اقتصاد بازار: عملکرد یک ساله 180 صندوق سرمایه گذاری با اشکال مختلف نشان می دهد 7 صندوق با بازدهی حداکثر 77 درصدی عملکرد قابل قبولی داشته اند و دو صندوق تحت مدیریت کارگزاری بانک توسعه صادرات در صدر ایستاده اند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از ملت بازار، سابقه تاسیس و راه اندازی اولین صندوق های سرمایه گذاری در دنیا مربوط به سال ١٨٢٢ (در هلند) و در ایران سال 86 است که به علت برخورداری از ویژگی ها و مزیت های متعدد، توانسته اند بخش قابل توجهی از سرمایه ها را جذب کنند و موجب کاهش ریسک سرمایه گذاران شوند.
طبق آخرین آمار مندرج در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس ایران fipiran.com/Fund/MFComparing/1 تاکنون 180 صندوق سرمایه گذاری مختلف و شامل سه گروه صندوق سرمایه گذاری در سهام، با درآمد ثابت و مختلط در بازار سرمایه ایران فعال هستند که مقایسه آنها در دوره های مختلف می تواند جالب باشد.

در این میان بررسی عملکرد 12 ماهه منتهی به 28 شهریور 95 صندوق سرمایه گذاری در سهام نشان می دهد در برابر میانگین بازدهی حدود 24 درصدی شاخص کل بورس، 7 صندوق با بازدهی 77 تا 60 درصدی، بهترین عملکرد را داشته اند.

در صدر صندوق‎های سرمایه‎گذاری در سهام، صندوق سرمایه گذاری توسعه صادرات تحت مدیریت کارگزاری بانک توسعه صادرات با کسب بازدهی بیش از 77 درصدی قرار دارد.

این صندوق درحال حاضر دارای سه سرمایه‎گذار حقوقی و بیش از 300 سرمایه‎گذار حقیقی است و امکان سرمایه‎گذاری متقاضیان جدید از طریق شعب کارگزاری وجود دارد.

در رده های بعدی هم صندوق های ذوب آهن، ایساتیس، مشترک گنجینه ی مهر، بانک اقتصاد نوین، نقش جهان و کارآفرینان برتر آینده با بازدهی 72 تا 60 درصدی قرار گرفته اند.

همچنین در بین 17 صندوق سرمایه گذاری مختلط، صندوق سرمایه‎گذاری توسعه پست بانک با بازدهی سالانه 61.6 درصدی در جایگاه نخست ایستاده است. این صندوق چهار سرمایه ‎گذار حقوقی و حدود 1300 سرمایه‎گذار حقیقی دارد.

صندوق های سرمایه گذاری مختلط آسمان خاورمیانه، تجربه ایرانیان، آرمان اندیش و نیکوکاری ایتام برکت با بازدهی سالانه 51 ، 30 ، 28 و 27 درصدی نسبت به دیگر صندوق ها عملکرد بهتری داشته اند.

بررسی ها از عملکرد 52 صندوق سرمایه گذاری از نوع با درآمد ثابت هم نشان می دهد صندوق نیکوکاری پرسپولیس با بازدهی سالانه 36 درصدی در رتبه اول جای گرفته است.

همچنین در این میان صندوق های نیکوکاری حافظ، نیکوکاری دانشگاه الزهرا(س)، قابل معامله اعتماد آفرین پارسیان (ETF) و درآمد ثابت کاریزما با بازدهی 27 ، 26، 25.6 و 25 درصدی، کارنامه قابل قبولی را به همراه داشته اند.