در اروپا سه و دو دهم درصد رشد داشت . براساس نتیجه گیری کارخانه خودروسازی LMCبرگزیت فروش خودرو در انگلستان را تا سال 2023 حدود 2 میلیون دستگاه کاهش خواهد داد . به گفته کوکس این موضوع بر سطح تولید در اروپا تأثیر دارد زیرا تقریباً 90 درصد خودرو مورد نیاز انگلستان وارداتی است و 80 درصد آن از اروپا وارد می شده است پس به احتمال زیاد خودروسازان آلمانی بیشترین ضربه را از برگزیت متحمل خواهند شد . طبق برآوردها برگزیت تولید سالانه خودور در اروپا را 290 هزار دستگاه و تولید در انگلستان را 50 هزار دستگاه کاهش خواهد داد . لازم به ذکر است که تولید خودرو در انگلستان در سال 2015 حدود یک میلیون و پنجاه و نه هزار دستگاه بوده است به عقیده کوکس اروپا درحال ورود به یک دوره پر مخاطره است و برگزیت سطح تولید خودرو در این قاره را کاهش خواهد داد .

طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه ای : سهیم یا بدون مسؤلیت
براساس گفته های کریستوفر بیومن مشاور ارشد بانک اروپائی بازسازی و توسعه ، بعد از برگزیت صنعت فولاد انگلستان دیگر موظف به رعایت توافقنامه طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در اروپا نیست . وی خاطر نشان می کند که این طرح مجدداً در سال 2020 با قوانین سخت تری برای اجرا در اروپا ابلاغ خواهد شد زیرا هدف اتحادیه اروپا کاهش تغییرات اقلیمی است و این طرح احتمالاً سود فولادسازان اروپائی را کاهش خواهد داد . بیومن هشدار می دهد که دیگر فولادسازان انگلیسی مجبور به رعایت این طرح نخواهند بود اما اگر آنرا رعایت نکنند مجازات هائی برای آنها در پی دارد . او افزود: فولادسازان اروپائی در حال مذاکره برای داشتن عملکرد بهتر در قبال این طرح اتحادیه هستند. براساس قوانین، فولادسازان انگلیسی نمی توانند در آینده محصولات فولادی خود را در اروپا بفروش برسانند مگر اینکه عوارض پرداخت کنند .

بانک ها و تأمین مالی : هزینه های بالا
براساس گزارشات روزنامه فایننشال تایمز بانکهای واقع در لندن که قبلاً مرکز مالی اروپا بود شروع به انتقال کارکنان خود از لندن به مکانی ارزانتر کرده اند. بانک ها با شرایط نا مطمئنی روبه رو هستند برای مثال آنها نمی دانند که آیا مجبور به اخذ مجوزهای جدید بانکی اتحادیه اروپا هستند یا نه ؟ بانک ها در حال حاضر منتظر روشن شدن شرایط برای انتقال از لندن به فرانکفورت و یا پاریس هستند . آنها بعد از برگزیت باید سریعاً هزار پرسنل خود را به پاریس و یا جای دیگری منتقل کنند .

منبع: ماهنامه نوسان

نویسنده : Diana Kinch
برگردان : ریحانه سرلک
منبع : Steel Business Briefing Platts